• CellenEllen

förskolepersonal som barnvakt

jag är helt ensam med sonen¨2 år utan nätverk. sonen har diabetes och jag letar barnvakt. inte lätt! Har frågat en på dagis ( som kan hans diabetes) men hon sa att man får inte ha privat kontakt. stämmer detta? vill fråga en annan på hans dagis, men vad gäller? kan man få dispens? det behöver ju nte vara "svartjobbb" man kan ju anställa via nannybyrå om det skulle vara så.. och det handlar bara om några timmar i månaden..

• Svar på tråden förskolepersonal som barnvakt
  • Jimman

Va ? Jag har vänner som jobbar på min dotters fsk som vi umgås med o dottern är hos o leker ibland !

• RöttÄrSött

Det kan vara en policy man tagit i huset. Sådan finns det många av oss som inte vill umgås privat, precis som det finns de som vill. Men då borde hon varit tydligare.

• Ali09

På mitt jobb har vi det som policy att man inte får ha kontakt med föräldrarna utanför jobbet.. det är från arbete till arbete oxå..

(¯`°?.¸♥ Ali född 090919 ♥¸.?°´¯)
  • Punkster

Nej, det finns inga sådana regler. Jag känner flera av mina (numera före detta) elevers familjer privat och vi umgås ibland. Sen gäller det ju som pedagog (och som förälder också) att kunna skilja på arbete och fritid, men det är en annan diskussion.

Sen vete sjutton om jag hade tackat Ja om en förälder på jobbet frågat om jag hade kunnat tänka mig vara barnvakt. Jag hade nog blivit tagen lite på sängen. Därmed inte sagt att jag skulle tackat nej heller. Jag har liksom aldrig fått frågan, och jag känner nog ingen som fått den heller. Men fråga kan man ju alltid göra! Glad 

Men om du ändå ska anställa via Nanny-byrå så spelar det kanske inte så stor roll vem det är? Om det är diabetes-kunskapen som är det viktiga så går det säkert att hitta någon som kan det. Och jag utgår från att man kan få träffa den potentiella barnvakten först innan man bestämmer sig? 

• CellenEllen

tro mig att jag letat efter ngn med diabeteskunskap och det e heeeltomöjligt.. jag gillar verkligen personalen på denna fsk och jag är beredd att betala rätt mkt för ett par timmar. är lagom desperat :) dom vet också om min situation att jag är helt ensam och så. men då vet jag att jag kan fråga den andra tjejen i alla fall. Skulle ngn frågat mig och jag kunde tjänat -1-2 tusenlappar extra per månad så hade jag i alla fall funderat ordentligt innan jag sa nej :)

• sarasessi

Jag är snart färdigutbildad lärare för förskola och förskoleklass och vad vi har fått reda på i skolan är att det inte är ok för förskollärare att sitta barnvakt. Förstår att det är tufft att inte ha tillgång till barnvakt. Har du inga syskon eller föräldrar som kan hjälpa till? Jag har själv vuxit upp med en bror som har diabetes så vet till viss del hur det är och förstår att du inte vill lämna till vem som helst när barnet är 2 år. Bor du i Göteborg så kanske min samo och jag kan hjälpa till? Vi har själva en son på 2 år och jag har som sagt erfarenhet av diabetes. Mvh Sara

• sarasessi

Jag menar förstås att fsk-lärare inte får sitta barnvakt för sina egna "elever", inte att de inte får sitta barnvakt alls. Det handlar om att man inte får blanda in det privata med arbetslivet. Om det skulle hända något när fsk-läraren träffar barnet privat, kan det påverka barnets situation på fsk. Det är vad jag har hört.

• Punkster
    RöttÄrSött skrev 2013-07-01 10:26:32 följande:
    Det är ju inget lagbrott sarasessi, däremot kan man föra en etisk diskussion.
    Precis. Nu har jag funderat en stund, och jag skulle nog kunna tänka mig att säga Ja. Men det beror nog på vem som frågade och under vilka omständigheter. Pengarna skulle nog inte vara viktiga för mig i sammanhanget. 
  • CellenEllen

nej. jag har inga anhöriga alls. VI bor i stockholm Saraseesi. Min Mamma dog när jag var 17år, min pappa gick bort nu i maj 2 månader efter sonen hade fått diabetes. inga syskon har jag och alla mor/far föräldrar är borta. Pappan till sonen är helt ute ur bilden och bor inte i sverige.

Men ok, nya bud då.. kanske inte kan fråga den fsk läraren jag tänkte på trots allt. Har laggt ut efterlysning i diabetsgrupper på facebook, annonserat på diabetes föreningens hemsida, men som sagt inget napp någon stans.. Går upp ca 4-6 ggr varje natt och tar blodsocker , så det skulle vara skönt med en natts sömn  :)

• RöttÄrSött

Ja jag skulle kunna tänka mig att göra det i absolut kris (sjunhusvistelse och liknande) men inte för nöjen eller avlastning. Jag jobbar tillräckligt på jobbet Jag skulle inte orka med tempot på jobbet om jag inte fick släppa förskollärarrollen på fritiden.

• femhjärtan

Förstår att du behöver få vila ut någon gång. Kan ni inte gå med i någon grupp för föräldrar och barn med diabetes (sjukhuset brukar kunna förmedla sådana grupper)? Om ni lär känna någon familj där så kanske ditt barn kan sova över där någon gång och deras barn kanske kan sova hos dig en annan gång ?

• daax

Kan vara så att den personalen inte är så sugen på att jobba extra, och på finare sätt hänvisa till deras policy, kan även vara så att dom har den policyn på förskolan också att dom inte sitter barnvakt åt barn som gå på förskolan.
    Förstår dilemmat men tror nog att du få söka vidare på annat sätt, kan du inte lära upp någon annan person hur ditt barn fungera?. 

• mariaheterjag

Vi har samma policy på mitt jobb (förskola) så inte omöjligt att det är som hon säger ! Det är chefen som har gått ut med och sagt till oss att vi inte får. Det har med sekretess att göra.

Svar på tråden förskolepersonal som barnvakt