• Anna83 m Juline och Vincent

Någon som stelopererat ryggen?

Jag är så ledsen över min onda rygg nu. Jag är överrörlig med smärta och i ländryggen är smärtan värst tillsammans med en känsla av att det är ett tungt tryck i ländryggen och benen känns tunga som betongklumpar :( Jag styrketränar men det hjälper inte så mycket. Lite hjälper det mig i vardagen men jag kan inte dansa som är min största passion! Så nu undrar jag om det finns några inne på forumet som har genomgått en steloperation och kanske skulle vilja berätta för mig hur ni upplever att ni mår efter operationen?!

• Svar på tråden Någon som stelopererat ryggen?
  • tilj75

Nej men följer gärna för att se vad du får för svar. Min man har proteser i ryggen men det funkar inte alls så tankarna på steloperation har börjat snurra.

Usch,så trist när det inte funkar som man förväntat :( Jg blev tipsad om att göra operationen på ett sjukhus i Dalarna. Men nu minns jag inte vilket sjukhus det va :/

tilj75 skrev 2013-06-27 11:37:59 följande:
    Nej men följer gärna för att se vad du får för svar. Min man har proteser i ryggen men det funkar inte alls så tankarna på steloperation har börjat snurra.

• Jag är bara jag

Mamma har gjort det och det är skillnad som natt och dag! Innan gick hon med rullator,hade jätteont jämt,kunde inte alls göra det hon villeoch gillade. Nu efteråt hör jag henne aldrig klaga över ont i ryggen. Det enda hon saknar för att hon inte vågar är att bada i badkaret.

• tilj75

Försöker fundera ut varför hon inte törs bada i badkaret... Är det för att hon inte kommer upp?

• Jag är bara jag
    tilj75 skrev 2013-06-27 12:37:28 följande:
    Försöker fundera ut varför hon inte törs bada i badkaret... Är det för att hon inte kommer upp?
    Hon tror inte att hon ska kunna ta sig upp för innan operationen fastnade hon i badkaret en timme kanske innan hon med stor möda kunde krångla sig upp. Jag ska "tvinga" ner henne när jag reser upp för jag vet att hon älskar att bada och då är ju jag hemma och kan hjälpa henne om det nu mot förmodan inte går och går det bra vet hon det och kan bada själv sen.
  • tilj75

Skruva fast ett handtag på väggen som hon kan dra i så slipper hon rädslan?

• Jag är bara jag
    tilj75 skrev 2013-06-27 12:48:42 följande:
    Skruva fast ett handtag på väggen som hon kan dra i så slipper hon rädslan?

Har för mig att hon har ett,men minns inte. Ska kolla det,annars inköps ett.

Vad underbart att operationen hjälpte mamma din :) Jag har ringt Vc och min läkare ringer mig på Måndag så då ska jag ta upp det här med steloperation med henne. För nu är jag så ledsen,trött och utmattad av att vara så begränsad och ha ont hela tiden så nu får hon ta tag i saken på allvar. Jag har även ringt min sjukgymnast och jag ska få komma in och prova om akupunktur kan få mina muskler att släppa efter lite och slappna av lite. Hoppas att badandet kommer att funka för mamma din. Jag ska hålla tummarna :)

Jag är bara jag skrev 2013-06-27 12:29:21 följande:
    Mamma har gjort det och det är skillnad som natt och dag! Innan gick hon med rullator,hade jätteont jämt,kunde inte alls göra det hon villeoch gillade. Nu efteråt hör jag henne aldrig klaga över ont i ryggen. Det enda hon saknar för att hon inte vågar är att bada i badkaret.

• sawyer

Jag är stelopererad i hela ryggen, eller ja nästan.. Uppe från nackens slut, ner till precis ovanför svanken. Opererades augusti 2008 p.g.a att jag hade sjukdomen skolios.

För mig har det gått hur bra som helst! Rehabiliteringen tog någon månad & jag var sjukskriven, dock var första 2 veckorna de värsta, då man är lite rädd för hur mycket ryggen ska klara av, i min rygg satte de titan & det tål en hel del kan jag säga :) jag låg inlagd 1 vecka efter operation, sängliggande första dagarna, 3e dagen drogs dränen i ryggen och man skulle även upp och gå första gången. Kateter hade man också första dagarna (dock tror jag det är helt beroende på hur stor del som opereras & om man kan gå upp samma dag som OP eller ej), min kateter drogs 3e dagen när jag var uppe.

