Fästing på bebis!
I midsommar upptäckte vi en fästing på våran 6-månaders dotter. Liiite smått orolig är jag!
Någon fler som upptäckt fästingbett på sina bebisar? Vad bör man vara uppmärksam med?
www.mybabydolls.blogg.se
I midsommar upptäckte vi en fästing på våran 6-månaders dotter. Liiite smått orolig är jag!
Någon fler som upptäckt fästingbett på sina bebisar? Vad bör man vara uppmärksam med?
www.mybabydolls.blogg.se
Jodå. Alla våra barn har haft fästningar som spädbarn. Vi har katt, som får med dem in i pälsen, och tillbringar somrarna i stugan där det tyvärr är mycket fästningar. Kolla bara så att det inte blir en röd ring (rött ytterst och hudfärgat närmats bettet) runtom ett tag nu efteråt. Då kan det vara borrelia. Med alla dessa förstlingar vi haft i familjen under de sista tio åren har vi dock aldrig råkat ut för det. (Men jag hade själv borrelia i tonåren utan att ens ha märkt att jag haft en fästing.)
Tack för svar! :)
Hur upptäcktes din borrelia?
Jag drabbades av svår huvudvärk och illamående. Ett ryggmärgsprov visade på hjärnhinneinflammation, utan att de förstod varför jag fått det. När jag blev förlamad i halva ansiktet blev jag inlagd på ett annat sjukhus där jag hade turen att träffa på en borreliaexpert. Han bara tittade på mig och sa "du har borrelia". Och blodprovet visade att det var så. Efter mindre än ett dygn med antibiotika blev jag snabbt mycket bättre :) Till det första sjukhusets försvar kan man ju påpkeka att det här var nästan 20 år sen och då var det en ovanlig skukdom.
Min yngsta lyckades få det när han var 3,5 vecka (han är snart 5 veckor). Hade precis satt sig. Fattar inte riktigt hur han lyckades få den. Massor med fästingar hos mina svärföräldrar och det var där han fick den. För att ge borrelia ska fästingen sitta ett tag om jag inte har missuppfattat det hela. TBE kan däremot smitta direkt, men små barn brukar klara sig bra från det.....så som jag har förstått det hela. TBE är inte vanligt där vi bor.
Jodå, mina har haft det. Bara att ta bort så fort som möjligt. Borrelia smittar först efter 24 timmar, och på bebisar upptäcker man ju fästingar väldigt snabbt i och med alla blöjbyten.
Tänk på att borrelia-ringen kan komma vart som helst på kroppen, inte nödvändigtvis där bettet suttit.