• Belgonia

Missfall och Rh negativ, samband?

Jag har gjort 3 aborter i åldern 17 till 23 och blev då gravid trots P-piller, stav etc etc,
    har sedan dess försökt bli gravid igen. Fick MF(missfall) i september 2012 i vecka 9, sen gravid igen i början 
    av maj 2013, fick då missfall i vecka 5...efter första MF var jag i Frankrike och fick spruta efter missfallet då
    jag är Rh negativ, efter det senaste var jag i Sverige och läkarvården visste ingenting om denna spruta,
    tills jag ringde till vårdguiden där de sa att man i Sverige ändrat reglerna och denna spruta ges enbart vid MF
    efter vecka 12.  Innan vårguiden skickade min gynekolog mig till mödravården och husläkaren som inte heller
    verkade ha någon aning om Rh negativ och graviditet, lagom skoj att bli skickad till mödravårdens väntrum vid MF.

Börjar undra om det ens är lönt att försöka sig på en graviditet igen, tyckte första MF  var väldigt svårt att 
    ta oss igenom. Väntade ändå 8 månader tills nästa graviditet och sen MF igen. Nu har jag haft blödningar sedan missfallet 10 maj, har alltså haft blödningar nästan 2 månader nu.
    Är helt slut fysiskt, har varit tungt för kroppen och psyket...

Hoppas att det går bättre för andra än för oss.
    Folk försöker trösta med att säga att detta är sååååå vanligt, precis som att det hela känns 
    bättre för det. 

• Svar på tråden Missfall och Rh negativ, samband?
  • M Hedell

Jag är oxå rh- och har fått två mf/ma. Vid första mf'et i v 10 behövdes ingen spruta då det var spontant och inte krävde några åtgärder. Blev gravid sen direkt igen men upptäckte att det blivit ett ma i v 13 (fostret hade dock dött väldigt väldigt tidigt i grav). Då missfallet aldrig kom igång av sig själv så fick jag göra en medicinsk abort och fick efter det en spruta pga att jag är rh-. Fick förklaringen att man endast får en spruta vid mf som krävt åtgärder samt efter förlossning.

Efter det har jag fött två barn efter komplikationsfria graviditeter och väntar nu mitt tredje barn i v 20 så ge inte upp!

• SmultronSöt

Hejsan! Jag är RH negativ  och har gjort 2 aborter, en vid 19 års ålder och en vid 21. Även jag blev gravid trots p-piller. Har dock upptäckt graviditeterna väldigt tidigt, runt vecka 4-5 och valt att avbryta. Har inte fått någon spruta för att motverka framtida anti-kroppar vid någon av aborterna.  

Har inte haft något känt MF, däremot har jag haft ett par väldigt kraftiga blödningar med tillhörande smärtor under årens lopp som brutit mönstret i min menscykel och som absolut kan ha tänkas varit graviditeter som kroppen avbrutit själv under tidigt stadie.

Jag är nu 28 år och gravid, det tog ca 3 månader utan skydd för mig att plussa. Väntar i skrivande stund med spänning på min och sambons första bebis som kan komma vilken dag som helst ! 

Ge inte upp bebisverkstaden, dina MF behöver inte alls bero på att du är RH- och inte har fått spruta efter abort. Så småning om sätter det sig {#emotions_dlg.flower}. Ser att det är några månader sedan du startade tråden, så kanske är det redan något som gror där inne igen? Solig

Lycka till och stor kram till er!

Svar på tråden Missfall och Rh negativ, samband?