Sen började rehabiliteringen på sjukhuset, upp och gå ett par gånger om dagen, men gåbord som stöd första dagarna. Innan du ska åka hem får du göra lite "tester", de vill se så du klarar att sätta dig, lägga dig, resa dig, gå på toaletten och lite sådär själv :)

Väl hemma så går rehabiliteringen ganska snabbt & även smärtan minskar ganska fort så man kan klara sig på panodil som smärtlindring.

Jag har inte upplevt något negativt alls av att vara stelopererad, jag jobbade inom äldrevården innan OP, och var tillbaka där igen 6 månader efter OP. Det är inga som helst problem, man lär sig att lyfta och sådär på andra sätt, så man belastar ryggen mindre :)

Undrar du någonting så är det bara att fråga :)

Oooh,tack så mycket för ditt inlägg :) Jag har oxå skolios men jag har fått det pga mitt sneda bäcken. Jag blev tipsad att göra operationen på ett sjukhus i Dalarna för där använder dem tydligen en annan teknik så man slipper metall och skruvar. Men jag minns inte vilket sjukhus det är :/ Jag kan tänka mig att det känns väldigt läskigt att börja röra på sig och lyfta och så efteråt. När släppte den känslan för dig?

Jag jobbar som personlig assistent nu. Jag har ett ganska lätt jobb ändå om jag jämför med hur det va på äldreboendet jag jobbade på innan.

Hur gick du tillväga för att få operationen? Jag antar att jag kan få den genom Vc så jag slipper betala massa själv? Jg ser ingen annan utväg för mig just nu än en operation. Min läkare ringer mig på Måndag eftermiddag så jag får diskutera detta med henne. Supertack för ditt inlägg :)

sawyer skrev 2013-06-27 20:14:47 följande:
    Jag är stelopererad i hela ryggen, eller ja nästan.. Uppe från nackens slut, ner till precis ovanför svanken. Opererades augusti 2008 p.g.a att jag hade sjukdomen skolios.

För mig har det gått hur bra som helst! Rehabiliteringen tog någon månad & jag var sjukskriven, dock var första 2 veckorna de värsta, då man är lite rädd för hur mycket ryggen ska klara av, i min rygg satte de titan & det tål en hel del kan jag säga :) jag låg inlagd 1 vecka efter operation, sängliggande första dagarna, 3e dagen drogs dränen i ryggen och man skulle även upp och gå första gången. Kateter hade man också första dagarna (dock tror jag det är helt beroende på hur stor del som opereras & om man kan gå upp samma dag som OP eller ej), min kateter drogs 3e dagen när jag var uppe.

Sen började rehabiliteringen på sjukhuset, upp och gå ett par gånger om dagen, men gåbord som stöd första dagarna. Innan du ska åka hem får du göra lite "tester", de vill se så du klarar att sätta dig, lägga dig, resa dig, gå på toaletten och lite sådär själv :)

Väl hemma så går rehabiliteringen ganska snabbt & även smärtan minskar ganska fort så man kan klara sig på panodil som smärtlindring.

Jag har inte upplevt något negativt alls av att vara stelopererad, jag jobbade inom äldrevården innan OP, och var tillbaka där igen 6 månader efter OP. Det är inga som helst problem, man lär sig att lyfta och sådär på andra sätt, så man belastar ryggen mindre :)

Undrar du någonting så är det bara att fråga :)

• sawyer
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2013-06-28 13:06:26 följande:
    Oooh,tack så mycket för ditt inlägg :) Jag har oxå skolios men jag har fått det pga mitt sneda bäcken. Jag blev tipsad att göra operationen på ett sjukhus i Dalarna för där använder dem tydligen en annan teknik så man slipper metall och skruvar. Men jag minns inte vilket sjukhus det är :/ Jag kan tänka mig att det känns väldigt läskigt att börja röra på sig och lyfta och så efteråt. När släppte den känslan för dig?
    Jag jobbar som personlig assistent nu. Jag har ett ganska lätt jobb ändå om jag jämför med hur det va på äldreboendet jag jobbade på innan.
    Hur gick du tillväga för att få operationen? Jag antar att jag kan få den genom Vc så jag slipper betala massa själv? Jg ser ingen annan utväg för mig just nu än en operation. Min läkare ringer mig på Måndag eftermiddag så jag får diskutera detta med henne. Supertack för ditt inlägg :)
    Hej igen! Förlåt för sent svar, men när jag försökte svara från telefonen så kom bara halva svaret med :/

