• Anonym (svullnajag)

svullen i struphuvudet

Hej alla här inne.

Det är en sak jag undrar om någon kanske har svar på.
    Jag har sedan igår haft superont i svalget. Det ömmar när jag pratar, sväljer eller drar ut tungan. När jag känner under halsen så ömmar det. Men nu har det börjt göra ont i struphuvudet med. Ömmar som fasiken när jag sväljer och känns som jag sväljer mega bitar fasten jag tuggat det odentligt. Det känns som det sitter något där med men det gör det inte.. Känner jag på struphuvudet så ömmar det.
    Ingen feber.
    Har även utslag i halsen (längst bak) vid den där (tonsillen?) på sidorna. Röda svullna utåt putande utslag men gör inte ont på höger sida utan bara vänster. Vissa utslag har en jätteliten vit prick i mitten. Bara liten, mindre än ett sandkorn.

Någon som vet vad detta kan vara?? har tid hos läkaren imorgon eftermiddag.

• Svar på tråden svullen i struphuvudet
  • Anonym (svullnajag)
    Anonym (..) skrev 2013-06-27 21:50:19 följande:
    Angina
    Angina pectoris menar du?

Kan tillägga att jag gjort ultraljud på hjärtat, ekg och prover. 19 år gammal och lider av ångest/stress med. Så vore konstigt om det var det... Känns inte riktigt som hjärtat heller utan halsregionen från gommen till struphuvudet.
  • Anonym (..)

Nej, annat namn för halsfluss.

• Anonym (svullnajag)
    Anonym (..) skrev 2013-06-27 22:04:18 följande:
    Nej, annat namn för halsfluss.
    Okej. Kan det visa sig sådär? Även i struphuvudet? Och på bara ena sidan?

För det ser inte svullet ut i svalget utan bara röda små pluppar och vissa har en liiten vit prick som knappt syns..
  • Anonym (svullnajag)

ingen?

• Anonym (..)

Japp. Gå och ta ett svalgprov. Behandlas med penicilin.

• Anonym (svullnajag)

Jag var hos doktorn som tog halsprov och tittade i halsen. Hon såg dom röda utslagen och jag hade rodnad i halsen. Men stickan reagerade inte ens. Så ingen halsfluss.

Jag skulle återkomma nästa vecka om det inte blivit bättre.

Nu börjar det kännas ömt på högra sidan också, halsmandeln är svullen och känner jag under käken är den större och ömmar. Har själv tittat ner i halsen och det är ett vitt "streck" på höger halsmandel. Inget på vänstra. Gör ont när jag sväljer. Inatt hade jag hög feber som gick över när jag drack vatten.

Kan det vara halsfluss som slagit ut nu, som inte läkaren hann se igår?

Svar på tråden svullen i struphuvudet