• Mammamumu

Orolig över vår 4 åriga dotters utveckling

Vi har en dotter på 4,5år. Vi har diskuterat om hennes beteende är trots eller att hon är efter i sin utveckling. Hon är en oftast glad tjej som gillar att leka och busa. Hur mysig som helst. Men så kommer det sig att hon dagligen pratar bebisspråk så vi inte hör vad hon säger. Hon vägrar ibland äta mat och ligger bara på stolen eller så vill hon äta med händerna och kladda med maten. Vid läggdags är det katastrof, hon ska inte ligga i sängen. Säger vi att hon ska sova skriker hon som en bebis och ålar sig ner från sängen. Lägger sig på golvet och fortsätter åla runt och skrika. Hon ska bli buren eller åka vagn vart vi än ska. Vi vet att trots är normalt i den här ålder, men minns att hennes storebror var lite mognare vid den åldern. Man ska inte jämföra med andra barn men ser att hon även inte klarar att rita och måla som jämnåriga kompisar. Hennes teckningar är bara streck och kladd medans jämnåriga kan börja göra huvudfotingar och cirklar. Hon verkar inte komma ikapp sin utveckling riktigt och vi har försökt att få henne att fixa lite mer själv och berömma att hon är en stor tjej. Men hon har ett beteende som en tvååring. Är det någon som är i en liknande sits? Är detta normalt? Vi vill så gärna att hon inte ska halka efter andra kompisar.

• Svar på tråden Orolig över vår 4 åriga dotters utveckling
  • skogsvitter

Vad säger BVC då? Hon har väl varit på en 4-årskontroll? Det är ju då de kontrollerar att de kan tex rita huvudfoting.

• Mammamumu

Min man var iväg på BVC och hon hade först vägrat rita och sen bara klottrat nått. Men dom tyckte det var godkänt. Hon har vägt lite för lite så BVC fokuserade mest på att prata om det. Vi sitter och ritar så mycket tillsammans så har börjat reagera på det mer nu när hon blivit äldre.

• skogsvitter

Då tycker jag att ni ska kontakta dem och be om en extra kontroll, förklara er oro. För det är ju helt omöjligt att sitta över ett forum och säga varken bu eller bä, när man inte träffat barnet själv. Personligen tycker jag att vissa punkter låter helt normala, och varje grej isolerat tycker jag inte tyder på något problem, men sammantaget så är det något som absolut är värt att kolla upp tycker jag. Vår äldsta dotter var/är också sen med att teckna tex, men hon kunde ändå rita huvudfotingar när hon var drygt 4 år så hon gjorde en sådan på kontrollen. Hennes jämnåriga hade kunnat rita sådant nästan 1 år före henne.

• Mammamumu

Vi har inte vart så nöjda ned BVC där vi bor. Vi fick dålig hjälp när hon åt för dåligt och inte gick upp i vikt. Det är svårt det där, alla barn utvecklas på olika sätt. Vill bara vara uppmärksam om det skulle va så att hon behöver nån hjälp. Ritade hon huvudfotingar hemma också? Jag frågade om hon ville rita en gubbe till mig men kunde inte tyda hennes teckning riktigt.

• blubbblubb

Hej.
    Som någon skrev ovan är det svårt över ett forum. Delar av det du skriver ovan är nog mest trots eller ovana som att gå och lägga sig osv. 
    Pratar hon ständigt bäbisspråk eller bara ibland? Ni borde ha många situationer där hon tjänar på att kunna prata begripligt, som när hon vill ha något, göra något, osv? Pratar hon då med hyggligt uttal, och hygglig grammatik.

Kan hon de andra momenten som testas på 4-års kontrollen. Färgerna (åtminståne med 6 vanligaste men gärna även orange, grå, etc), trä en kula på ett snöre, gå balansgång etc.

När det gäller teckningen så har jag några förslag,
    1. Muta, Du får en glass när du ritat en fin gubbe.  Blir det fortfarande ingen gubbe så fråga kan du rita dit benen, armarna, håret etc.  Beröm om hon försöker göra det du säger oavsett var kroppdelarna hamnar. 
    2. Du ritar, hon berättar.  "Nu ska jag rita av dig. Kolla här är kroppen, vilka delar ska jag mer rita tycker du?" Prova att rita fel också och se hur hon reagerar?
    3. Be förskolan om ett porträtt. 
    4. Klipp ut ögon, hår, ben etc och lägg det som någon pusselvariant.

Sen behöver inte en envis 4-åring behöva rita just en gubbe, om det skulle låsa sig kring den. Det går bra att rita en hund, en bil också etc.   

Jag började göra språkövningar med min dotter i den åldern och man måste skapa en hygglig miljö (lugn och ro, pigga föräldrar, piggt barn, bra plats, inte för lång tid ).  Det ska gå att få ett barn i den åldern att konsentrera sig på en uppgift.         

• Mammamumu

Tack för alla bra tips. Hon klarade av alla färger med lite hjälp på vissa. Jag brukar måla henne till en prinsessa. Ska försöka förenkla dom bilderna lite. Hon kan prata bra, det är ibland hon pratar bebisspråk och kladdar och slänger saker. Både när hon är på bra humör och dåligt humör. Försöker uppmärksamma i vilka situationer mer. Det jag lagt märke till är att hon har börjat mer och mer med bebisfasoner än förr. Just det hör med nattandet har blivit svårare än nånsin. Det går inte att prata med henne utan hon bara ålar, slåss och gråter som en bebis. Det är svårt att veta vad som är vanligt vid 4 års åldern. Man är inte med andra när dom nattar sina småttingar.

• glassen

Hur ser det ut på hennes förskola? Är det blandade åldrar? Jag tänker på att min dotter gått tillbaka och tagit efter mindre barn som skolats in på dagis. Hon är 4 år nu och väldigt intresserad och förtjust i bebisar. Minns att även storebror var fascinerad av bebisar just i 4-års åldern. Kan det vara så att din dotter också är det? Min flicka leker gärna bebis ibland, tar dockans napp i sin mun mm.
    Nattningar tycker jag alltid strulat i perioder med båda barnen. Dottern kan verkligen bli hysterisk om hon inte får det som hon vill vid läggdags, framförallt när hon är övertrött. 

• Papa Bear

Hej Min son har nästan identiska drag som din dotter. Han är 3,5 nu, 2 ordsmeningar ibland (inte ofta). Hur gick det för er? Vi har gjort diverse undersökningar, går hos logoped etc. Det går framåt men VÄLDIGT sakta.,vi får jobba många gånger hårdare (än de flesta andra föräldrar)med alla moment för att det ska fastna. Inget kommer naturligt liksom. Finmotoriken är väldigt dålig och problemlösningsförmåga likaså. Man får lära honom att göra på ett visst sätt så funkar det efter mycket träning. Nu låter det som allt är fel men han är ju jättego på sitt sätt. En riktig solstråle som älskar att springa,hoppa/ göra fysiska aktiviteter men även lugnare som att spela memory se på film etc. Är så jobbigt bara att inte veta hur allt ska gå. Jag tror det värsta men önskar att allt ska lösa sig. Vet att tråden är gammal men någon kanske har en solskenshistoria... Tack på förhand

Svar på tråden Orolig över vår 4 åriga dotters utveckling