• Anonym (orolig)

han vill ha gemensam vårdnad!

hej. har ett väldigt stort problem här . Våran dotter är 1 år och vi lämnade varandra ca 3 månader efter jag blev gravid. Pappan missbrukade droger och hade ett aggressivt beteende. Vilket var ett skäl till att ag ville ha ensam vårdnad så det har jag. han har träffat våran dotter under detta året men inte särskillt ofta. Han skyller det på mig och det är tydligen mitt fel. Nu skulle han få träffa henne men sa att hans flickvän skulle följa med men det sa jag nej till då jag vill att våran dotter ska få lära känna honom i första hand för han har inte träffat henne på flera månader. Och jag sa att hon kanske kan vara med nästa gång eftersom att jag vill att vår dotter träffar sin pappa först. Men det var tydligen inte okej för honom. Så nu ska han på möte hos familjerätten och tydligen vidare till rätten för att få gemensam vårdnad. han säger att han slutat med drogerna vilket jag inte kan veta om det är sant eller inte. Och han ska nu flytta tillsammans med sin flickvän och då vill han att våran dotter ska vara där ofta.. Vet inte riktigt vad jag ska göra då jag inte känner att vår dotter är så trygg i det här.. Jag vill ju skydda henne för att komma i kläm och må dåligt ..

• Svar på tråden han vill ha gemensam vårdnad!
  • Anonym (?)

Herregud! Varför ska du ställa så mycket krav? Vill han ha med sig sin nya tjej när han träffar dottern ska han väl få det? Han är ju uppenbarligen inte trygg med att träffa dig ensam utan hennes stöd....

Din dotter har rätt till sin pappa även om du är svartsjuk! 

• Anonym (LPDS)

Ts - Kräv att han drogtestas! 

• Anonym (orolig)

jo det kommer jag att göra i så fall. men hans aggressiva beteende då?

• h8him
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-27 11:19:09 följande:
    jo det kommer jag att göra i så fall. men hans aggressiva beteende då?
    Vad menar du med "aggressiva beteende"? Hur visar det sig?

Går barnet i förskolan?
  • Anonym (LPDS)

Du måste prata med familjerätten, och se till att dokumentera ALLT mellan er! Spara sms, spara mail, spela in telefonsamtal. Om han är aggressiv måste du ju kunna bevisa det. 

• Philippa

Är han aggressiv mot barnet?

• Anonym (LPDS)
    Philippa skrev 2013-06-27 11:25:10 följande:
    Är han aggressiv mot barnet?
    Oavsett om han är aggressiv mot barnet eller Ts är det skadligt för barnet. Att växa upp där en förälder tex kränker en annan är otroligt destruktivt. 
  • h8him
    Anonym (LPDS) skrev 2013-06-27 11:26:31 följande:
    Oavsett om han är aggressiv mot barnet eller Ts är det skadligt för barnet. Att växa upp där en förälder tex kränker en annan är otroligt destruktivt. 
    Riktigt så är det inte. Och, Ts skrev om hur hon upplevde att det var, inte hur hon upplever att det är nu. Det är stor skillnad.

Barnet har givetvis rätt till umgänge med sin pappa, så länge pappan inte är skadlig för barnet. Och "inskolningen" till umgänget kan ofta skötas utan mammans inblandning, om barnet är lite äldre eftersom man kan ta hjälp av förskolan.

• Anonym (LPDS)
    h8him skrev 2013-06-27 11:31:07 följande:
    Riktigt så är det inte. Och, Ts skrev om hur hon upplevde att det var, inte hur hon upplever att det är nu. Det är stor skillnad.

Barnet har givetvis rätt till umgänge med sin pappa, så länge pappan inte är skadlig för barnet. Och "inskolningen" till umgänget kan ofta skötas utan mammans inblandning, om barnet är lite äldre eftersom man kan ta hjälp av förskolan.

Vadå så är det inte? Om pappan är aggressiv mot mamman är det ju självklart skadligt mot barnet - och barnet i detta fall är väl 1 år gammalt? Då ska väl inte förskolan sköta någon inskolning? 

• h8him
    Anonym (LPDS) skrev 2013-06-27 12:04:41 följande:
    Vadå så är det inte? Om pappan är aggressiv mot mamman är det ju självklart skadligt mot barnet - och barnet i detta fall är väl 1 år gammalt? Då ska väl inte förskolan sköta någon inskolning? 

Nu har Ts inte skrivit något om att pappan är aggressiv. Inte heller att han var aggressiv mot henne. Ts skrev bara att hon upplevde att han hade ett aggressivt beteende. Vilket inte betyder att han har det idag.

Nog kan pappan lära känna sitt barn genom att träffa barnet i förskolan och sen, börja ha umgänge i sitt hem. Varför skulle han inte kunna göra det?
Svar på tråden han vill ha gemensam vårdnad!