• Beckizz94

Tider!

Hej
    Har en del funderingar på de här med mattider och undrar om de är någon villig som vill ge något råd Solig

Min dotter är lite över 6 månader nu och äter ersättning när hon är hungrig, ibland är de 2 timmar i mellan och ibland 5, alltså inga direkt fasta tider. Men nu när hon snart ska börja äta mer "riktig" mat har jag funderat på om de är bättre att kanske erbjuda henne mat samma tid varje dag just för att "lära" sig mat tider så som lunch, middag.

Hur har ni andra gjort med era små?  Har de kommit naturligt för era barn vilka tider de är mat osv? 

• Svar på tråden Tider!
  • skogsvitter

De bör få äta med max 3-4 timmars mellanrum dagtid så jag tycker det låter osedvanligt länge att gå utan mat i 5 timmar som liten bebis? Våra har ätit "vanliga" tider så att säga, redan när de ammat. Så detta är aldrig något vi behövt tänka på... smakis ger de flesta vid lunchtid, och i början behöver det ju inte ens vara i anslutning till amnings/ersättningsmålen så det är väl bara att börja ge vid en tid du tycker är lämplig!

• läkarstudent

När vi började introducera riktig mat så gav vi det bara när barnet verkade lagom hungrigt. Rutinerna kom automatiskt med tiden. Jag tycker ni ska testa er fram och se vad som funkar för er själva och barnet. Får ni till matrutiner redan nu så är det ju självklart inget fel med det, men märker ni att barnet blir hungrigt på oregelbundna tider och verkar må bäst av att äta när det själv vill så får ni kanske avvakta lite med rutinerna.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Natulcien

Vår son åt samma tider som oss (och lite amning däremellan, förstås). Inte för att "lära sig" tider, utan mer för att det är trevligt att äta tillsammans och att jag tror att det skapar bra matvanor.

Vid 6 månader hade vi inte hunnit så långt med den "riktiga" maten. Men han fick smakis när vi åt lunch. Ammades för övrigt ca varannan timme. 1-2 månader senare så kunde han äta/plocka med något varje gång vi åt, och sen ammas lite däremellan ibland. Funkade fint. Glad

• Beckizz94

5 timmar går de väl kanske inte men 4 någon gång ibland. 

Som de är nu smakar hon bara på de vi äter (de hon kan äta) när vi äter men har funderat på de här med tider så kändes bäst att höra hur andra gör innan vi är där :)

Tack för alla svar Skrattande 

• skogsvitter

Måste tillägga att det för oss har skett när vi själva äter också såklart, det faller sig naturligt så att bebisen börjar sitta med vid bordet och då får något att äta själv också.

• pigglet

De har alltmer börjat äta de tider som vi andra i familjen äter. Dvs typ frukost vid 7-8, lunch 11, mellanmål 14, middag 16-17, kvällsmat innan man lägger sig.
    Men så där i början är det ju inte så viktigt, man ger lite att smaka på när man själva sitter vid bordet eller när det passar barnets hunger och sovtider. 

• Jkpg Deluxe

i början var våra barn inte alltid hungriga just precis samma tid som vi vuxna åt!
    De kunde t.ex äta frukost vid 7, lunch vid 11 (sen åt jag lunch senare då de sov) mellanmål vid 14 och kvällsmat vid 17.30...sen ammade de kanske runt 21-22...

De äter ungefär samma tider nu med, men ibland blir lunchen senare om det är en dag då vi är iväg och kanske fikar hos någon istället vid 10 tiden..

Tyckte det var bra att få in lunchvana vid 11-12 tiden eftersom det är ungefär samma tid som de äter lunch på dagis sen då det börjat där....så så tänkte vi... :)

Svar på tråden Tider!