• Alltimellan

Varför är det farligt att använda nässpray när man är gravid?

Hejsan! Jag har nyss fått veta att jag är gravid, ÖVERLYCKLIG.
    Men så är de ju detta med.. Jag är beroende av nässpray.
    Använder mig av Otrivin Menthol och försöker verkligen sluta nu med man blir ju så ''kroniskt förskyld'' stavning? så det är så himla svårt. Men jag har gått från att använda en flaska per dag till 1 på 4 dagar så det är ju en klar förbättring.. Men vill ändå veta vad som händer eftersom man fortfarande inte vill göra så sin lilla tar skada av de.
    Detta är ju ett beroende så döm mig inte.. kämpar för livet med o gå tät hela dagarna och har panik.

Men och i  bipacksedeln står det  ''Graviditet

Som en försiktighetsåtgärd skall Otrivin Menthol inte användas av gravida kvinnor. Fråga din läkare eller apotekspersonal efter råd före du tar någon medicin.''

Står ju klart o tydligt att man INTE SKA använda de som gravid.. Men inte varför osv, bara intresserad. 
    Är det någon som vet varför det är farligt? Skadar jag min lilla ärta som ligger där inne? 
    Tacksam för svar då det är lördag och svårt och ringa någon :) 

• Svar på tråden Varför är det farligt att använda nässpray när man är gravid?
  • lovea01

Jag använder nässpray. Klarar mig inte utan det nu med täppt näsa och kan inte sova utan. Men min bm sa att man kan använda nässoray vid grav. Bara inte vilken som helst. Utan gå till apoteket och fråga efter en receptfri som är okej under grav. Fick avrådan att använda otrivin eftrsom den täpper igen mer typ och förvärrar det än det hjälper. Använder just nu nezeril :)

• Alltimellan
    lovea01 skrev 2013-06-29 19:34:59 följande:
    Jag använder nässpray. Klarar mig inte utan det nu med täppt näsa och kan inte sova utan. Men min bm sa att man kan använda nässoray vid grav. Bara inte vilken som helst. Utan gå till apoteket och fråga efter en receptfri som är okej under grav. Fick avrådan att använda otrivin eftrsom den täpper igen mer typ och förvärrar det än det hjälper. Använder just nu nezeril :)
    Okej! Tack så mycket!! Får ta de när jag ska sova nu i helgen och ringa till bm såfort jag kan på måndag och hitta en jag kan använda :)
  • Ellie

Fass skriver så här:

"I betraktande av dess möjliga systemiska kärlsammandragande effekt, rekommenderas som en försiktighetsåtgärd att inte använda Otrivin Menthol under graviditet."

www.janusinfo.se är en bra sida där man bla kan läsa om graviditet och läkemedel. Om Otrivin Menthol står så här:
    "Näsdroppar och nässpray med xylometazolin kan utan risk användas under graviditet."

http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=2464

• Everloong

Har använt nezeril och nasin under 3 graviditeter, ska vara lugnt :)
    Hemskt att vara beroende, men ännu värre att inte kunna andas... Fyy!

• hannis

Kan ni inte andas genom munnen? Eller använda koksalt i näsan?

• m0desty

Man blir lättare beroende av nässprej när man är gravid. När man är gravid kan man få nästäppa av ingen anledning alls, utom att kroppen samlar på sig vätska. Använder du nässprej lurar du kroppen som överkompenserar med mer vätska, alltså nästäppa och sedan sprejar du igen och så håller det på...

Mitt tips för att sluta är att ta en näsborre i taget. Då kan man i alla fall andas på ena sidan... Men kul är det inte.

• NollÅtta

Den vanliga otrivin kan du använda. Den använder jag, klarar mig ej utan. Gravid v 32

• johanna3

Jag frågade min bm om nässpray (då jag har samma problem) och hon sa att det berodde på att du torkar ut dina egna slemhinnor (alltså inget pga fostret). Däremot fanns det "mildare" märken att använda. Jag använder nezeril för barn.
    Hon tipsade om att använda nåt med kortison (som ska vara bra för slemhinnorna), men alla bm säger olika..

• Tessa76

Gå till läkaren så skriver de ut en annan nässpray som gör att man kan bli av m sitt beroende.

• Flickan och kråkan
    Tessa76 skrev 2013-07-01 03:52:17 följande:
    Gå till läkaren så skriver de ut en annan nässpray som gör att man kan bli av m sitt beroende.
    Fast det är ju kortisonsprayer och det är väl inte heller helt optimalt som gravid.

Exempelvis nezeril är helt ok under graviditet, men man ska inte använda det mer än rekommenderade 10 dagar då det istället kan skapa nästäppa. Jag använde det under en förkylning då jag fick segdragen bihåleinflammation.
  • Rödhaken

Alla säger olika, jag blir tokig. Jag fick sluta med kortison-nässprej just pga graviditet. Kör med Nasoferm. Var samma sak med förra barnet, använde nässprej hela tiden. Och nästan i samma stund som barnet var ute, släppte den halvårslånga nästäppan.

Svar på tråden Varför är det farligt att använda nässpray när man är gravid?