P-stav, vikt? Mens? Humör?
Ni som har eller har haft P-stav berätta allt. Hur blev eran vikt, erat humör, eran mens m.m. Vill veta allt...
Ni som har eller har haft P-stav berätta allt. Hur blev eran vikt, erat humör, eran mens m.m. Vill veta allt...
Höll vikt o humör som innan, mensen blev "bättre" - mindre ont, mindre blödning o färre dagar ... Men alla reagerar olika, en kompis till mig blev av med mensen helt och en annan hade blödning hela tiden nästan ...
Jag mådde helt okej när jag hade i min p-stav, humöret blev ingen skillnad. Jag gick upp lite i vikt (något kg) och vad det beror på vet jag inte, behöver ju absolut inte vara pga staven heller. Och mensen för mig försvann helt, hade en blödning efter insättning i någon dag men sen försvann den och kom inte tillbaka förrän jag tog ut den.. Vanligtvis har jag normal menstruation!
Hmmm låter som om det är värt att testa
När jag hade pstav blödde jag väldigt ofta och gick upp i vikt.. Va på jättedåligt humör hela tiden och folk ville inte ens va i närheten av mig ibland haha. Tog ut den efter ca 6 månader för varken blödningarna, humöret eller vikten gav me sig...
Jag satte in min ett halvår innan jag flyttade utomlands, blödde massor och efter tre månader gick jag till ungdomsmortsgningen, de sa att jag skulle stå ut lite till, innan jag åkte iväg så bad jag dom ta ut den. Det ville dom inte eftersom det inte hade gått exakt sex månader sedan jag satte in den. Jag fick p piller tillsammans med staven och hon bedyrade att efter tre månader så skulle blödningen vara borta, under tiden som jag åt p piller hade jag ingen mens. Sen tog receptet slut och blödningen kom tillbaka, dock som bara små skvätt i trosorna, enda gången som mesen kom igång ordentligt var när jag hade haft sex. Det slog aldrig fel! Som turnvar hade jag inte så mycket sex när jag var utomlands, efter över ett år när jag kom hem och hösten kom. Då tog dom ut eländet :( sen blev allt normalt igen. Som tips så ska du prova mini piller i tre månader före staven för då vet du hur du kommer reagera på den :) samma hormoner, och barnmorskan brukar föreslå det. Lycka till!
Egentligen spelar det väl ingen roll hur andra upplever den. Det är ju väldigt olika... Men prova inte p-stav direkt utan börja med minipiller så får du se hur du reagerar på hormonerna.
Vet ni om man måste ha fått tbx mensen innan man börjar med piller? Har exclutena eller va dom heter hemma. Lillen är 9,5månad och jag har ej ammat/pumpat på ca 2mån....
Puff
Jag är inne på min 3:e P-stav och jag är jättenöjd.
Jag tillhör den skaran som slipper mensen helt och hållet.
Humöret är det samma och vikten likaså.
Jag tycker att det är ett helt perfekt preventivmedel :)
Min p-stav är mitt livs bästa köp! Jag har noll biverkningar, verkligen noll. Och ingen mens, inte ens en mellanblödning eller mörk flytning.
Jag har haf p-stav i 4 år nu.
De första tre åren funkade grymt bra! Ingen mens, ingen mensvärk, helt enkelt ingenting.
Bytte för nästan exakt ett år sedan och denna gången är det ett helvete.
Har gått upp grymt mycket i vikt, har mens nästan hela tiden, är otroligt känslig och gråter jättemycket. Ska ta ut den snart tänkte jag. INte värt att ha den om man mår dåligt.
Men det är olika från person till person, det är ju upp till kroppen. Man vet inte förrän man testat!