• bagheramera

Pass för barn på kryssning till Finland?

Hej!
    Vi tänkte åka till Åbo på kryssning och gå i land. Behöver barnen pass då?

• Svar på tråden Pass för barn på kryssning till Finland?
  • bagheramera

Är du säker? Tyckte det stod någonstans att även barnen måste kunna identifiera sig?!

• SVejsan

Om ni har svenskt medborgarskap, behövs inget pass, utan bara legitimation...

• bagheramera

Ja, men dem har ju inget ID heller så kanske lika bra att skaffa pass då eller är det lätt att skaffa ID? Känner mig lite dum :P

• SVejsan

Skulle det hända något så finns det en pytteliten risk att de måste kunna legitimera sig. Normalt så bryr de sig inte. Men någon typ av identifikationshandling framgår är det generella kravet även för Norden.

Klippt från polisens hemsida: "Resa inom Norden

Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.

Så det verkar som det kan begövas vid vissa situationer men skall ni bara flyta runt under några timmar, så strunta i det!

Så Jag reviderar mitt tidigare inlägg med att "det i vissa fall kan behövas.."

Ha en trevlig resa!

(Men du någon typ av leg kan du ju börja behöva ha även i sverige, med tanke på barnrabatter osv...)

• SVejsan
    SVejsan skrev 2013-06-28 12:58:47 följande:
    Skulle det hända något så finns det en pytteliten risk att de måste kunna legitimera sig. Normalt så bryr de sig inte. Men någon typ av identifikationshandling framgår är det generella kravet även för Norden.

Klippt från polisens hemsida: "Resa inom Norden

Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.

Så det verkar som det kan begövas vid vissa situationer men skall ni bara flyta runt under några timmar, så strunta i det!

Så Jag reviderar mitt tidigare inlägg med att "det i vissa fall kan behövas.."

Ha en trevlig resa!

(Men du någon typ av leg kan du ju börja behöva ha även i sverige, med tanke på barnrabatter osv...)

"bör" är alltså inte lika med "skall"
    Vid akut sjukdom osv kan det ju vara vettigt att ha leg även för barnen
  • bagheramera

Vad bra, Tack för svar snälla! Kanske vi skippar att skaffa leg o pass då och hoppas på det bästa Flört Trevlig helg!

• Frontline
    bagheramera skrev 2013-06-28 13:32:02 följande:
    Vad bra, Tack för svar snälla! Kanske vi skippar att skaffa leg o pass då och hoppas på det bästa Flört Trevlig helg!
    Vi har varit ett flertak gånger i Helsingfors med våra 3 barn och tanken om att men ens ska ha ett pass eller legg har aldrig funnits.
    Vi har alla kommit hem utan några som helst bekymmer, så nej det behövs inget pass eller för den delen legitimation heller för barnen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Pass för barn på kryssning till Finland?