Får era barn mellan 4-6 år vara ute ensamma?
Jag menar då inte i er trädgård (om ni har en sådan) utan i området som ni bor i? Går de till lekparken ensamma, springer mellan kompisars hus? Eller anser ni det vara helt fel eller bor i ett område där det inte skulle vara möjligt?
Vi bor i en liten stad i ett barvänligt område utan trafik. De är grönska och lekparker överallt. Barnens vänner från förskolan bor nära. På senare tid har vi börjat släppa ut barnen mer. Vi bestämmer innan vilken lekpark/område det gäller och de måste komma hem och berätta om de vill någon annanstans, ringa på hos en vän t.ex. Det är närliggande lekparker och går jag ut i trädgården ser jag barnen men jag tittar bara till dem då och då. Vi har kontakt med de andra föräldrarna i området som barnen leker med och ibland är det vårt hus och ibland deras som gäller. Det är inget som bestäms innan men som föräldrarna väl när det sker är medvetna om. Det fungerar bra.
Jag berättade detta för en bekant som bor i en större stad i ett trafikerat område och omöjligt skulle kunna göra på samma sätt och måste planera inför varje gång hennes barn ska leka med ett annat. Hon menade att hon aldrig skulle göra som vi gör i vår situation. Även om det inte finns någon trafik borde man titta hela tiden på barnet/barnen när de leker. Tänk om det skadar sig? Dessutom menade hon att vi borde oroa oss för pedofiler som tydligen hänger i varje buske..
Vad är er syn på det hela? När vågar ni släpa ut era barn för egen lek utan att ha full kontroll?