Punkster skrev 2013-06-30 14:51:22 följande:
Har varit i Turkiet massor med gånger, främst i Istanbul. Alanya har jag aldrig varit i, däremot i Side men det är många år sen nu. Att äta ute kostar från ca 70 kr för en huvudrätt på en vanlig "turistrestaurang". Kolla så att serviceavgiften ingår innan du beställer, annars kommer du få ett påslag på ca 20% på notan. Utanför turistområdena är det inte självklart att folk förstår engelska eller att det serveras alkohol.
Ang. vädret skulle jag kunna tänka mig att det är ca 20 grader mitt på dagen om det är fint väder i oktober. Det är ju inte högsäsong då, så det är inte säkert att alla affärer, restauranger och "ställen" håller öppet.
Taxi är billigt i Turkiet, men håll koll på att chauffören kör på taxameter. Det kan också hända att de försöker fuska med växeln. Sedlarna är väldigt snarlika och det är inte omöjligt att chaffisen försöker hävda att sedeln du lämnade var 5 lira och inte 50 lira. Alla i Turkiet kör som galningar, från polisen till busschaffisar och privatpersoner, var beredda på det. Hyr alltså inte bil och kör själva.
Turkar är väldigt artiga och trevliga, om man bortser från försäljarna vid turistområdena som kan vara väldigt påträngande. Säg vänligt men bestämt nej om du inte är intresserad, men var inte ohövlig för då kan du råka i gräl. Om du ska prata med en "vanlig" turk så använd artighetsfraser och var trevlig.
Drick inte kranvattnet. Undvik också kaffe, te, saft och liknande om du inte vet att det är gjort på flaskvatten. Om du ska köpa någon större grej är det inte ovanligt att försäljaren vill bjuda på turkiskt te eller kaffe. Det kan ses som lite oartigt att tacka nej, så var tydlig med att du endast vill ha om det är gjort på flaskvatten.
Allt som säljs och inte är märkt med prislapp (med undantag från matställen och "riktiga" affärer) ska du pruta på. Börja på halva det angivna priset och förhandla därifrån. Pruta på ett trevlig sätt, turkar uppskattar som sagt inte ohövlighet.
Sist men inte minst, Turkiet är ett sekulärt land men större delen av befolkningen är muslimer. Att gå runt utanför hotellområdet endast iförd bikini är inte populärt, inte heller alltför ömma kärleksbetygelser på allmän plats (speciellt inte homosexuella sådana, det kan t.o.m vara straffbart). Att uttala sig nedsättande om Turkiet, turkiska flaggan eller Atatürk (Turkiets landsfader) är också olagligt. Det kan alltså vara smart att inte öppet diskutera saker som kravellerna i Istanbul.
Hoppas att du får en trevlig resa!