• Boomsan

Tips på nyttig lördagsmys?

Jag tänkte skapa en tråd där vi alla kan dela med oss av nyttig lördags "godis" Skrattande
    Jag kan börja!

* Skära moroter, paprika, gurka eller övriga grönsaker och dippa i dipp, super gott Tungan ute

* En hederlig fruktsallad med valfri frukt.

Vad kan ni tipsa om?? SkrattandeSkrattande

• Svar på tråden Tips på nyttig lördagsmys?
  • Aniiee

En panna rödtjut och en aladdinask...

Eh, menar... ett glas rödvin och 20 gram mörk choklad. Det är faktiskt nyttigt.

Annars vill jag tipsa om fruktspett och myntayoghurt 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Biffus

Mixa frusna banane. Det blir iofs mer som glass än som godis, men gott är det!

Annars så är det gotter körsbär, jordgubbar, andra bär och uppskuren frukt. Jag tycker personligen att själva grejen med fruktsallad är tråkig, jag skulle snarare ha det i olika skålar!

• Boomsan
    Biffus skrev 2013-07-02 17:49:03 följande:
    Mixa frusna banane. Det blir iofs mer som glass än som godis, men gott är det!

Annars så är det gotter körsbär, jordgubbar, andra bär och uppskuren frukt. Jag tycker personligen att själva grejen med fruktsallad är tråkig, jag skulle snarare ha det i olika skålar!
    Älskar fina upplägg Flört jag äter mycket med ögonen haha

Tack för alla fina tips alla Skrattande
  • faithfully

Oliver!
    Ostar
    Melon

• Chocoholica

Är du sötsugen så går det ypperligt att göra kokosbollar med banan. 
    Orkar inte översätta men här är receptet på engelska (min blogg var på engelska från början)
    Nyttigt och gott gotti gott gott. Glad

Banana Chocolate Balls, 4 pieces

Gluten free, dairy free and eggfree

What you need:

• 2 ripe bananas
    • 2 dl granola or oatmeal
    • 4 tbsp. cocoa
    • Grated coconut for decoration

Mash the bananas by hand or in a blender to a smooth mixture.
    Pour oatmeal or muesli and cocoa. Stir well and shape into 4 large balls.
    Sprinkle / or roll the balls in the amount of coconut of your choice.
    They can be eaten lukewarm or cold. 

• Aniiee
    Chocoholica skrev 2013-07-02 23:46:42 följande:
    Orkar inte översätta men här är receptet på engelska (min blogg var på engelska från början)

What you need:

• 2 ripe bananas
    • 4 tbsp. cocoa

Tack! nu vet jag vad jag ska göra med bananen jag har i kylen! Slipper jag slänga...
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • hejblåbär

Torkad frukt, nötter, bär och uppskuren frukt som redan tipsas om . Detta är min last. Speciellt frusna, halvtina körsbär och björnbär. Mums.

När jag sitter där och smaskar på mina körsbär, så förstår jag inte varför i världen någon någonsin äter godis. Alltså, lösviktsgodis (som inte är choklad) har ju oftast fruktsmak. Varför inte bara äta frukten?

Favoriter: Färsk ananas (kan dock inte äta så mycket då det fräter sönder min tunga), körsbär, cantaloupe, lychee, björnbär, färska hallon och jordgubbar när dom är i sesong.

Vill man ha något mer matigt är grönsaksstänger (min favorit är röd och gul paprika, ser vackert ut också!) och hummus.

Jag har tre favorithummusar.

Hummus med aubergine (rosta aubrginene i ugnen och gröp ur, blanda med kikärtor, lite tahini, citron, peppar, vitlök och vatten till lagom konsistens).
    Hummus med rödbeta (rosta rödbetan eller micra, skala och blanda med kikärtor, tahini, citron, vitlök, peppar och vatten till lagom konsistens)
    Curryhummus (kikärtor, curry, russin, färsk koriander, vitlök, tahini, chili och vatten till lagom konsistens).

Yum. 

• Boomsan
    Chocoholica skrev 2013-07-02 23:46:42 följande:

What you need:

• 2 ripe bananas
    • 4 tbsp. cocoa

Måste provas i helgen!
  • Boomsan
    hejblåbär skrev 2013-07-03 00:15:52 följande:
    Torkad frukt, nötter, bär och uppskuren frukt som redan tipsas om . Detta är min last. Speciellt frusna, halvtina körsbär och björnbär. Mums.

När jag sitter där och smaskar på mina körsbär, så förstår jag inte varför i världen någon någonsin äter godis. Alltså, lösviktsgodis (som inte är choklad) har ju oftast fruktsmak. Varför inte bara äta frukten?

Favoriter: Färsk ananas (kan dock inte äta så mycket då det fräter sönder min tunga), körsbär, cantaloupe, lychee, björnbär, färska hallon och jordgubbar när dom är i sesong.

Vill man ha något mer matigt är grönsaksstänger (min favorit är röd och gul paprika, ser vackert ut också!) och hummus.

Jag har tre favorithummusar.

Hummus med aubergine (rosta aubrginene i ugnen och gröp ur, blanda med kikärtor, lite tahini, citron, peppar, vitlök och vatten till lagom konsistens).
    Hummus med rödbeta (rosta rödbetan eller micra, skala och blanda med kikärtor, tahini, citron, vitlök, peppar och vatten till lagom konsistens)
    Curryhummus (kikärtor, curry, russin, färsk koriander, vitlök, tahini, chili och vatten till lagom konsistens).

Yum. 
    Corryhummus låter väldigt spännande, kommer till att prova den varianten nästa gång vi ska ha hummus hemma Skrattande

• 5by5

Mixa en fryst banan, 1/2 dl osötat jordnötssmör, lite citron och smaka av med honung. Godaste glassen!

• Chocoholica
    Aniiee skrev 2013-07-03 00:07:23 följande:
    Tack! nu vet jag vad jag ska göra med bananen jag har i kylen! Slipper jag slänga...
    He he. Vassego. Glad
    Boomsan skrev 2013-07-03 10:14:08 följande:
    Måste provas i helgen!
    Kul! Berätta gärna vad du tycker. Tar gärna emot förslag på förbättringar. Glad
  • Cecilia 851
    Dadlar med lite mandel- eller jordnötssmör i.

Vanlig, herderlig, grönsaksdipp! Det är gott!
    Mina favoritgrönsaker är  Sugarsnaps, körsbärstomater, selleri, gurka, broccoli, Vitkål, blomkål och äpple.
     Personligen dippar jag inte i något, men till min sambo gör jag oftast

Gucacamole
    2 avokado
    1/2 rödlök, finhackad
    1/2 tomat, finhackad
    1 jalapeno, finhackad. *optional*
    1krm spiskummin

Mosa avokadon och blanda i  rödlök, tomat, jalapeno och spiskumin.

Chipotle hummus.
    1 burk kikärtor,
    2 bitar grillad paprika
    1 msk chipotle paste
    2 msk grekisk yogurt
    1 msk sesamfrön eller tahini.
    salt, peppar
    juice av 1/2 citron.

Mixa ingredienserna i en mixer, krydda efter smak.
Svar på tråden Tips på nyttig lördagsmys?