Missfall och Rh negativ, samband?
Jag har gjort 3 aborter i åldern 17 till 23 och blev då gravid trots P-piller, stav etc etc,
har sedan dess försökt bli gravid igen. Fick MF(missfall) i september 2012 i vecka 9, sen gravid igen i början
av maj 2013, fick då missfall i vecka 5...efter första MF var jag i Frankrike och fick spruta efter missfallet då
jag är Rh negativ, efter det senaste var jag i Sverige och läkarvården visste ingenting om denna spruta,
tills jag ringde till vårdguiden där de sa att man i Sverige ändrat reglerna och denna spruta ges enbart vid MF
efter vecka 12. Innan vårguiden skickade min gynekolog mig till mödravården och husläkaren som inte heller
verkade ha någon aning om Rh negativ och graviditet, lagom skoj att bli skickad till mödravårdens väntrum vid MF.
Börjar undra om det ens är lönt att försöka sig på en graviditet igen, tyckte första MF var väldigt svårt att
ta oss igenom. Väntade ändå 8 månader tills nästa graviditet och sen MF igen. Nu har jag haft blödningar sedan missfallet 10 maj, har alltså haft blödningar nästan 2 månader nu.
Är helt slut fysiskt, har varit tungt för kroppen och psyket...
Hoppas att det går bättre för andra än för oss.
Folk försöker trösta med att säga att detta är sååååå vanligt, precis som att det hela känns
bättre för det.