• Anonym (Blivande ensam mamma)

Faderskapsutredning vid insemination

Jag har blivit gravid genom insemination på en klinik i Danmark (eventuella synpunkter på det undanber jag mig).

Jag har ju ett intyg från kliniken som jag ska visa upp vid faderskapsutredningen, men jag har några frågor om det.

1) Kan jag påbörja faderskapsutredningen redan under graviditeten och få det undanstökat innan bebisen föds (som man som sambo kan göra när han tar på sig faderskapet) eller måste jag vänta tills jag blir kallad efter att bebisen har blivit född?

2) A) Hur står det i barnets papper, förutom att fadern är okänd?
    Står det någonstans att barnet har kommit till genom insemination?
    2) B) Kan någon (i så fall vem) få del av den informationen (alltså att det är ett donatorbarn)? Eller är det så att det är sekretess kring det då att ingen (inte heller jag eller barnet) kan få del av det?

3) Blir man som frivilligt ensamstående på detta sätt negativt bemött av myndigheter/socialtjänst på grund av sitt val (om det finns dokumenterat någonstans vill säga) om man längre fram skulle behöva hjälp (exempelvis bostadsbidrag, underhållsbidrag, socialbidrag eller liknande om man skulle bli arbetslös eller så)?

Jag har börjat fundera på detta rätt mycket den senaste tiden, framför allt om det dokumenteras någonstans att barnet kommit till genom insemination och att jag frivilligt planerat att bli ensam med honom. Om någon, som han och jag inte väljer att berätta det för, kan få reda på det genom att få ut papper eller så.

Skulle verkligen uppskatta svar från de som vet hur det är.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Faderskapsutredning vid insemination
  • hymafr

Kan du inte ringa anonymt till socialtjänsten och fråga?
    Inom sjukvården är det ju så att du inte får gå in i journaler om du inte har personen som patient. Kanske det är likadant inom socialtjänsten.

Sen får du ju ta dig en funderare på vad du ska säga till barnet. Barnet kan ju välja att berätta för alla som vill
    höra på.    

I övrigt tror jag att det blivit mer och mer vanligt med "Danmarksbarn" så det beror nog på vem man pratar med hos olika myndigheter.  

• SupersurasunkSara

Man kan ringa skattemyndigheten och fråga efter personnummer till ett barns föräldrar eller hur många barn en förälder har, så på det viset kan man ju få reda på att barnet inte har någon pappa. Däremot står det inte, mig veterligt, att ett barn är donatorbarn.

Jag ska berätta för barnet och min närmsta familj precis hur det har gått till, men jag vill att det ska vara upp till barnet om det ska berättas för andra.

Det kan ju finnas situationer när han inte vill att folk ska veta (exempelvis arbete och dylikt) och då vill jag veta om någon annan kan ta reda på det ändå.

Att det kommer att stå att det inte finns någon pappa (fader okänd) är jag helt på det klara med. Funderingen är väl mest om det finns stående i några officiella papper att pappan är just en donator, eller om det blir en sekretessbelagd uppgift som ingen (eller om någon - i så fall vilka?) kan få del av.

Om min son vill att folk ska veta är det helt okej för mig, men jag vill inte att någon ska kunna få reda på det om inte han vill.

Om det är så att det går att få reda på är det kanske bättre att jag i utredningen säger att jag inte vet vem pappan är, men utan att berätta att han är en donator?

• SupersurasunkSara
    Anonym (Blivande ensam mamma) skrev 2013-06-28 20:55:28 följande:
    Jag ska berätta för barnet och min närmsta familj precis hur det har gått till, men jag vill att det ska vara upp till barnet om det ska berättas för andra.
    Det kan ju finnas situationer när han inte vill att folk ska veta (exempelvis arbete och dylikt) och då vill jag veta om någon annan kan ta reda på det ändå.

Att det kommer att stå att det inte finns någon pappa (fader okänd) är jag helt på det klara med. Funderingen är väl mest om det finns stående i några officiella papper att pappan är just en donator, eller om det blir en sekretessbelagd uppgift som ingen (eller om någon - i så fall vilka?) kan få del av.

