• lyckligmamma88

    Hur kan jag få 2,5 åringen att somna själv?

    Vi har en son som är 2,5 år nu och han har alltid varit knepig att söva. Det enda som har fungerat hittills är att ligga kvar bredvid i sängen och skaka lite på rumpan. Vi har försökt att bara ligga bredvid också men då ligger han bara och pillar och bökar runt tills jag eller maken somnar och då går han upp ist. Nu väntar vi barn nummer två oxh nu börjar jag bli så pass stor att jag inte kan ligga bredvid honom så länge :( Jag har försökt med att mysa lite för att sedan säga godnatt och gå ut därifrån men han blir så fruktansvärt ledsen verkligen :( Har även provat mellanledet med att börja med att ligga bredvid och inte göra något för att sedan flytta längre bort eftersom och till slut ut ur rummet, men det går bara inte. Det är väldigt mycket antingen eller med honom, är  så trött på att vara "hård" varje läggning. Någon som har haft samma problem och kan komma med tips?

  • Svar på tråden Hur kan jag få 2,5 åringen att somna själv?
  • premis mamma

    Hej vår snart 2 ½ åriga son har precis som din alltid varit svår att söva. det som funkar för oss nu är att lägga han i vagnen inne i hans rum. Ger välling och han får lyssna på musik, går då att lämna samt att han somnar själv. Efter ca 30 min går han att lyfta över i sängen. Men liksom dig har vi provat allt. Just nu funkar detta men tidigare satt vi vid hans säng tills han somnat. Nu vägrar han sängen och säger själv att han ska sova i vagnen, fast spänd dessutom. Go unge.

    Att barnen inte vill somna tar på krafterna och att du nu väntar gör ju inte att orken blir bättre. Men det finns hopp. Lilla syster som blir ett om en månad somnar själv i sin säng och har alltid gjort det.

    Lycka till och grattis till det nya lilla livet.     

  • skogsvitter

    Vi har runt den här åldern börjat med att vänta tills de nästan sover, och då viska att man ska tex ner på toaletten eller gå och diska, att man snart kommer in igen. Oftast får man bara ett svagt "mm" till svar eftersom barnet näst intill redan sover och man kan utan problem gå därifrån. Går man och kollar en stund senare så sover barnet redan Och så fortsätter man några nätter, för att göra barnet medvetet om att man går men alltid finns där. Snart kan man gå tidigare utan att det blir några problem. Men man får såklart räkna med att barn har svårare att somna ibland av än den ena och än den andra anledningen! Om barnet vaknar till och ropar så går man givetvis dit igen så fort man kan och kollar vad barnet vill, och så provar man igen.

Svar på tråden Hur kan jag få 2,5 åringen att somna själv?