Ja, mitt hängde också ihop med höften, där är jag också opererad för pehrtes sjukdom. Så vänstra höften är konstgjord. Ah, det låter ju ganska skönt, att få slippa metall och sådär. Men skulle du opereras någonstans där de använder metall, så hoppas jag du får titan. Jag har aldrig haft problem med det :)

Den känslan släppte ganska fort faktiskt, det man måste få in i huvudet är att ryggen är inte gjord av porslin bara för den är opererad. Tog ca 1 månad innan känslan släppte helt, ju mer sjukgymnastik man går på desto snabbare släpper känslan. Jag gick 2 gånger i veckan, plus träning hemma som min sjukgymnast hade satt ihop.

Jag behövde inte göra någonting själv, jag var på röntgen i Kristianstad och där sa dom att ända utvägen var operation så jag ställdes i kö till en. Jag sa till dom att jag ville ha det gjort så snabbt som möjligt för att sen kunna börja jobba, så jag fick en återbudstid. Blev opererad 6 månader tidigare än planerat :)

Jag kan rekommendera att genomföra operationen om du har såna problem med din rygg, smärtan försvinner, eller blir iallafall väldigt mycket lindrigare och man känner sig så mycket starkare i ryggen. Jag har inga som helst begränsningar efter min OP, idag jobbar jag som USK på äldreboende och tränar 5 - 6 ggr i veckan utan problem :)
  • Marie-anne

hej TS! jag har genomgått en megaotäck magnetröntgen och igår fick jag svaret, degernativa men lätta förändringar i ländryggen men ej diskbråck, googlade och det har nått med ålder att göra, men jag fattar ändå inte riktigt så jag har mailat doktorn, nån som känner igen diagnosen?

• pica pica

Jag är 38 år och steloperarad p.g.a skolios. Detta gjordes -91 då jag var 16 år. Jag har aldrig haft några bekymmer efter att jag opererades, allt funkar utmärkt. Tiden efter operationen får man ju ta det lugnt, inte springa eller idrotta osv. Har hört att det kan vara svårt att genomföra en förlossning, men det har jag ingen erfarenhet av då jag inte vill ha barn. 

Innan jag blev opererad hade jag dock inte ont, det var bara väldigt snett i ryggen, drygt 50 grader var kröken.

• Jossi82

Tråden är gammal! Men hur har det gått? Jag har stelop ländryggen för snart ett år sedan. Har du inte gjort op rek jag dig att läsa på statistik mm. (Beroende på vart man läser är det ungefär såhär. Op hjälper de flesta men bara 10-20% blir helt bra. 60-70% blir bättre men inte helt bra o 10-20% blir sämre. )

Kämpa m sjukgymn och träna flitigt. Jag önska jag sluppit denna op. Men jag hade inget val. Nervsmärtan ner i benet gjorde att jag inte kunde ligga raklång el sträcka på mig i över tio månader.Till slut buktade disken ut så det nästan brann i benet.

Idag ett år senare har jag mest jämnt värk i vänster benet. Ländryggen orkar inte med mycket fysiskt. Jag kommer inte att kunna jobba i omvårdnaden av pat (är sjuksköterska) som det ser ut nu. Får fortf intr va med o hjälpa patienter vid förflyttning mm. Min rehab beräknas ta 1,5år nu istället men jag ska va beredd att det kanske inte blir helt bra.

Jag har fortf inte kunnat ta mig iväg på dans då bara en fox hemma triggar värken i benet.

Jag hade inget val då jag inte kunde ligga el stå utan ohygglig värk trots maxdos citodon veckorna före op. Jag op akut.

Jag hoppas det går bra för dig. Att du får den hjälp som är bäst för just dig.

Svar på tråden Någon som stelopererat ryggen?