• Catha81

Förskolor i Västerhaninge?

Vi ska flytta till Västerhaninge och undrar lite vilka förskolor som är bra? Jag har googlat lite och hittat äldre inlägg här på FL, men vill gärna ha några mer aktuella uppfattningar. Har fått intryck av att Tärningen och Skrindan är populära? Vi vill nog gärna hålla oss på Ribbysidan.... Har läst lite om familjedaghemmen som finns på den sidan också, verkar vara lite intressant.

Dessutom undrar jag om någon har någon klar uppfattning av Ribbybergsskolan eftersom vår dotter kommer börja i förskoleklass nästa år?

• Svar på tråden Förskolor i Västerhaninge?
  • VitaVera

Sonen ska skolas in i augusti, så jag har ingen egentlig erfarenhet men svarar ändå och puffar lite :) Vi bor på Ribbysidan och har valt Skrindan, eftersom vi hört gott om den av bekanta. När vi var på besök kallade personalen sin pedagogik för "bakåtsträvande", att man jobbar på barnets nivå (personalen sitter och leker på golvet och alla möbler är i barnens höjd), belysning och visuella intryck har tonats ner och ljudnivån är låg. Det gav ett lugnt intryck helt enkelt. Både Tärningen och Ribby fsk (drivs av samma föreståndare) har gott rykte om sig. Och familjedaghemmen driver en Ur och Skur-liknande verksamhet som jag också tycker låter lockande, men de hade stopp för småbarnsintag i höst. Lycka till!

• Anja123

puffar lite till...
    min dotter är 4 månader så det är snart dags att ställa henne i kö :)

nån som känner till hur det funkar med öppna förskolan osv? jag har noll koll på sånt...

• Iya Akintunde

Ribby är bäst har jag hört. Å andra sidan har jag hört att Ribbybergsskolan inte är så bra i jämförelse med Åbyskolan och Tungelstaskolan. Samt att det rör sig pedofiler titt som tätt där runt kring... :-/, så tror inte det är bättre på "Ribby-sidan" utan beror nog på personal osv....

Lycka till! 

• Förälder08

Jag vill uppmana att förskolan Tärningen inte är en bra plats för era barn just nu. Dels för att personalen har bytts ut och hoppat fram och tillbaka mellan avdelningarna i över 1,1/2 år nu. Det är många föräldrar som är väldigt upprörda över detta och att bara vikarier har sats in när de blivit lovade fast personal. Barnen har blivit starkt påverkade av detta oxå. Man märker väldigt tydligt på personalen att dom inte har en bra arbetsgrupp. Rektorerna har varit över 3st på väldigt kort tid och har inte tagit tag alls personalfrågan eller tryggheten. De personal som jobbar där idag brinner inte alls för verksamheten eller barnen, samt att dom ska abrupt ska förändra hela förskolans avdelningar till hösten och det kommer bland annat bli en barngrupp på 30 barn. Flera av personalen kommer att sluta till hösten och flera vikarier har inte fått ett längre kontrakt. Så om jag vore er så skulle jag tänka mig för en gång till just nu innan ni placerar era barn i kö dit.

Svar på tråden Förskolor i Västerhaninge?