Anonym (ex) skrev 2013-07-01 08:47:47 följande:
Jag har aldrig sett det så. Dock så kan man förändras drastiskt OM man länge varit väldigt olycklig i förhållandet. Går man länge och anpassar sig , gör saker man inte vill och försöker älska någon som man inte älskar så kan man få en enorm frihetskänsla och lycka när man äntligen är fri. Då ändrar man sitt beteende och blir snabbt den man egentligen ville vara.
Ett annat perspektiv är att den som blivit lämnad är så sårad och ledsen så man tolkar saker konstigt. Har hört många som blivit lämnande men som fortfarande analyserar och spionerar på exet liv. Kommentarer man hört är :"Eller hur är han helt annorlunda?! visst är han det??" eller "Han är så olycklig tycker du inte det?? eller hur!!??" " Han fattar inte vad han förlorar, han ångrar sig eller hur?? eller hur??"
När vänner som blivit lämnade ältar såna saker så bara nickar jag och försöker stötta. Jag veta att det bara är en fas. Personen är ledsen över att denne inte dög och försöker hitta orsaker.
Det bästa är väl att INTE LÄGGA SIG I SITT EX LIV! Det finns ju en anledning till att exet lämnade.. personen ville ju inte längre ha dig i sitt liv.
I vissa fall så kan det vara så att den som blir lämnad faktiskt får ta ansvar över saker som den nyfria indeviden totalt sett skiter i bara för den tror att lämna = jag har all rätt att göra det som bara fungerar för mig och du får leva med det och säger som du nu skrev, lägg dig inte i. Klart den lämnade analysera vad som gick fel det är ju ett sorgearbete, finns känslorna kvar är ju hopp också där. Klart att vissa hakar upp sig på när någon man levt med blir någon den aldrig varit. Man formar ju varandra osv i en relation men om det stämmer det du säger varför är man inte samma person före, under som efter en relation, i svaret du gav mig saknas punkten före?