scrapparlotta skrev 2013-06-28 22:03:07 följande:
Vi ska åka till Gränna och över till visingsö i sommar. Men tänkte höra hur båt turerna funkar. Måste man boka biljetter innan? Hur ofta går båtarna? Hur är det på visingsö om man inte tar bilen med sig? Finns det matställen och sånt i närheten av båtarna? Hur stort är visingsö? Jag var där när jag var typ 9 - 10 år....men kommer inte ihåg så mycket av det.
Vi var på Visingsö tidigare i veckan. Vi hade inte bokat något. Åkte bara dit och ställde oss i kö i "chansarfilen". Färjan kostade 230 :- tur och retur, vi var två vuxna i bilen. Färjorna går varje halvtimme på dagen. På kvällarna ca en gång i timmen. Vill man vara säker på att få en bilplats, så ska man ringa och boka. Numret är 036-103770. När vi åkte hade inte högsäsongen riktigt kommit igång än.
Det finns matställen direkt vid hamnen. När man kör av båten så direkt till vänster finns en turistbyrå, där kan man få en gratis karta där olika restauranger, vandrarhem, caféer och turistattraktioner finns.
Vi hyrde en stuga av Öbergs café. Jag har för mig att dom inte fanns med på turistkartan eller att det inte stod att dom hyr ut stugor, men vi fick reda på det av turistbyrån. Stugan med 4 bäddar kostade 700 kr per natt. Lakan ska man ha med sig, annars kunde man hyra för 100 kr per set.
Visingsö är 14 km lång och 3 km bred på bredaste stället. Ön har ca 750 invånare. Jag rekommenderar att man åker remmalag där. Då får man se mycket av ön samt att guiden berättar en del om öns historia etc. Tog väl ca en timme och kostade 75 kr per person. Visingsborgs slottsruin kan vara kul att se. Kumlabybadet är ett utomhusbad mitt på ön. Man kan klättra upp i kyrktornet i Kumlaby kyrka. Kostade 20 kr. Fin utsikt men jobbiga trappor.