Hur lång tid tar det för dig att städa...
...när du har "städdag"?
Hur stort bor du? och vad ingår i denna städning?
...när du har "städdag"?
Hur stort bor du? och vad ingår i denna städning?
Jag river av allt på en dryg timme; dammsuga, våttorka golv, damma och skura badrum + toalett. Vi bor i 5 rum+kök+badrum+gästtoa+tvättstuga.
Tar minst 8-9 h en gång i veckan. dammar, byter sängkläder, torkar lister, dörrar, badrumskåp, köksluckor osv. Tar allt kakel i badrummet. Bor i 4:a på 90 m2.
Vi bor i en 2a och städningen beror lite på tillfället, är det t.ex. julstädning kan de ta en hel tag med dammtorkning av skåp, lister och allt annat.
Annars är de allt mellan 1h till en halv dag (: och jag lyssnar alltid på musik när jag städar!
115 kvm. Städdag innebär städa fläkt, spis, ugn+micro grundligt. Torka av köksluckorna utvändigt och alla handtag. Avkalka vaskar och tvätta duschdörrar/badkar, rensar bort hår ur avloppen. Fönster putsas invändigt + speglar. Dammsuga under soffans kuddar(i stommen), dammsuga i elementen, självklart alla golv som också tvättas. Tvätta sängkläderna, handdukar och badrumsmattor. Damma hyllor, tavlor, fönsterkarmar och dörrlister. Torka av i barnens leksaksförvaringar.
Detta görs tre-fyra gånger per månad(ca 1 städdag i veckan) och brukar ta ca 2-3 timmar beroende på vilka aktiviteter vi sysselsatt oss med under veckan, däremellan håller jag mest rent efter mig, torkar av på ställen där det kommer synligt kladd, skrubbar ur toan(torkar rent den) och rensar bort kidsens tandkrämsspott ur vaskar och sådär. Dammsugar ca 3 ggr i veckan och tvättar golvet 1-2 ggr.
När det "storstädas" ca 1 gång varannan-var tredje månad, så putsas fönster även utvändigt och i mitten, bokhyllan töms och dammas, gardiner tvättas, dukar tvättas(lite mer noggrann städning än under de vanliga städdagarna)
Det beror på, bor på nästan 150 kvadrat och kan städa huset på en timme. Men då är det bara dammning, moppning och att plocka undan. Storstädning brukar vi dela upp på ett par dagar, tar varsitt badrum ena dagen osv..
Jag städar ca 30 minuter i veckan. På detta hinner jag dammsuga en våning och torka av antingen kök eller badrum. Vi har villa, 7 RoK, 200 kvm.
97 kvm, en timme. Dammsuga, skura, dammtorka det värsta, torka av handfat/toalett.
Plocka undan gör vi varje kväll.
Tvätt av kläder/sängbyte går utöver detta.
100kvm 2h för två personer per vecka plus en heldag per månad. Uppplockning, dammsugning och våttorkning.