• Anonym (ignorerad)

Min mamma beter sig respektlöst

Hej..

fick bara god lust att skriva av mig.
    Vet inte vad jag ska göra men jag är 35 år,
    har några barn och sköter mitt liv själv.

Min mamma har alltid behandlat mig annorlunda än min syster.
    Men där klämmer inte skon nu längre,
    det var jobbigare när jag var liten.
    Jag bryr mig inte längre, har ju en egen familj.

Men nuförtiden får man bara höra alla negativa saker om mig som
    barn, medans det talas om allt bra och roligt min syster gjorde under
    uppväxten. Det är väl den enda jämförelsen man hör titt som tätt.

Men det jobbiga är att hon behandlar mig respektlöst.
    Hon drar grejer ur händerna på mig.
    Tycker att allt jag säger är fel och försöker jag föra en djupare diskussion
    så avfärdar hon mig med jaja jag vet eller liknande. 

Önskar så att jag hade en mamma att ha fin kontakt med.
    Fick bra kontakt med vänners mammor under uppväxten och de
    betydde väldigt mycket.
    De lyssnade och såg mig.

Hemma var jag aldrig bra nog...

Nu är hon en bra mormor,
    men hon blir väldigt sur och håller sig undan ibland,
    utan att någon vet varför.. Antar barnen börjar bli så stora att de
    börjar märka av detta märkliga beteende..

suck.. ville bara skriva av mig.. 

• Svar på tråden Min mamma beter sig respektlöst
  • lyktstolpe

Trist attityd. Om jag var du hade jag antingen dragit ner rejält på kontakten, men antagligen hellre försökt prata med henne om hur du känner.

• Anonym (ignorerad)

Ja det är en väldigt trist attityd som hon kör med delvis. Ena stunden är allt lugnt och andra stunden vänder det. Utan förvarning. 

Suck.

Tycker hon borde inse att jag är vuxen. Att jag sköter migsjälv.

Jo drar ner på kontakten själv gör jag ju, det är ju för barnens skull vi besöker henne en del. För att barnen vill.

Att ha en vuxen pratstund med henne går inte då hon redan har förbestämda tankar om det mesta och annars sätter sig emot allt jag säger bara för att.. ja men det är verkligen trist.

Börjat svara med okey, så kan man också se det. Så kan man tycka. Ja där tycker vi olika. Orkar inte lägga ner energi längre på att försöka vara tillags. Jag har accepterat att jag inte behöver tycka som hon och att de jag anser rätt står jag för. 

Läst mycket i mitt kompetenta barn och insett att min uppväxt präglats mycket av att hennes humör styrt över hur jag mått.
    Har jag gjort något hon ogillat så har det visats genom sura miner. Har hon ogillat något jag gjort, sagt eller tycker. Sura miner. Har min pappa flytt fältet, ja då är det mig allt surt gick ut över..

Aldrig något mamma-dotter prat. Inget försök att lära känna mig, vara min mamma på personlig nivå.. Få höra att man duger eller gjort något bra.

Själv lyssnar jag på mina barn och är noga med att poängtera att barnen kan ha minst lika mycket rätt som vuxna och att vuxna kan göra/tycka fel. Sen att våga säga förlåt om man som vuxen gjort fel. Att man vågar visa att ingen är felfri. Inte ens mamma. Sen såklart berömma dom och se dom, likaså vara rättvis i behandlingen av syskonen. 

en är inte syndabock, en är inte snäll jämt, en är aldrig felfri. Alla gör vi så gott vi kan och man får ju hjälpa dom på vägen att förstå, utvecklas och behandla varandra bra.

Svar på tråden Min mamma beter sig respektlöst