Anna83 m Juline och Vincent skrev 2013-06-28 13:06:26 följande:
Oooh,tack så mycket för ditt inlägg :) Jag har oxå skolios men jag har fått det pga mitt sneda bäcken. Jag blev tipsad att göra operationen på ett sjukhus i Dalarna för där använder dem tydligen en annan teknik så man slipper metall och skruvar. Men jag minns inte vilket sjukhus det är :/ Jag kan tänka mig att det känns väldigt läskigt att börja röra på sig och lyfta och så efteråt. När släppte den känslan för dig?
Jag jobbar som personlig assistent nu. Jag har ett ganska lätt jobb ändå om jag jämför med hur det va på äldreboendet jag jobbade på innan.
Hur gick du tillväga för att få operationen? Jag antar att jag kan få den genom Vc så jag slipper betala massa själv? Jg ser ingen annan utväg för mig just nu än en operation. Min läkare ringer mig på Måndag eftermiddag så jag får diskutera detta med henne. Supertack för ditt inlägg :)
Hej igen! Förlåt för sent svar, men när jag försökte svara från telefonen så kom bara halva svaret med :/
Ja, mitt hängde också ihop med höften, där är jag också opererad för pehrtes sjukdom. Så vänstra höften är konstgjord. Ah, det låter ju ganska skönt, att få slippa metall och sådär. Men skulle du opereras någonstans där de använder metall, så hoppas jag du får titan. Jag har aldrig haft problem med det :)
Den känslan släppte ganska fort faktiskt, det man måste få in i huvudet är att ryggen är inte gjord av porslin bara för den är opererad. Tog ca 1 månad innan känslan släppte helt, ju mer sjukgymnastik man går på desto snabbare släpper känslan. Jag gick 2 gånger i veckan, plus träning hemma som min sjukgymnast hade satt ihop.
Jag behövde inte göra någonting själv, jag var på röntgen i Kristianstad och där sa dom att ända utvägen var operation så jag ställdes i kö till en. Jag sa till dom att jag ville ha det gjort så snabbt som möjligt för att sen kunna börja jobba, så jag fick en återbudstid. Blev opererad 6 månader tidigare än planerat :)
Jag kan rekommendera att genomföra operationen om du har såna problem med din rygg, smärtan försvinner, eller blir iallafall väldigt mycket lindrigare och man känner sig så mycket starkare i ryggen. Jag har inga som helst begränsningar efter min OP, idag jobbar jag som USK på äldreboende och tränar 5 - 6 ggr i veckan utan problem :)