• Janatiq

Tappar hår efter graviditeten!!

Jo jag vet att man börjar tappa håret igen som vanligt när man fått sitt barn.. Men hallå!?!? Jag tappar massor!!
    Ca 100 hårstrån per dag säger de att man tappar.. Jag tappar mer :(

Några råd vad man kan göra?
    Jag äter som jag ska och får i mig vitaminer och mineraler.. Nåt mer jag bör tänka på?

Jobbigt ju :(

• Svar på tråden Tappar hår efter graviditeten!!
  • Fiya

Under graviditeten har du tappat mindre hår än vanligt - dessa tappar du nu tillsammans med den "normala" tappningen. Jag gillar att se det som en kvarvara från tiden vi var bepälsade - tittar man på djuren tappar de ju också jätte mycket(mer eftersom de har mer päls), vilket de kan använda till sitt bobyggande :D

• Janatiq
    Fiya skrev 2013-06-29 12:03:49 följande:
    Under graviditeten har du tappat mindre hår än vanligt - dessa tappar du nu tillsammans med den "normala" tappningen.
    Det står ingenstans att man ska tappa allt som man INTE tappat när man var gravid juh! :(
    Fy f*n vad trist det är...
    Alla andra gångerna har jag fått klippa av mig håret för att det såg hemskt ut, hoppades på att slippa det :,(

• Fiya

hmmmm
    Tappa hår Under graviditeten upplever många kvinnor att deras hår är glansigare och tjockare än vad det normalt är. Och en del säger att deras hår aldrig varit slitnare eller mer stripigt. Båda fenomenen beror sannolikt på att man i stort sett inte tappar något hår under graviditeten. Efter förlossningen och när man ammat cirka 3-4 månader brukar många börja tappa stora mängder hår. Det är helt normalt och beror på att man nu tappar allt det hår man normalt skulle ha tappat under graviditeten. Det finns egentligen inte så mycket att göra åt detta, då det styrs av hormoner, men att sköta om de strån som sitter kvar kan ju åtmintone få håret att se välskött ut. Klipp håret och göra lite slingor om du vill få lite mer djup och lyster i det. Satsa på bra schampoo och balsam och gör en inpackning lite då och då.  www.barnsidan.se/forlossning/efter-forlossningen.htm

här hittar du det till exempel :)

och här:

Håret
    Efter förlossningen och under amningsperioden kan du tappa mycket hår – bli inte förskräckt. Det är helt normalt och inget att oroa sig för. Under din graviditet har hormonerna satt tillfälligt stopp för den vanliga cykeln av hårväxt och håravfall. När sedan hormonnivåerna sjunker efter förlossningen startar processen igen med att gå på högvarv. Resultatet blir vad som kan upplevas som kraftigt håravfall. Vad det handlar om är att det hår som du skulle ha tappat under dina nio månader som gravid, faller av i princip ett svep. 

Efter cirka sex månader bör ditt hår ha återgått till normaltillstånd. Under tiden kan du göra det bästa av situationen med att äta nyttigt och hantera ditt hår skonsamt. Tvätta det bara när det behövs, använd ett milt schampo och balsam. Red gärna ut eventuella tovor med en bredtandad kam. Undvik plattång, hårtork eller varma spolar som kan skada håret. Om du kan undvika kemiska hårkurer som t.ex. permanent innan håret blivit som vanligt igen är det bra.

www.gravid.se/1_facts/1_13_1_13_3.htm 

• Fiya

Och ja, det är sjukt tråkigt, men det rättar ju till sig igen :) 

Svar på tråden Tappar hår efter graviditeten!!