• kgv

Dyrare eller billigare matkostnad med matkasse?

Skulle sååå gärna ha matkasse för att slippa tänka mat vareviga dag. Men kassarna är dyra och jag funderar på det där med pengarna eftersom vi inte tjänar mängder med pengar (får in ca 25000/mån). Visst är dom dyra, men man slipper ju småhandlandet. Eller? Så det kanske går jämt upp. Och då spar man ju tid för hjärnan att tänka mat... 

Ni som har matkasse, upplever ni att ni fått billigare eller dyrare matkostnader? 

• Svar på tråden Dyrare eller billigare matkostnad med matkasse?
  • Tonårsmamman1

Vi har haft matkasse från och till i några år. Det blir dyrare, eftersom man inte bara betalar för maten utan även för tjänsten. Jag upplever inte att jag handlar mer sällan, allt annat än middagsmat ska ju ändå handlas hem. Men, det är skönt att slippa tänka ut vad man ska äta varje dag, och när man själv inte är hemma så är det bara för de andra att välja ett recept och laga mat, allt finns ju hemma.  

• santos92

Vi kör med coops matkasse som kostar 599:-/veckan för 4 pers. vår totala matkostnad ligger på 3000-3500:- och då är även sambons matlåda inräknad. Vi handlar varje söndag de grejer som behövs för matkassen ( fast ofast har vi allt hemma), och sen frukostvaror. Funkar fint fint plus att man får återbäring :D

• brainpick

Jag upplever ingen skillnad. Man slänger ingenting och det blir trevliga matlådor man kan ha med på lunchen. Totalt sett en bra affär, eftersom jag sällan äter lunch ute.

Trevligt att slippa tänka på att handla och göra roligare saker istället! 

• sportpappa

Det blir i regel dyrare med matkasse och man måste ändå gå och handla ofta.

Den metod vi kör är att varje söndag så sätter vi oss ner en timme och gör en veckoplanering. Det vi gör under den timmen är att gå igenom vad som händer den kommande veckan, vad vi ska göra tillsammans, vad vi ska göra med vår son, skriva matsedel och shoppinglista. Vanligtvis blir det 2 listor. En för det vi handlar på söndagen eller måndagen och en som vi handlar på torsdag eller fredag inför helgen.
    På det här sättet så slipper vi tänka på vad vi ska äta och handla under veckan. Allt är klart. 
    Testa gärna matkasse, men gör även ett försök där ni själva planerar lite. Jämför sen pris och hur smidigt det blir. 

• Susanne 977

Jag har räknat ut vad innehållet i en kasse kostar och vad jag skulle fått betala i butik.
    Det är mkt billigare att handla själv. Jag har jämfört flera olika veckor och matkasseleverantörer.
    Vi har också provat att storhandla efter matsedel men det allra billigaste har varit att vara mera spontan och anpassa maten efter erbjudanden i butik.

Jag jobbar 75% och vi har väldigt nära till både Willys och Ica maxi så det är kanske 5kr i reskostnad varje ggn. När jag lämnat sonen på morgonen så åker jag 4ggr i veckan förbi Willys eller Ica.
    De har ofta nedsatta varor på morgonen tex kött som har bäst-före 1-2dagar senare.
    Det gör att vi köper nötfärs för 27kr/kg osv. Det gör också att vi utan någon större merkostnad kan välja ekologiska produkter.
    Har läst några ggr att storhandling ofta är oekonomiskt så man riskerar att produkter blir gamla.

Vi prioriterar att äta ekologiskt, tillsatsfritt och billigt, ibland blir det dock samma rätt flera ggr i veckan men det handlar nog mer om våra funktionshindrade barn som har svårt för massa nytt hela tiden.
    Pengarna som blir över sparar vi till resor och ledigheter med barnen.

Den stora fördelen med matkasse är naturligtvis variationen och arbetet man slipper med att skapa en matsedel.

Svar på tråden Dyrare eller billigare matkostnad med matkasse?