Faderskapsutredning vid insemination
Jag har blivit gravid genom insemination på en klinik i Danmark (eventuella synpunkter på det undanber jag mig).
Jag har ju ett intyg från kliniken som jag ska visa upp vid faderskapsutredningen, men jag har några frågor om det.
1) Kan jag påbörja faderskapsutredningen redan under graviditeten och få det undanstökat innan bebisen föds (som man som sambo kan göra när han tar på sig faderskapet) eller måste jag vänta tills jag blir kallad efter att bebisen har blivit född?
2) A) Hur står det i barnets papper, förutom att fadern är okänd?
Står det någonstans att barnet har kommit till genom insemination?
2) B) Kan någon (i så fall vem) få del av den informationen (alltså att det är ett donatorbarn)? Eller är det så att det är sekretess kring det då att ingen (inte heller jag eller barnet) kan få del av det?
3) Blir man som frivilligt ensamstående på detta sätt negativt bemött av myndigheter/socialtjänst på grund av sitt val (om det finns dokumenterat någonstans vill säga) om man längre fram skulle behöva hjälp (exempelvis bostadsbidrag, underhållsbidrag, socialbidrag eller liknande om man skulle bli arbetslös eller så)?
Jag har börjat fundera på detta rätt mycket den senaste tiden, framför allt om det dokumenteras någonstans att barnet kommit till genom insemination och att jag frivilligt planerat att bli ensam med honom. Om någon, som han och jag inte väljer att berätta det för, kan få reda på det genom att få ut papper eller så.
Skulle verkligen uppskatta svar från de som vet hur det är.
Tack på förhand!