• Anonym (känslig)

Inre oro och stress

Nu ligger jag här igen, utmattad i sängen. Har sovit hela dagen och orkar inte ta mig för något. Det blir alltid såhär efter att jag har varit aktiv några dagar. Jag börjar bli trött på denna situationen. Jag vill vara aktiv och göra saker för jag blir på ett sätt lycklig av det. Men jag oroar och stressar upp mig för saker jag ska göra hela tiden, stora som små. 

Jag är ganska inåtagerande person, tänker, reflekterar och iaktar. Ser på utsidan ut att vara väldigt lugnt och kontrollerad men på insidan döljer sig ett kaos. Alla situationer där jag inte är själv hemma eller med mina nära suger ofantligt mycket energi. Den senaste perioden har jag haft väldigt mycket att tänka på och har fått svårt att sova också. 

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Känns inte som att detta kommer hålla i längden.  

• Svar på tråden Inre oro och stress
  • flena

Tror du skriver om något som många upplever. Du är verkligen inte ensam.

Ta det lugn när kroppen vill att du ska ta det lugnt. Och passa på att låta kroppen ta det lugnt utan dåligt samvete.

• Anonym (känslig)

Jo fast känns ju inte som att det räcker att bara lyssna på kroppen. Vill ju ta tag i grundproblemet som gör att jag blir utmattad. Vilket jag tror är den inre stressen. Stressar inte för att jag har för mycket att göra utan stressar upp mig för allt jag gör. Lösningen kan ju inte vara att inte göra något som gör mig stressad. 

• linneamedo

Jag var exakt sådan innan vilket resulterade i extrem panikångest och generaliserad ångest som tillslut blev en djup depression. Jag gick kbt ett halvår och lärde mej att "tänka" rätt, vilket hjälpte otroligt mycket. Kanske ska testa?

• Anonym (känslig)
    linneamedo skrev 2013-06-27 16:19:10 följande:
    Jag var exakt sådan innan vilket resulterade i extrem panikångest och generaliserad ångest som tillslut blev en djup depression. Jag gick kbt ett halvår och lärde mej att "tänka" rätt, vilket hjälpte otroligt mycket. Kanske ska testa?
    Ja, hur gick du tillväga?
  • linneamedo

Sökte via vårdcentralen! Dom har ofta psykologer där oxå, och då dom bara erbjuder "korttidsbehandlingar" blir det kbt-inriktat! Varje besök kostade 50kr men går på högkostnadsskyddet. Så här fungerar det i Göteborg iaf. Hoppas din vårdcentral kan hjälpa dej :)

• Anonym (likadan)
    Anonym (känslig) skrev 2013-06-27 16:20:16 följande:
    Ja, hur gick du tillväga?
    Jag skulle tipsa om att göra stresstestet och prata ut på www.stressklubben.se! Där är jag medlem och det har hjälpt mig väldigt mycket! 

Lycka till. Berätta gärna vad du fick för poäng i testet! Kram 
  • Bananenfsf

Bra tips där! Stressklubben är verkligen det nya!

Svar på tråden Inre oro och stress