• Blume

Undringar om smink (flytande foundation vs mineralpuder)

Hej! En liten uppföljare till min förra tråd eftersom jag vet hur dyrt det kan bli att handla om man inte har tagit reda på så mycket som möjligt innan.

Fråga 1:
    Alltså, jag använder för tillfället enbart en flytande foundation, inget annat. Det gör man typ inte va? Det är inte meningen att man ska använda flytande foundation utan att använda puder också? Skrattande

Fråga 2:
    Hur mycket bättre blir hållbarheten om man använder puder också? Med enbart flytande foundation har jag upplevt att det snabbt ser sämre ut i takt med att huden svettas. Hur mycket bättre och enklare skulle mitt liv kunna bli om jag använder puder också?

Fråga 3:
    Jag tycker ofta det är extremt svårt att få det snyggt med flytande foundation (inte riktigt slät hy), men om man använder puder ovanpå så kanske det blir enklare att få det snyggt ändå i slutändan? Det blir liksom inte lika viktigt att få till det där perfekta underliggande lagret, även om det såklart fortfarande har betydelse?

Fråga 4: Hur sminkad ser man ut med flytande foundation + puder jämfört med enbart flytande foundation? Syns det supermycket att man är fixad?

Jag använder en foundation från Exuviance just nu, så jag kanske helt enkelt går till min butik och köper ett puder där. Jag skulle även, som jag fick tips om i den andra tråden, kunna köpa ett mineralpuder och använda istället för min flytande foundation. Men då har jag några till frågor:

Fråga: 5
    Om mineralpuder är en foundation i puderform, vad är den korrekta termen för detta puder som jag lägger ovanpå en flytande foundation? Eller heter det bara puder? Jag är så sämst på sånt här Skäms

Fråga 6:
    Vilket håller bäst, mineralpuder eller flytande foundation + puder?

Fråga 7:
    Vilket är enklast att applicera?

Fråga 8:
    Vilket är att föredra om man vill ha en naturlig look, dvs att det ska synas så lite som möjligt att man är fixad?

Fråga 9:
    Vilket är mest uttorkande?

Tack på förhand! Hoppas det inte blev för mycket på en gång!

• Svar på tråden Undringar om smink (flytande foundation vs mineralpuder)
  • Blume

Skulle bli såå glad om någon kunde svara på åtminstone en del av dessa frågor! Kan verkligen bli en stor förbättring i mitt liv om jag får ordnat detta.

• Cecilia 851
    Blume skrev 2013-06-28 00:49:15 följande:
    Hej! En liten uppföljare till min förra tråd eftersom jag vet hur dyrt det kan bli att handla om man inte har tagit reda på så mycket som möjligt innan.

Fråga 1:
    Alltså, jag använder för tillfället enbart en flytande foundation, inget annat. Det gör man typ inte va? Det är inte meningen att man ska använda flytande foundation utan att använda puder också? Skrattande

Fråga 2:
    Hur mycket bättre blir hållbarheten om man använder puder också? Med enbart flytande foundation har jag upplevt att det snabbt ser sämre ut i takt med att huden svettas. Hur mycket bättre och enklare skulle mitt liv kunna bli om jag använder puder också?

Fråga 3:
    Jag tycker ofta det är extremt svårt att få det snyggt med flytande foundation (inte riktigt slät hy), men om man använder puder ovanpå så kanske det blir enklare att få det snyggt ändå i slutändan? Det blir liksom inte lika viktigt att få till det där perfekta underliggande lagret, även om det såklart fortfarande har betydelse?

Fråga 4: Hur sminkad ser man ut med flytande foundation + puder jämfört med enbart flytande foundation? Syns det supermycket att man är fixad?

Jag använder en foundation från Exuviance just nu, så jag kanske helt enkelt går till min butik och köper ett puder där. Jag skulle även, som jag fick tips om i den andra tråden, kunna köpa ett mineralpuder och använda istället för min flytande foundation. Men då har jag några till frågor:

Fråga: 5
    Om mineralpuder är en foundation i puderform, vad är den korrekta termen för detta puder som jag lägger ovanpå en flytande foundation? Eller heter det bara puder? Jag är så sämst på sånt här Skäms

Fråga 6:
    Vilket håller bäst, mineralpuder eller flytande foundation + puder?

Fråga 7:
    Vilket är enklast att applicera?

Fråga 8:
    Vilket är att föredra om man vill ha en naturlig look, dvs att det ska synas så lite som möjligt att man är fixad?

Fråga 9:
    Vilket är mest uttorkande?

Tack på förhand! Hoppas det inte blev för mycket på en gång!
    #1. Jag skulle inte använda flytande foundation utan "setting powder". Det finns genomskinligt puder som "sätter" foundation och gör att det inte kladdar.

#2 MYCKET längre med puder, men det beror på om du har en högkvalitativ foundation + puder. Men generellt, det håller mycket längre,.

#3 Börja använda en primer!! Finns att köpa på tex. kicks, åhléns eller internet. Det gör att huden slätas till och blir lättare att applicera foundation. Dessutom gör det att huden ser fräschare ut och minskar porernas synlighet!

#4 Det beror åter igen på kvalitén på din foundation.  Min favorit är Chanel Perfection!

#5 Jag skulle kalla det setting powder (vet ej vad det är på svenska, har engelska som modersmål, hah)

#6  Flytande + puder ger en mer täckande look, det använder jag under vintertid och det håller längre.
    Jag änvender bara mineralpuder/foundation  på sommaren, då jag inte vill ha en täckande, utan mer naturlig look.

#7 Mideralpuder/foundation kan vara lite svårt att applicera. Det handlar om lager, och man tar lite i början och sedan "bygger man upp" en täckande yta.

#8 Mineralpuder!

#9 Åh...Jag vet inte riktigt. Men det känns som att flytande foundation kloggar upp mycket mer

• Venne

Tips: gå in på typ Kicks och be om hjälp, be dem lägga på lite mineralfoundation så du får se hur det blir!
    Jag tycker själv jag känner mig spacklad med flytande foundation och som du säger är det svårt att få det helt jämnt och snyggt. Med mineralpuder-foundation tycker jag det är svårt att misslyckas. Man tar lite i taget tills man är nöjd liksom och det ser naturligt ut. Huden andas även om man har det på och det tål att man svettas, att det regnar och det har inbyggd hög solskyddsfaktor. Förresten som mineralpuder finns ett särskilt som man har överst, det som cecilia kallar setting powder antagligen. Det kallas då för mineral veil (åtminstone av bare minerals). Det borde du kunna ha ovanpå flytande foundation med antar jag.

• Blume

Tack så mycket för svaren! Lustigt att ni tycker olika om vad som är svårast att applicera Glad

Är det vanligt att använda mineralpuder enbart eller är det också tänkt att användas tillsammans med sk setting powder? När tex du Cecilia säger att flytande+puder håller bättre än mineralpuder, menar du då att det håller bättre än bara mineralpuder eller mineralpuder tillsammans med setting powder (eller vad det nu heter)?

Jag tolkar er så här iaf vad gäller hållbarheten Skrattande

1. (bäst hållbarhet) Mineralpuder+setting powder

2. flytande foundation+setting powder

3. bara mineralpuder

4. (sämst hållbarhet) bara flytande foundation

Svar på tråden Undringar om smink (flytande foundation vs mineralpuder)