• ceciliastjarna

Svärmor tär på mina krafter

Hoppas detta blev i rätt kategori nu, jag är väldigt ovan FL användare.. (läser mer än skriver)

Jag har hursomhelst en svärmor som jag inte vet hur man ska hantera.. Har känt henne i 15 år och hon har väl aldrig riktigt vart en kvinna jag kommit överens med. Mestadels bara för att vi helt enkelt är två VÄLDIGT olika personer. Men hon har regelbundet kommit med pikar och kommentarer som blir väldigt tröttsamma. 

Detta har inte varit ett större problem tills nu dock. Hon är pensionerad sedan ett halvår tillbaka och har därför på tok för mycket fritid (läs: hälsa på oss). Rynkar på näsan Hon har åsikter om ALLT. Uppfostran, mina matvanor (är vegetarian) min dotters matvanor (är också vegetarian), mitt val av yrke, mina fritidsintressen, min vikt (!), hur städat vi har det, vad vi köper för torrfoder till katten, våra semesterplaner, mina vänner. Allt är dock skickligt maskerat i små oskyldiga kommentarer som slinker in i våra konversationer..

Det som fick bägaren att rinna över, och således, mig att skriva denna tråd, var en incident för bara ett par dagar sen. Hon kom hem till oss, såg en påse från Kappahl och undrade vad jag hade handlat. Berättade för henne att det var nya byxor, kunde inte ha dom gamla.. Hon tyckte det var konstigt att jag går ner i vikt så himla mycket.. försökte förklara för henne att jag helt enkelt jobbar mycket, tränar bra, äter bra. Men hon köpte inte det. Hon påpekade att jag inte ska banta så mycket, för det ger en dålig förebild åt min dotter, som är i tonåren föresten. Var jätteirriterad vid denna punkt men sade lugnt att jag inte bantar, samt inte försöker få min dotter att bilda ätstörningar.. Uppmuntrar bara hälsosam livsstil! Men detta var nog för främmande för en kvinna uppvuxen på fredagsmys och lördagsgodis (hon är ganska bra kraftig). Hon ville inte alls lämna diskussionen, utan tryckte på och ville helt klart få något erkännande från mitt håll! Gav mig inte, och sade väldigt tvärt att jag är VÄLDIGT mån om min dotters hela, både fysisk och psykisk. Efter en obekväm tystnad fortsatte hon på nytt ämne glatt som att ingenting skett.

MEN TRO MIG! Jag HAR försökt prata lugnt och sansat med henne om hur hennes beteende påverkar mig. Att saker hon säger faktiskt sårar mig. Har inte radat upp allting hon sagt tidigare, utan bara utvalda delar som kändes viktigare. Men hon tar inte åt sig, utan sitter sig själv direkt i offerrollen. Dum svärdotter är man i hennes tycke, som bara skäller ut och inte uppskattar något. Efter vi hade haft denna diskussion gick hon ut på Facebook och beklagade sig över svärdotters beteende.

Jag känner mig betvivlad nu och vet inte vad jag ska göra. Min make är inte mycket klokare än jag men tycker samtidigt inte att det är hans uppgift att fixa detta.. är ju mellan hon och mig. Vill inte dra in hennes son i detta..

• Svar på tråden Svärmor tär på mina krafter
  • asta66

Oj, då! Till motsats till din man så tycker jag att det är hans sak att hantera.
    Jag håller med dig att hon förmodligen har för mycket fritid sen hon gick i pension. Min svärmor är i samma sits. Men det är inte din sak att sysselsätta en vuxen person. Det får hon göra själv. Sen är hon inte ens trevlig mot dig. Hon verkar vara en energitjuv. Och att sätta på sig offerkoftan och spela martyr är ett säkert sätt att få som hon vill. Har hon alltid gjort det?
    Hon behöver tydliga gränser. Är hon inte trevlig så behöver du inte släppa in henne.

• Anonym (.)

Kan du inte ta ett snack med henne och berätta hur du mår i er relation när hon håller på såhär? Fråga henne om hon själv skulle vilja bli behandlad på det här sättet.
    Det värsta som kan hända är att hon blir sur och hälsar på mer sällan (win) eller så inser hon vilken energitjuv hon är och skärper sig (win).

• ceciliastjarna
    Anonym (.) skrev 2013-06-30 19:05:23 följande:
    Kan du inte ta ett snack med henne och berätta hur du mår i er relation när hon håller på såhär? Fråga henne om hon själv skulle vilja bli behandlad på det här sättet.
    Det värsta som kan hända är att hon blir sur och hälsar på mer sällan (win) eller så inser hon vilken energitjuv hon är och skärper sig (win).

Det är det jag har försökt, men då blir hon bara ledsen och arg över antydan att hon skulle såra andra.
  • Anonym (.)
    ceciliastjarna skrev 2013-06-30 20:13:21 följande:

Det är det jag har försökt, men då blir hon bara ledsen och arg över antydan att hon skulle såra andra.
    Skriv ett långt brev där du förklarar läget då. Det är svårare för henne att drama-queena:a sig bort från budskapet om det är skrivet i ett brev som hon inte kan vifta bort. Säg som det är till henne - att om hon vill ha en sund och fungerande relation med er måste hon läsa brevet och ta det på allvar - därefter kan ni ha ett samtal om hon vill.
    Var konstruktiv i brevet. Ta inte bara upp idel kritik, utan försök även lyfta fram det du uppskattar hos henne och vad du egentligen skulle vilja ha för relation till henne (och på vilket sätt det skulle gynna henne också).
    Om hon vägrar läsa brevet, vägrar bete sig respektfullt - klipp kontakten. Helt allvarligt. Livet är för kort för att slösas bort på respektlösa energitjuvar som vägrar bete sig som folk. Hon har inga rättigheter.
  • asta66
    ceciliastjarna skrev 2013-06-30 20:13:21 följande:

Då är hon martyrisk.  Och jag tror inte det är lönt att prata med henne. Hon kommer att tolka allt du säger som hon vill.
  • Sar

Jag tycker helt klart att det här är din mans problem och inte ditt. Var och en tar hand om sina egna föräldrar och släktingar. Han får helt enkelt säga åt henne att det inte är uppskattat att hon trycker på ang. bantning etc. eftersom det helt enkelt inte är sant. Sedan tror jag nog, för din egen skull, att du bör odla ett lite "tjockare" skinn, försök helt enkelt inte att ta åt dig så mycket. Lycka till!

• asta66
    Sar skrev 2013-07-01 22:19:14 följande:
    Jag tycker helt klart att det här är din mans problem och inte ditt. Var och en tar hand om sina egna föräldrar och släktingar. Han får helt enkelt säga åt henne att det inte är uppskattat att hon trycker på ang. bantning etc. eftersom det helt enkelt inte är sant. Sedan tror jag nog, för din egen skull, att du bör odla ett lite "tjockare" skinn, försök helt enkelt inte att ta åt dig så mycket. Lycka till!

Skinn på näsan är en bra hjälp för att skapa en lagom distans.
  • Anonym (anonym)

Hur har det gått Ts!

• Anonym (anonym)
    Sar skrev 2013-07-01 22:19:14 följande:
    Håller med. Vad säger han om det TS?
Svar på tråden Svärmor tär på mina krafter