• Anonym (Anonym)

Dottern orolig hela tiden

Min dotter är konstant orolig. Kan börja med att berätta lite om henne, hon har nyss fyllt 17 år och utåt är hon en cool och glad tjej som man inte tror går och oroar sig över något.
    Alltid när hon sover borta vill hon att vi ringer när vi kommer hem och sen innan vi ska gå och lägga oss. Hon frågar då flera gånger om vi låst och larmat vilken vi lugnar ner henne med att berätta att vi gjort.
    Någon timme efter sista samtalet får jag ofta ett sms där hon skriver att hon saknar mig, älskar mig och att jag ska gå och dubbelkolla larmet.
    Absolut blir jag väldigt rörd att hon är en sådan gullig tjej som tänker på oss men jag vill inte att hon går och oroar sig!
    Jag har hört av många (och märkt..) att hon har en tendens att dricka lite mycket alkohol när hon är på fest och jag börjar tro att hon gör det för att slippa all oro hon alltid går och bär på.
    När hon går och lägger sig här hemma kollar hon alltid larmet några gånger, sen ska hon ha tv:n igång och dörren halvt öppen. Hon ropar alltid på mig så jag får gå in och nästan "natta" henne för att hon ska bli lugn. När hon somnat går vi in och stänger av tv:n och drar igen dörren.

Hon är även orolig för andra saker, när hon gjort ett prov i skolan som hon inte kände gick bra händer det att hon sitter hemma och gråter och är orolig för att inte få bra betyg. Hon går på dans och ibland när hon gjort något mindre bra på en träning eller bara inte gör ett steg så bra som hon vill är det vanligt att hon ligger i sängen och gråter länge.

Jag har alltid tänkt att det försvinner med åren men det har de uppenbarligen inte gjort...

Kan tillägga jag har försökt få henne att gå och prata med någon men hon vägrar.

• Svar på tråden Dottern orolig hela tiden
  • Primmeling

Låter som generaliserad ångest, GAD.
    Hon måste ju bli helt slut av all oro. Kbt (kognitiv beteendeterapi) och antidepressiv medicin kan hjälpa väldigt bra...

• Cipio

Min första tanke är att jag känner igen mig väldigt mycket i din dotter och min andra tanke är så klart att hon verkar ha en väldigt fin förälder med mycket omtanke och förståelse. Jag har alltid varit orolig av mig, suttit vaken i bilen om vi åkt på semester på natten då jag oroat mig för att föräldern ska somna vid ratten, måste alltid sova med täcket över hela kroppen, dubbelkolla dörrar och dra ur sladdar med mera. Förstår hur din dotter känner sig. Men det finns ju hjälp att få. Vill man inte prata med någon kanske det finns någon ljudbok eller liknande som kan vara till nytta. hur intressant en 17-åring kan tycka det är vet jag inte men det finns ju många vägar att gå, nätbaserad samtalskontakt, övningar att göra hemma m.m. jag hoppas ni finner något sätt. Med din närvaro och förståelse kommer det bli lättare än att bära allt på egen hand för henne i alla fall!

• Anonym (.öp)

Känner igen mig! Jag dubbelkollar alltid tex så ytterdörren är låst minst 5 gånger i olika omgångar på kvällen, alltid nojig att jag glömt platttången på, måste alltid ha ett "godnatt" av mamma etc. Aldrig tänkt på att det är konstig, utan känner mig normal.

• anoonymmm

Låter inte helt normalt med en 17 åring som ligger och gråter pga prov eller dans? Har hon hög press på sig? Kanske i grunden är att hon känner press över att hon måste få högsta betyg och måste vara bäst på dansen. Tycker hon borde prata med någon, definitivt.

Svar på tråden Dottern orolig hela tiden