• malzac

Intresse av amningsgrupp?

Hej alla ni som är intresserade av amning.

Jag funderar på att utbilda mig till La Leche League-ledare för att sedan försöka starta en egen grupp, och jag undrar bara om det finns något intresse för det i Sverige?

La Leche League är en internationell organisation som är till för att mammor ska kunna hjälpa andra mammor med amning (och annat som hör till). Vanligtvis träffas en grupp mammor - alla som är gravida eller intresserade av amning är välkomna, och barn får gärna vara med - en gång i månaden och har ett avslappnat informellt möte på ett av fyra teman. Vid dessa sammankomsterna kan man ställa alla möjliga frågor om amning och annat, och få svar från andra mammor utifrån deras egna erfarenheter.

Här är La Leche Leagues hemsida: www.llli.org

De möten jag har gått på hittills har varit väldigt mysiga och trevliga och atmosfären har varit mycket välkomnande och öppen. Dock har jag inte hittat något liknande i Sverige och därför funderar jag på att starta en egen grupp.

Så. Finns det något intresse för detta? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-28 16:12
    Förresten, tänkte bara nämna att ledaren alltså går igenom en utbildning och håller sig uppdaterad med de senaste rönen om amning. De håller också god kontakt med BVC eller motsvarande. Det är alltså inte bara mammor som delar skrönor det handlar om.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Intresse av amningsgrupp?
  • malzac

Ni som tycker att det inte är intressant, får man fråga varför? Om ni ammar/tänker amma alltså. Jag försöker bara bedöma hur pass troligt det är att en sån grupp skulle funka hemma i Sverige, så jag tar gärna emot synpunkter för varför den inte skulle göra det. Ju mer info jag har, desto bättre!

• fluu

Tror absolut att det kan vara nyttigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan

Jag tror att det vore ett bra forum för såväl blivande som varande föräldrar som är intresserade av amning. Jag ammar nu mitt tredje barn och har ammat mina tidigare relativt länge och utan några direkta problem. Amning känns viktigt för mig. Jag tror att det skulle vara bra bara med tanke på de förstagångsföderskor jag träffat på på BB med de sista barnen och hur osäker jag kände mig själv med första barnet utan erfarenheter. Många som har mycket undringar och funderingar och som önskar stöttning på olika sätt i sin amning. En mammagrupp skulle nog kännas mindre formellt och lättare att gå till än att kontakta BB eller en hjälpmamma när man upplever att man kanske inte har så stora svårigheter. Eller helt enkelt bara vill dela erfarenheter. 

Sedan tror jag att det kan vara ett bra alternativ till BVC:s mammagrupper också. Jag har aldrig känt mig riktigt hemma i BVC:s mammagrupp (och vet att jag inte är ensam om detta)....kanske för att ämnena blivit så många och att deltagarna inte haft så mycket gemensamt. Det blir intressantare att samlas kring ett mer specifikt ämne - att man har ett gemensamt intresse bland dem som träffas. 

Svar på tråden Intresse av amningsgrupp?