• Anonym (lite orolig)

Gravid med gammal kondom..?

Hej familjeliv!
    Jag hade sex med min pojkvän förra veckan och vi använde kondom. Jag minns att kondomen vi använde hade bäst före-datumet Maj 2013, han sa dock att det stod Juli 2013 på den..? Vad är det egentligen som händer när en kondom har passerat bäst före-datum? Den sprack inte vad jag märkte iallafall och det känns som att det borde vara svårt att missa. 

Min fråga är alltså om jag kan vara gravid nu? Min mens ska komma idag och har inte sett något av den ännu (vilket inte är ovanligt men jag blir ju lite orolig nu i och med detta)... Vad tror ni?

• Svar på tråden Gravid med gammal kondom..?
  • Anonym (Jag)

Om den inte sprack kan du inte blivit gravid. Och ja, det märks om den spricker! Du kan andas ut :)

• Anonym (Kondomexpert!)

Kondomer som är gamla kan lättare gå sönder så använd inte hamla komdomer! Du är inte gravid sålänge inte kondomen sprack, vilket syns och märks ganska lätt ;)

• Anonym (lite orolig)
    Anonym (Jag) skrev 2013-06-27 13:21:26 följande:
    Om den inte sprack kan du inte blivit gravid. Och ja, det märks om den spricker! Du kan andas ut :)
    Tack för svaret! Kände mig lugnare efter ditt svar :)
    Anonym (Kondomexpert!) skrev 2013-06-27 20:46:53 följande:
    Kondomer som är gamla kan lättare gå sönder så använd inte hamla komdomer! Du är inte gravid sålänge inte kondomen sprack, vilket syns och märks ganska lätt ;)
    Ja det här var absolut sista gången jag använde en gammal kondom... och tack för ditt svar :)

För några timmar sen fick jag mens (trodde jag) men det var mörkbrunt och det har inte kommit någonting mer sen dess. Alla tecken jag har läst för graviditet kan ju lika gärna vara mens, så hur ska jag tolka det här egentligen?
  • Demmpa

Kondomer har en hållbarhet på några år, så att gå över bäst före med någon månad skulle jag tippa på att risken för trasig kondom ökar med max 0,1 promille. Hur kondomer förvars har en större inverkan.

Kondomer ska förvars från svalt till "normal rumstemperatur", att förvara dem i t.ex. en sommarvarm bil kortar livslängden, även förvarning löst i handväska förkortar livslängden.

En liten jämförelse med mjölk: mjölk har en "livslängd" (tiden mellan produktion och "bäst före") är ca åtta dygn, jag har flera gånger använt mjölk som är 10-12 dagar EFTER "bäst före" utan att mjölken har varit den minsta sur/förstörd, detta har varit bl.a. mitt i sommaren. Jag har även förstört, gjort mjölken sur, på bara någon timmar ca fem dagar INNAN "bäst före", genom att glömma den ute i rumstemperatur.

Svar på tråden Gravid med gammal kondom..?