Lindybelindy skrev 2013-06-30 13:55:01 följande:
Just det där som gör mig orolig när man inte har tid

jag tänker som så att jag vill att Alva ska få vara barn så länge det bara går. Men just det där att vara flera syskon tror jag blir himla kul för barnen sen och just att dom har tätt imellan. Jag önskar att jag hade många syskon och en större familj.
Men att få vara barn handlar ju inte om att alltid få all sina föräldrars uppmärksamhet. I så fall skulle inga småsyskon någonsin få vara barn. Och även ensambarn kommer att få erfara att dela sina föräldrars uppmärksamhet så småningom....de börjar jobba (oftast).
Lindybelindy skrev 2013-06-30 13:51:32 följande:
Ja det är just det där som oroar mig mest. Min dotter är ju van att ha mig och sin pappa dygnet runt! vi har som sagt nästan aldrig lämnat bort henne och hon hänger med oss på allt. Vi sover tillsammans ja allt det där så jag blir orolig att hon ska den dagen hon blir syster känna sig åt sidan och bli svartsjuk kanske. Då tänker jag att det kanske är lättare när första barnet är så pass stort så hon förstår och kanske vill vara med och ta hand om sitt syskon. Många tankar snurrar omkring

det är så stort beslut när det gäller ett liv.
Men det är ju inget ni måste sluta med. Vi sover för tillfället med 3 barn

. Vi har ett sänghav som är 390-brett. Vi har helt enkelt breddat vår dubbelsäng med vanliga sängar efter behov. Vår äldsta hade barnvakt första gången när lillebror föddes (gick jättebra, han var då 16 månader), vår andra första gången när han var 2,5 år.......kommer inte att lämna minstingen heller tidigt. Sova borta får de själva bestämma när de vill göra första gången på egen hand.
Det viktiga är väl att man som föräldrar skaffar barn när man känner sig redo och orkar. DÅ är det rätt med barn. Vi hade aldrig orkat med tre täta barn. Nu kändes däremot jättebra på alla sätt och vis

. Alla åldersskillnader har sina för- och nackdelar. Med facit i hand hade jag nog hellre skjutit mig själv i foten än fått en nyfödd när min andra son var sådär 3 år

. Med äldsta sonen hade det gått jättefint när han var 3.