• ilovebamse

ob storhelger helt fel tänk??

Rätta mig om jag har helt fel. Men jag jobbar som personlig assistent och har ob på kvällar nätter och helger. På storhelger som text midsommar som var precis. Då har vi 93:65:- extra i timmen. Spelar ingen roll om du jobbar dag eller natt. Frågade mina kollegor som jobbat mycket längre än mig varför det inte blir det vanliga kvällsob + stor helg ob. När man text jobbar kväll. Det visste de inte. De sa att jag skulle fylla i tidrapporten som de alltid gjort. Men är inte det väldigt fel? Jobbar du text midsommarafton dag, får du lika mycket som den som jobbar natt. Varför då ställa upp och jobba natt när du kan gå dag till samma lön? + alla som jobbat här mer än 2 år ligger på exakt samma lön. Dag som natt arbetare. Också fel enligt mig då den som jobbar natt får ställa om sitt liv på ett annat sätt än den som jobbar dag. Kommer inte jobba kvar här efter sommaren då jag tycker de resonerar väldigt konstigt när det gäller löner osv. Ps: är kommunal kfo avtal + privat kooperativ...

• Svar på tråden ob storhelger helt fel tänk??
  • Petroleum

Så har det varit överallt jag jobbat där det finns OB-tillägg (jobbar ständig natt nu, jobbade dag/kväll/sovande jour förra jobbet och ständig natt första jobbet) och på det stora företaget min sambo jobbar på.
    Man får bara ett OB-tillägg. Som natt-OB har vi 37.93:-/h och storhelg är 93.65:-/h (antar att vi har samma då jag också jobbar som PA under kommunal/KFO inom ett privat företag) vilket innebär att vi får det högsta som är gångbart det passet. 

Tror inte du hittar nåt annat ställe som resonerar annorlunda då dessa ställen jag jobbat på är inom hemtjänsten i kommunen, på privat LSS-boende och som PA nu och sambon jobbar inom lastbilstillverkningsindustrin så det täcker väl in de flesta OB-nattjobb utom i landstinget.

Tror du att det finns något okänt där ute? Som mirakulöst förblev oupptäckt...
  • giftgrodan

Ja, så uselt är det. Det är ju samma om man jobbar en vanlig helg, du får lika mycket i OB på natten som om du jobbar dag.

Men det ska faktiskt ändras, men inte förrän nästa år: www.ka.se/index.cfm (inte för att det blir nån jätteskillnad vanliga helger, men ändå)

• ilovebamse

Ja. Det känns ju inte rättvist. Nej som tur är ska jag inte jobba inom Pa området efter sommaren. Tycker det är så fel för alla Pa att det på privata sektorn inte finns en säkerhet i jobbet.

Jag går nog tillbaka till industrin eller utbildningsområdet där är det rättvist betalt och ob är bättre

• Lurad på konfekten

Jag jobbar själv natt sen många år och har reagerat likadant! Blir nätterna helt plötsligt inte obekväma att jobba för att det är helg??!!!! Jag anser att det ska betalas ut dubbelt ob ett för helg +ett för natt men snåla kommunen sparar pengar på min rygg och på min familj som inte har sin mamma hemma jul nyår påsk pingst och midsommarnätter.. Men betalt för det får man inte:( jo 91 kr ! Personal på dagen kan gå hem och fira med familj och vänner vi är på jobbet och rar hand om andras anhöriga och lämnar våra egna hemma., det är skam att behöva va så underbetalt och sen bli blåst på natt ob på köpet!

Svar på tråden ob storhelger helt fel tänk??