• brunsten

Hjälp med Handels A-Kassa

Hej!
    Jag har bekymmer med handels a-kassa.
    Jag har varit sjukskriven nästan 22 månader och är nu utförsäkrad. Innan dess hade jag jobbat 11 månader i butik X.

Lite snabb historia:
    Innan jag jobbade där hade jag studerat på heltid i 8 månader ungefär, och innan dess haft lite strö jobb.
    Efter studierna var jag arbetslös i 3 månader. 
    Sedan började jag jobba i en butik X.
    När jag jobbade i butik X fick arbetsgivaren stöd från arbetsförmedlingen,
    Eftersom att han fick detta stöd räknar endast a-kassan 3 av dessa månader.  (Konstigt?) 
    När jag blev sjukskriven var jag fortfarande anställd, men blev uppsagd på ogiltiga grunder och fick därför fick butik X "straffa" två månadslöner till mig.

Jag måste upp i 6 månader arbetade för att få a-kassa, och får egentligen gå tillbaka 7 år för att plocka månader, inga problem. Men eftersom att jag var arbetslös i 3 månader mellan studierna och butik X så får jag inte räkna längre bak än 12 månader från idag (Konstigt?) 

Min fråga är, hur f*n ska jag gå vidare? Vem ska jag kontakta? Jag måste ha pengar då jag gått utan inkomst nu i två månader. Måste ta lån för att betala hyran.... 
    Är alfakassan ett alternativ tror ni?  

• Svar på tråden Hjälp med Handels A-Kassa
  • Hannah76

Det räcker med en dags glapp för att det ska strula till allt.. Så fort man avslutar något så måste man anmäla sig arbetslös, den absolut första dagen. Det verkar du inte ha gjort?
    Sen har du bara varit med i akassan i 11 månader? 
    Vad säger handels? 

• brunsten
    Hannah76 skrev 2013-06-27 16:42:44 följande:
    Det räcker med en dags glapp för att det ska strula till allt.. Så fort man avslutar något så måste man anmäla sig arbetslös, den absolut första dagen. Det verkar du inte ha gjort?
    Sen har du bara varit med i akassan i 11 månader? 
    Vad säger handels? 
    Ska kontakta handels för att se vad vi kan göra. 
    Jag har varit med i a-kassan i 20 månader.

Tack för ditt svar  
  • Hannah76
    brunsten skrev 2013-06-27 16:46:22 följande:
    Ska kontakta handels för att se vad vi kan göra. 
    Jag har varit med i a-kassan i 20 månader.

Tack för ditt svar  

Hr du glapp så går det oftast inte att göra något tyvärr. men kolla upp det.

När blev  du uppsagd?   När fick du pengarna från uppgörelsen utbetalda?
Svar på tråden Hjälp med Handels A-Kassa