Om min son vill att folk ska veta är det helt okej för mig, men jag vill inte att någon ska kunna få reda på det om inte han vill.

Om det är så att det går att få reda på är det kanske bättre att jag i utredningen säger att jag inte vet vem pappan är, men utan att berätta att han är en donator…
    Nej, det är bättre att du säger att det är en donator, tror du det blir en utredning ens? Är inte detta något som skrivs in vid inskrivningen hos BM? Ingen kan ju få ut någon annans journal, så där är du ju trygg iaf, men tror att det måste stå i journalen iaf.

Ska du säga att du inte vet så får du sitta i 'förhör' och gå igenom alla tänkbara kandidater, om dina sexvanor, om och om igen och du kommer att få samma frågor på olika vis, komma tillbaka senare osv för att du kanske kommer ihåg mer osv.
    Du kan ju säga att du vill att detta inte ska skrivas ut överallt utan det ska vara barnets val om denne vill berätta. Kan dock inte tänka mig en situation det skulle ligga barnet i fatet, tvärtom, jag skulle nog tänka att en kvinna som skaffat barn på egen hand är en stark kvinna som uppfostrat sitt barn till en självständig och driftig människa.

SupersurasunkSara skrev 2013-06-29 19:44:15 följande:
    Nej, det är bättre att du säger att det är en donator, tror du det blir en utredning ens? Är inte detta något som skrivs in vid inskrivningen hos BM? Ingen kan ju få ut någon annans journal, så där är du ju trygg iaf, men tror att det måste stå i journalen iaf.

Ska du säga att du inte vet så får du sitta i 'förhör' och gå igenom alla tänkbara kandidater, om dina sexvanor, om och om igen och du kommer att få samma frågor på olika vis, komma tillbaka senare osv för att du kanske kommer ihåg mer osv.

Du kan ju säga att du vill att detta inte ska skrivas ut överallt utan det ska vara barnets val om denne vill berätta. Kan dock inte tänka mig en situation det skulle ligga barnet i fatet, tvärtom, jag skulle nog tänka att en kvinna som skaffat barn på egen hand är en stark kvinna som uppfostrat sitt barn till en självständig och driftig människa.

Som jag har förstått det så blir man kallad till utredning när barnet är fött även om det är ett barn som kommit till via donation.

Min BM har inte ställt några frågor om pappan efter att jag sa att jag var ensam/utan partner. Skulle hon ha gjort det?

Det kanske är jag som är extra hispig med graviditetshormoner etc, men jag har haft svårt att släppa detta sen tanken hur det blir med officiella papper och så slog mig. Hade inte en tanke om det innan jag satte igång processen , i så fall hade jag försökt att kolla upp det tidigare.

Jag står helt och hållet för mitt val att bli ensamstående mamma utan pappa till min son, men som sagt så vill jag att det ska vara upp till honom att välja vilja utanför den närmsta familjen som ska veta om det. Det är ju så att det är hans liv det handlar om till största del och han som mest blir påverkad.

Jag tror inte heller att det är negativt för honom, i så fall hade jag aldrig tagit det här beslutet. Men jag vill att han ska kunna avgöra vilka som ska få veta hur han blivit till.

Jag vet att det är tufft att säga att man inte vet, att det kan bli grymt jobbigt. Men jag känner också att jag är beredd att ta det så att min son själv kan avgöra vem eller vilka som ska få veta, om det är så att någon kan ta reda på hur det egentligen ligger till så att säga.

Jag får nog ringa och fråga socialen nästa vecka hur det går till när man får barn med en okänd donator via klinik i Danmark och hur det blir med papper, dokumentation etc och vem/vilja som kan få del av hur det ligger till på riktigt.

Om inte någon av alla de ensamma mammor som har fått barn med hjälp av dansk klinik ser tråden och vill svara på hur det gått till för dem.

Tack, jag hoppas att det blir så!

