• jennaA

3 åring med kraftig pollenallergi, mediciner hjälper inte

Min son på 3 år har en kraftig pollenallergi, visade 5 på pricktest. Han är jättetät i näsan konstant dygnet runt nu under pollensäsongen. Han har testat Aerius men det hjälpte inte alls, sedan bytte vi till Clarityn men det hjälper inte det heller, får även nässpray, har testat två olika sorter men inga fungerar alls överhuvudtaget. Det enda som fungerar är ögondropparna. De besvär han har är kli i ögon, klia på huden med utslag, får kortison mot det och jättetät i näsan. Han sover oroligt på natten pga sin nästäppa och är jättetrött på dagen så han får sova middag i nästan 2 timmar för att orka. Att vara hemma går bra men åka och hälsa på andra barn och leka är svårt ibland då han själv säger att han vill hem. Har pratat med läkarna flera gånger men dom har inga fler mediciner att rekommendera då han har prövat det mesta. Jag tycker så otroligt synd om han, vad ska man göra? Är det någon här som har samma problem, har ni några tips på vad man kan göra? Jättetacksam för all hjälp jag kan få.

• Svar på tråden 3 åring med kraftig pollenallergi, mediciner hjälper inte
  • Loi

Testa nasal som lägger sig som en hinna i näsan clarityn och även själva pollensäsongen gör mig mer död en levande

• jennaA
    Loi skrev 2013-06-29 19:54:24 följande:
    Testa nasal som lägger sig som en hinna i näsan clarityn och även själva pollensäsongen gör mig mer död en levande

Tack för tipset men nasal funkar inte, han är så tät så han kan inte andas genom näsan alls :( tycker du att du blir tröttare av claritynet?
  • Loi
    jennaA skrev 2013-06-29 20:31:34 följande:
    Tack för tipset men nasal funkar inte, han är så tät så han kan inte andas genom näsan alls :( tycker du att du blir tröttare av claritynet?

Ja och själva pollen i sig det tar ju kraft av kroppen att undvika pollen och då blir man trött precis som om du har en förkylning so. Kroppen försöker värja sig från. Ta en nässpray så han kan andas lite eller spola rent näsan och sen i med nasal och fortsätt med nässpray innan den gror igen sa läkare till mig
  • jennaA
    Tibell skrev 2013-06-29 20:51:53 följande:
    Provat avamys?

Nej har aldrig hört talas om den, är den bra?
  • Mineralvatten

hur många aerius om dagen tar han? jag har också 5 på tester och jag tar 4 st om dagen.

ni får väl allergivaccinera honom då, fast det tar ju ett par år dock.

• Mineralvatten

man blir trött av sin allergi, och att ta clarityn är för mig i alla fall som att ta sömnmedicin.

• jennaA
    Tibell skrev 2013-06-29 20:51:53 följande:
    Provat avamys?

Det står att den är för barn över 6 år, han är bara 3 år. Men läkarna jag pratat med har sagt att han skulle behöva nässpray med kortison men har aldrig skrivit ut det till honom, men kanske får jag fråga en annan läkare?
  • Mineralvatten

en 5a är högsta värdet, han är alltså inte kraftigt allergisk utan dödligt allergisk.
    varför får han inte kortisonsprutor?

• Tibell

Avamys är ett nässpray med kortison. Det enda som funkar på mina töser.
    Vi fick det utskrivet till min lilla som då var 3

Svar på tråden 3 åring med kraftig pollenallergi, mediciner hjälper inte