• Neomba

Vätske/varfyllda blåsor.. Svinkoppor??

Fick för ett par veckor sedan som varfyllda blåsor på magen.. Dom började som en liten kliande gul prick som sedan under natten utvecklades till vätske/varfyllda blåsor. Började med en men spred sig och har nu ca 10 st på mage bröst och lår. Varit hos dr som sa svinkoppor då jag redan haft vattenkoppor men jag känner mig tveksam till diagnosen utifrån vad jag läst? Vad tror ni? Vill tillägga att jag nyligen fött barn och ammar. Min första tanke var att det hade med hormoner att göra!? Har även gått vattenkoppor på dotterns dagis man kan ej få det två ggr el? I samband med att jag märkte sen första blåsan hade jag på natten hög feber och frossa som sedan försvann dagen efter. Ingen annan i familjen ha fått det förutom att den minsta (1mån) har extremt mycket hormonplitor över hela kroppen!? Har fått penicillin nu och smörjer med microcid och tvättar med sprit i hopp om att de ska ge sig... Någon som känner igen detta??

• Svar på tråden Vätske/varfyllda blåsor.. Svinkoppor??
  • Neomba

Är vältras små blåsor? Trodde det var något annat.. Måste googla! :)

• Sölve

Svinkoppor är mer sår än blåsor. Vätskande sår, de bildar tjocka, gula snuskiga skorpor och rinner sårvätska om man pillar bort dessa skorpor. Kräks

• Neomba

Läst lite om bältros Och det kan det nog vara. Har just bara på ena sidan av kroppen och när jag ner efter så hade kg en som jag trodde enorm finne på låret som värkte o flera dagar ont när jag gick och vaknade tom av smärtan på natten.. De va precis innan jag upptäckte blåsorna på magen... Hur sköter/ botar man bältros? Är det någon fara för min bebis tro? III blir kanske tillbaka till VC på måndag!

• Sölve
    Neomba skrev 2013-06-29 22:05:48 följande:
    Läst lite om bältros Och det kan det nog vara. Har just bara på ena sidan av kroppen och när jag ner efter så hade kg en som jag trodde enorm finne på låret som värkte o flera dagar ont när jag gick och vaknade tom av smärtan på natten.. De va precis innan jag upptäckte blåsorna på magen... Hur sköter/ botar man bältros? Är det någon fara för min bebis tro? III blir kanske tillbaka till VC på måndag!
    Ja, bebisen kan smittas och få vattkoppor och det innebär aningen mer risk om en nyfödd smittas så gå till vårdcentralen.
    Bältros är ett virus så det läker ut av sig själv, det du kan göra är att hålla rent och badda med alsollösning och undvika att pilla på blåsorna och vända dig till sjukvården om du börjar må dåligt. 
    Men som sagt, med tanke på att du har en nyfödd så bör du gå dit ändå och kolla upp att det är bältros och få råd om hur du ska göra om bebisen smittas. 
  • Neomba

När läkarn sa diagnosen svinkoppor så sa han att jag skulle hålla på att riva på dom så det har jag gjort samt tagit hål på de nya blåsor dom kommit.. Hoppas jag inte förvärrat något nu!!? Tvättar med alsolsprit och smörjer med antibaktriell kräm + antibiotika så hoppas det snart ger sig!! Saknar att få ligga hud mot hud med min nyfödda och få njuta! Nu känner jag mig bara äcklig!! Urk..

• campovejo

Om du misstänker bältros måste du inom 72 timmar söka vård för att få medicin. Om du väntar finns ingen medicin :(

• Neomba

Har ju redan haft utslagen i drygt två veckor så set är redan försent!?

• Neomba

Någon med erfarenhet som själv haft vattenkoppor svinkoppor eller bältros som känner igen detta?

Svar på tråden Vätske/varfyllda blåsor.. Svinkoppor??