• Omogen citron

Varför använder man kattsand?

Jag rengjorde kattlådan igår kväll och kom och tänka på kattsand. Varför använder man det? Jag är inte snorkig utan uppriktigt nyfiken. Min katter har papperspelles (Toa- lätt) i sina lådor. Det är otroligt billigt. (Det kostar 60-70 kronor per kattlåda och månad.) och det är miljövänligt. Dessutom kan man spola ner lämningarna i toan. Vad är fördelen med sand?

• Svar på tråden Varför använder man kattsand?
  • Whitetrash86

för att ute katter gärna visat att dom vill göra sitt i sandlådor.. där det är lätt att gräva?

• nemo1

För att det inte luktar när man har kvalitetssand. Har provat bla toalätt och det verkligen stinker här hemma då, förstår ärligt talat inte hur man kan använda det. Katterna gillade det inte heller utan vill kunna gräva över sina avlämningar ordentligt för att det inte ska lukta.

• Omogen citron

Jag tycker inte att toa- lätt luktar om man städar ut lådan ordentligt och regelbundet. (Man måste diska ur lådan, inte bara torka ur.)

Toa- lätt går utmärkt att gräva i också.

• Omogen citron

Jag tycker inte att toa- lätt luktar om man städar ut lådan ordentligt och regelbundet. (Man måste diska ur lådan, inte bara torka ur.)

Toa- lätt går utmärkt att gräva i också.

• PAUSA

Jag har vanligt "eldningspellets" i en kattlåda med två bottnar. När katten har kissat blir det som sågspån som man skakar ner till den undre lådan. På så sätt behöver jag bara tömma ca 1 gång/månad och ingen lukt.

• KanDetHändaNu
    KanDetHändaNu skrev 2013-06-27 13:55:52 följande:
    jag brukade blanda kattsand som var som grus, pellets och sågspån i lådan
    tänkte lägga till att mina katter föredrog när jag blandade alla 3 än om jag hade bara t.ex kattsand, de vart lätt för dom att gräva ner bajset, sen så tyckte jag att de vart mindre lukt och damm än om man jämför att bara ha klumpbildande kattsand, för de vart ju som lera i botten direkt som jag var tvungen att skapa bort för dom var väldigt duktiga på att dricka mycket, sen så var det inte skönt för slemhinnorna när dom grävde runt i lådan med den sanden... kunde inte ha en tidning i botten för att dom gillade att gräva runt riktigt ordentligt så att de slutade med att tidningen alltid låg överst.. hade en sån där låda som såg ut som en iglo 
  • Majsan70

Pellets är ju jättedåligt på alla sätt. Vi har klumpbildande sand och tillräckligt mycket i lådorna vilket innebär att det är luktfritt. Kostar inte alls särskilt mycket till våra 6 katter varje månad.

Till kattungarna, när vi har det, så har vi klumpfrisand. Inte lika bra men ett måste när man har kattungar.

• Apelsin

Det handlar ju också lite om vad katterna vill ha. Man kan tycka att de får acceptera det som erbjuds men det är inte alltid att det fungerar med en bestämd liten kisse. 

Svar på tråden Varför använder man kattsand?