• MalinEddie

Får era barn mellan 4-6 år vara ute ensamma?

Jag menar då inte i er trädgård (om ni har en sådan) utan i området som ni bor i? Går de till lekparken ensamma, springer mellan kompisars hus? Eller anser ni det vara helt fel eller bor i ett område där det inte skulle vara möjligt?

Vi bor i en liten stad i ett barvänligt område utan trafik. De är grönska och lekparker överallt. Barnens vänner från förskolan bor nära. På senare tid har vi börjat släppa ut barnen mer. Vi bestämmer innan vilken lekpark/område det gäller och de måste komma hem och berätta om de vill någon annanstans, ringa på hos en vän t.ex. Det är närliggande lekparker och går jag ut i trädgården ser jag barnen men jag tittar bara till dem då och då. Vi har kontakt med de andra föräldrarna i området som barnen leker med och ibland är det vårt hus och ibland deras som gäller. Det är inget som bestäms innan men som föräldrarna väl när det sker är medvetna om. Det fungerar bra.
    Jag berättade detta för en bekant som bor i en större stad i ett trafikerat område och omöjligt skulle kunna göra på samma sätt och måste planera inför varje gång hennes barn ska leka med ett annat. Hon menade att hon aldrig skulle göra som vi gör i vår situation. Även om det inte finns någon trafik borde man titta hela tiden på barnet/barnen när de leker. Tänk om det skadar sig? Dessutom menade hon att vi borde oroa oss för pedofiler som tydligen hänger i varje buske..

Vad är er syn på det hela? När vågar ni släpa ut era barn för egen lek utan att ha full kontroll?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Får era barn mellan 4-6 år vara ute ensamma?
  • Noicka

Bor i en liten by och mina barn är ute på ungefär samma sätt som dina! Fyra åringen har lite mer begränsningar vart han får gå än sexåringen. Tror det är en väldigt stor skillnad i hur man uppfattar saker beroende på hur man bor och personliga uppfattningar.

• Zayco

Runt 8-10 års åldern skulle jag våga släppa ut barnen ensamma.

• Frontline

Japp vi skulle låta våra knalla omkring om det nu skulle behövas, vi har tyvärr inga grannbarn eller lekpark så pass nära att jag vill göra det nu.

Vi släpper iaf barnen fria på tomten och dom går till grannen mm men mer finns inte  att göra och dom är snart 3 och 6 år...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Zayco

För övrigt var det en flicka som blev mördad (knivhuggen) just på den här gatan, och det är aldrig säkert i Stockholm. Så ett starkt nej för min del i alla fall.

• Frontline
    Zayco skrev 2013-06-27 23:23:49 följande:
    För övrigt var det en flicka som blev mördad (knivhuggen) just på den här gatan, och det är aldrig säkert i Stockholm. Så ett starkt nej för min del i alla fall.
    Förövrigt har 1 person här blivit mördad på 40 år och det var av en olyckshändelse så det var inte ens rubricerat som mord...
    Hoppas du ser kontrasten på vart man bor...
  • Zayco
    Frontline skrev 2013-06-27 23:28:15 följande:
    Förövrigt har 1 person här blivit mördad på 40 år och det var av en olyckshändelse så det var inte ens rubricerat som mord...
    Hoppas du ser kontrasten på vart man bor...
    Detta var inte så länge sedan mordet skedde just här på gatan..... Jag hade ändå aldrig vågat släppa iväg barnen när dem är så små, jag litar absolut inte på andra människor och jag vet att jag själv som liten bara gick spontant hem till en kompis när mamma lät mig vara själv i lekparken. Och jag berättade aldrig så det blev en väldigt stor grej med poliser överallt. 
  • MeNoLike

Bor i barnvänligt radhusomåde ien liten stad. 4 km från själva city.
    Här springer barnen runt å leker själva från 3 års ålder.
    Mina barn blev 6 i mars.
    Ser över gården från altanen

• Frontline
    Zayco skrev 2013-06-27 23:30:21 följande:
    Detta var inte så länge sedan mordet skedde just här på gatan..... Jag hade ändå aldrig vågat släppa iväg barnen när dem är så små, jag litar absolut inte på andra människor och jag vet att jag själv som liten bara gick spontant hem till en kompis när mamma lät mig vara själv i lekparken. Och jag berättade aldrig så det blev en väldigt stor grej med poliser överallt. 
    Jo men vi kan vara överens om att det spelar roll på vart man bor?

• Zayco
    Frontline skrev 2013-06-27 23:34:45 följande:
    Jo men vi kan vara överens om att det spelar roll på vart man bor?

Bor i ett ganska barnvänligt område, en lekpark precis utanför och jag ser barn där jämt. Ser barn som leker där ensamma också, men jag skulle aldrig våga göra det själv. Även fast jag sett jättemånga andra barn där själva. 
Svar på tråden Får era barn mellan 4-6 år vara ute ensamma?