• Ulrika02

    Uppmuntran pa dagis

    Hej! 

    Jag har min 3-ariga dotter pa dagis I USA och idag var hennes sista dag infor sommarlovet. 
    Under ceremonin delas det ut diplom till barnen. Alla far ett for gott uppförande och sen far ganska manga extra diplom for nagot de ar extra bra pa, tex sprak, matte etc. Vissa barn far manga diplom och vissa far inget extra.
    Jag ar sa glad att min lilla tjej ar for liten for att fatta att hon inte var extra bra pa nagot, men nasta ar kommer hon ju forsta. Forekommer detta i Sverige? Vet ni andra satt man uppmuntrar barnen pa, pa dagis i Sverige? 

    Tack!
     

  • Svar på tråden Uppmuntran pa dagis
  • Jamieolivia

    Hmmm. verkar mycket konstigt tycker jag! Bor också i USA, och har jobbat på förskola med de åldrarna, Det förekom diplom, men ALLA får diplom och inga extra. Jag brukade ge ett litet kort med en uppmuntran till barnet. Personligt! 

    Hemma i Sverige har min dotter gått på förskola och har även jobbat där på förskola. Inga diplom till barnen, men avslutningssång, kanske nåt kort eller liknande. Fina ord...

     

  • Ulrika02

    Tack for ditt svar! Det ar ju precis sa jag tycker det ska vara, att alla ska fa ETT diplom var, om det nu maste vara diplom. De ar ju bara 3 ar gamla...

  • Jamieolivia

    Har du pratat med the director? I ett land som USA tycker jag det är ännu märkligare att detta förekommer! Här ska allt och alla uppmuntras mest hela tiden...speciellt små barn. Tre år är alldeles för litet att ha extra uppmuntran för alla, om de inte kan komma på EN speciell sak med vart och ett av barnen, inte bara ett fåtal.

    Om jag var du skulle jag prata med the director och berätta hur jag känner...och alternativt byta förskola om de insisterar på att fortsätta... 

  • Ulrika0301
    Mejlade direkt men inte fatt nagot svar annu. Vill garna veta hur de tycker att de uppmuntrar barnen som inte fick nagot extra diplom.

    Har varit sa nojd med dagiset forut men undrar nu om det forekommer andra tokigheter. Bla anvands time out, barnet far sitta ensamt pa en stol i en annan del av rummet. Det gillar jag inte men kanner mig osaker pa om detta ar vanligt i USA? Hur gor man i Sverige pa dagis?
  • skogsvitter

    Rent generellt är time-out inte accepterat på svenska förskolor, men tyvärr förekommer det ju såklart. När någon förälder uppmärksammat det så brukar det dock bli ett himla liv och de tvingas ofta sluta. Generella rekommendationen i Sverige är att time-out i stil med isolerad skamvrå inte ska användas. Man kan däremot ta time-out på andra sätt, tex ta barnet ur en situation och tillsammans med barnet ta en time-out.

    Angående diplomen tycker inte jag heller att det känns ok, det sänker ju bara de barn som inte får något extra. Alla barn är bra på något, och på olika sätt. Kan man inte hitta något personligt som är positivt och bra hos varje enskilt barn tycker jag att man helt ska låta bli!

  • Jamieolivia
    Ulrika0301 skrev 2013-06-29 14:09:43 följande:
    Mejlade direkt men inte fatt nagot svar annu. Vill garna veta hur de tycker att de uppmuntrar barnen som inte fick nagot extra diplom.

    Har varit sa nojd med dagiset forut men undrar nu om det forekommer andra tokigheter. Bla anvands time out, barnet far sitta ensamt pa en stol i en annan del av rummet. Det gillar jag inte men kanner mig osaker pa om detta ar vanligt i USA? Hur gor man i Sverige pa dagis?
    Time out är mer vanligt i USA tyvärr, på förskolor och hemma. Beror helt på hur föräldrar gör hemma också. I Sverige är det inte brukligt alls. Precis som skogsvitter säger så används en annan pedagogik. Att man avleder barnet, eller sitter med barnet någon annanstans etc. Jag har själv inte sett time outs i Sverige. Men i USA sker det. 

    Tyvärr är det också så att många gånger finns det outbildad personal på förskolor i USA, utan pedagogisk utbildning. Dels för att man får väldigt dåligt betalt som "lärare" och dels för att arbetsmiljön ofta är usel. Det finns givetvis bättre och sämre alternativ! Kolla gärna upp vilken sorts utbildning lärare på förskolan har...för att vara på den säkra sidan. 
  • blubbblubb

    Jag skulle inte tro att det förekommer så tydligt som med diplom. Däremot förekommer det säkert mer dolt att någon om är duktig på något får mer uppmuntran.

    De fick märken en gång i brons, silver och guld baserat på hur långt de gått promenad. Men då hade de åldersindelat promenaden så alla som var 4 år hade gått X antal meter och fick silvermedalj.  

    Annars har jag bara stött på diplom i idrottssammanhang med medalj till alla som deltagit i ett lopp/simskola/etc.

    Varför påtvinga jämförande. Om man vill ge diplom för prestation så borde det vara ganska enkelt att hitta något som varje enskilt barn lärt sig de senaste veckorna.  Klä på sig jackan, klättra högst upp i klätterställningen, räkna till 10, sitta still vid bordet, etc. Även om jag personligen tycker det är minst lika viktigt att berömma vägen dit.              

Svar på tråden Uppmuntran pa dagis