Jag har ju min familj som störtar mig i det här och som kommer att älska mitt barn och finnas där för honom (och mig) när det behövs. Avlastning, kärlek, förebilder och så vidare. Jag känner mig alltså helt trygg i detta, men vill inte att mitt beslut ska kunna bli till framtida nackdel för honom, vilket är vad som oroar mig just nu.

Tack för dina svar!
  • SupersurasunkSara

Så lite så Tråkigt bara att jag inte vet mer.

Vet inte om BM ska fråga, men mig rågade de iaf om pappans namn och sjukdomar och sånt, men om man säger att man inte har någon pappa så frågar de kanske inte mer.
    Om det blir utredning så är det antagligen bara för att du ska kunna visa dokumentation på att du har blivit inseminerad för att säkerställa att du inte försöker undanhålla barnet för pappan.

• sina

Du kan kontakta socialen innan barnet är fött och öppna faderskapsutredningen, men den kan inte slutföras (stängas) förrän barnet har fått sitt personnummer.

Såvitt jag vet står det bara i ens personbevis vem som är ens förälder, och möjligtvis "fader okänd". I socialtjänstens faderskapsutredning står det att barnet är tillkommet med hjälp av donation på en utländsk klinik, men det står ju inte i personbeviset. I din journal på mvc och förlossningen, samt i barnets journal på BVC står det bara om du berättar det.

Och var ärlig under faderskapsutredningen. Att börja ljuga om att du inte vet och så vidare kommer bara att göra att de pressar dig och att allt tar längre tid.

• Anonym (insatt)

I faderskapsutredningen kommer att stå att barnet är tillkommet med givarinsemination och fader okänd (jag utgår ifrån att du valt den varianten maa din fråga). Faderskapsutredningar är inte offentliga handlingar, men du och barnet (då h*n blir vuxen), har rätt att ta del av handlingarna.

• mamma40plius

När en kvinna blir gravid efter insemination i Danmark får man ett kvitto från kliniken som är ett bevis på att konceptionen skedde med hjälp av anonym donator. Har du inte fått ett sådant, kontakta kliniken.

• mamma40plius

Du har ett sådant intyg ser jag. Det är det allt du behöver visa för familjerätten. Är de vana och proffsiga så vet de att det inte finns så mkt att utreda.

• Anonym (insatt)
    mamma40plius skrev 2013-06-30 18:56:35 följande:
    När en kvinna blir gravid efter insemination i Danmark får man ett kvitto från kliniken som är ett bevis på att konceptionen skedde med hjälp av anonym donator. Har du inte fått ett sådant, kontakta kliniken.
    Du får det att låta som om det alltid går till så .... men vissa kvinnor väljer känd donator i Danmark, för sitt barns skull!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-30 19:04:57 följande:
    Du får det att låta som om det alltid går till så .... men vissa kvinnor väljer känd donator i Danmark, för sitt barns skull!
    Fast vad andra väljer är inte relevant för TS.

TS, du har fått många bra råd, jag önskar dig bara massor med lycka till!
  • mamma40plius

Svaret var givet frågan. Vi vet att det i detta fall år en anonym donator. Jag personligen är väl medveten om att det också går att välja en känd donator. Vid köpta spermier på klinik i Danmark kan det handla om en donator från USA t ex, vars identitet kan bli känd när barnet blivit myndig.

• Anonym (Re)
    mamma40plius skrev 2013-06-30 18:56:35 följande:
    Även om man har en öppen donator så spelar det inte ngn som helst roll i en faderskapsutredning. En öppen donator innebär att barnet själv kan få reda på donatorns identitet när han/hon fyller 18år o att donatorn gått med på att träffas om barnet så önskar Har flera vänner som fått barn genom insemination och de har blivit väldigt väl bemöta av socialtjänsten vid utredningen. Socialtjänsten har varit ovana vid situationen men ställt samma frågor som till alla andra mödrar i samma situation.
Svar på tråden Faderskapsutredning vid insemination