• Elli 612

Hur ska vi ta oss fram i Stockholm en dag? Spårvagn? (Betalning?)

Hej... någon som är kunnig inom färdsätt i Stockholm?
    Vi är en familj på 4 som ska åka tåg från Västerås till Stockholm nu på Tisdag den 2/7:e... Ska sen ut till Djurgården från Stationen i Stockholm. 
    Vill inte ta bilen pga all trafik etc.

Så, hur gör vi och hur funkar det med allt? Barnen är 6 år och 9 år. Vad kostar det för dom att åka? Hur var när köper jag biljetterna? :)

Ja, jag åker typ aldrig tåg och sånt så jag vet i princip ingenting. :) Så berätta gärna allt du vet. (Stockholmskortet ska vi inte köpa).

Tipsa mig tack! /Elli          

• Svar på tråden Hur ska vi ta oss fram i Stockholm en dag? Spårvagn? (Betalning?)
  • sasty

Ni köper remsa inne på sl center, pressbyrån.. Finns på centralen. De hjälper er där vad som passar bäst.
    Sen skulle jag tagit tunnelbanan till Slussen och åkt båten över till Djurgårn.. Vid fint väder är det mycket roligare än en tradig buss som är trång och kör runt.

• Liverithe

Fast spårvagnen från Sergels torg är mysig också! Numera finns ju tyvärr inte remsan, men man laddar ett kontantkort som tickar av under dagen. sl-center kan hjälpa er att ladda lagom. 25:- kostar varje resa, 6-åringar är gratis om jag minns rätt...

• Mitarashi

6 åringen åker gratis och 9 åringen åker på reducerad biljett.

Man kan bara åka en person per kort om ni åker på reskassa, varje kort kostar 20kr att köpa och sen måste ni ladda korten med minst 100kr vilket innebär att det totalt kostar 360kr med reskassa.

Om ni köper smsbiljett istället kostar de vuxna 36kr per resa och 9 årigen 20kr per resa. Ska ni till och från djurgården blir det totalt 184kr. Då måste ni dock registera ett mobilnummer (alla kan åka på samma mobil) på sl.se i förväg.

• sophiie

Finns även 24 Tim kort. Är ni osäkra ring sl center. De hjälper er! 08-600 10 00

• hymafr

Haha!
    Alltså inte bara i min hemstad som turisterna skräms iväg av dyra och krångliga biljetter.

Ta taxi istället. Eftersom ni är fyra så blir det inte så mycket dyrare.   

• sophiie

Ska ni bara åka fram och tillbaka så kanske ni orkar att gå. Kan ta ca 20-30 min från centralen. Eller så köper ni två 24 Tim kort och åker till Slussen och Sedan har djurgårdsfärjan över till Djurgården.

Men som sagt ring sl, de är toppen! Trots jag bor i Sthlm och har gjort så i hela mitt liv så ringer jag dem då och då.

• Maria 434
    sasty skrev 2013-07-01 06:16:27 följande:
    Ni köper remsa inne på sl center, pressbyrån.. Finns på centralen. De hjälper er där vad som passar bäst.
    Sen skulle jag tagit tunnelbanan till Slussen och åkt båten över till Djurgårn.. Vid fint väder är det mycket roligare än en tradig buss som är trång och kör runt.

Nu finns ju inte remsan längre så det kan ju bli lite knepigt :)

TS, varför inte ta en promenad om vädret är fint, tar kanske 20-30 minuter beroende på hastighet.
    Annars har du ju NK-expressen (spårvagnen), buss eller tunnelbana
    Tunnelbana går från T-Centralen till Kungsträdgården och sedan kan ni ta buss eller Spårvagn från Nybroplan vidare ut till Djurgården.

www.sl.se har du olika betalningsalternativ och priser 
Svar på tråden Hur ska vi ta oss fram i Stockholm en dag? Spårvagn? (Betalning?)