• farry

sjukanmälan

Hej 
    Alla här ...
    jag befinner mig  en dilemma fråga  som jag behöver rådgivning utifrån eran erfarenheter....
    Det är så att jag har precis igår har sjuk anmält mig till min arbetsgivare men han har svårt och tro på mig och har betet sig väldigt otrevlig... och har svårt att tro... 
    jag är sjuk pga tandkött infektion som har tidigt i morse har besökt akut tandvården och har fått antibiotika , jag har feber, värk ( huvudet, ögonen, halsen), svullen på ena sidan av ansikte, kan ej gapa, ej äta, även att svälja vätska är rätt besvärlig... på grund av smärta, feber och B verkningar av antibiotika som trötthet mm. må inte särskilt bra.
    sedan i morgon måste kontakta min tandläkare att boka ti för en operation , hur som helst kommer vara frånvaro från jobbet till och från under en vecka eftersom detta är andra gånger som händer mig före året var på väster sidan... 
    på andra sidan jag har en ni anställningen på denna nya företaget och vill inte ge en fel intryck av mig och verkligen vill hjälpa ... 
    min fråga är ska jag stå ut och tvinga mig in till jobbet bara för att glädje arbetsgivare för att han ändå tror inte på mig att jag är sjuk mm.
    eller ska prioritera hälsan och ta hand mig tills jag är helt frisk ??????
    hur skulle ni göra om ni var stället för mig :)
    rätt oroligt :(
    tack  

• Svar på tråden sjukanmälan
  • Mineralvatten

Nej arbetsgivaren har ingen rätt att tvinga dig att arbeta om du är sjuk, däremot så har denne rätt att kräva ett förstadagsintyg VARJE gång du är sjuk. det betyder att du varje gång du är sjuk måste gå till VC och få ett sjukintyg från dag 1 som du sjukanmäler dig.

• farry

Hej 
    tack för svaret
    ju jag känner till lagen ...
    och faktiskt jag har en intyg och kopia av hela historien hos folktanvården akut... eftersom jag var där före året oxå  
    jag har precis skickat den iväg till arbetsgivare utom och att han har begärt om det,  förmodligen han kommer och få den i morgon eller över i morgon ,
    men tills det .... jag måste meddela idag om jag kan jobba i morgon..... 
    det är en dilemma,,, jag har fått dåligt samvete... jag är inte sådant människa , jag har ställt upp hela tiden så fort jag kunde sedan jag har börjat här.... 

Men när han ringer och  säger att det är väldigt ovanlig av dig som har sagt i intervjun att du är sällan sjuk, och tror inte på mig och har en väldigt otrevlig samtal...  krävande... och gjorde verkligen ond i hjärtat ... jag som har ställt upp så här mycket... varför få jag inte vara sjuk... 
    ......... 

• Mineralvatten

Ts det är ingen som kommer tacka dig för att du jobbar när du är sjuk, det enda som händer är att du blir ännu sjukare.
    sjukanmäl dig (gärna skriftligt också så som mail eller liknande) så att det finns dokumenterat.

Jag blev hemskickad en gång av min dåvarande chef för jag var superförkyld och hade ca 38,5 graders feber :p. ok det låter kanske inte så mkt men min vanliga tempratur ligger på 35-36 grader. Hon var väldigt snäll men sträng och sa att jag genast skulle gå hem, marsch i säng sa hon, vi klarar oss kära du =).

• Anonym (krya på dig)

Bra att du har intyg som du skickat.

Nu har du sjukanmält dig och han räknar nog inte med att du kommer i morgon. Så därför skulle det vara lite tokigt (dumt) att du går till jobbet i morgon.

Att han i telefon säger att det är ovanligt av dig att vara sjuk, är att ge dig dåligt samvete för att du har blivit sjuk. 
    Lite dålig stil av en chef, kan jag tycka. Hade också blivit ledsen.

Även om man på en intervju säger att man sällan är sjuk så vad är det för garantin att man aldrig kan bli sjuk?
    Ingen kan garantera att man inte ska vara borta från jobbet pga sjukdom. Och för dig handlar det inte om en förkylning (då kan man jobba ändå) utan en tandinfektion som du äter antibiotika för. Tandvärk är urjobbigt.

Var hemma och ha inte dåligt samvete.
    Krya på dig{#emotions_dlg.flower}     

• Mineralvatten

just ja som ovan säger: Krya på dig givetvis och hoppas att infektionen blir bättre!! Försök att dricka mycket, och om du inte klarar det riktigt, så drick vätskeersättning (finns recept på nätet) så att du inte blir uttorkad, det är mkt värre än att inte kunna äta.

I övrigt så sov mycket om du kan och ta endast febernedsättande om du absolut inte kan överleva annars. Feber är en bra konstruktion som kroppen har utarbetat för att ta kol på alla elaka virusar och bakterier, en effektiv metod så därför ska man gärna låta kroppen sköta det om det är möjligt. gör annars något som du tycker om och klarar av, några bra filmer etc. drick det som du tycker om och kan få ned, dock inte så mkt kaffe och te eftersom det sägs vara vätskedrivande. man får dricka läsk och saft när man är sjuk och äta glass =).

• farry

tack så mycket verkligen 
    tack för allt råd och stöd
    kram 

• ica
    Mineralvatten skrev 2013-06-30 14:09:19 följande:
    Ts det är ingen som kommer tacka dig för att du jobbar när du är sjuk, det enda som händer är att du blir ännu sjukare.
    sjukanmäl dig (gärna skriftligt också så som mail eller liknande) så att det finns dokumenterat.

Jag blev hemskickad en gång av min dåvarande chef för jag var superförkyld och hade ca 38,5 graders feber :p. ok det låter kanske inte så mkt men min vanliga tempratur ligger på 35-36 grader. Hon var väldigt snäll men sträng och sa att jag genast skulle gå hem, marsch i säng sa hon, vi klarar oss kära du =).
    så sant. Ingen vettig chef vill ha sjuka på jobbet. Risken är att man smittar sina kollegor.
Svar på tråden sjukanmälan