• letty

    Panik och 44år :-(

    Panik är vad jag känner när jag inte kan bli gravid och tiden bara rinner ut. Jag är 44år och har en ny karl och han har inga barn medan jag har 3 full vuxna barn, älskar honom så mycket och vill gärna ge han ett barn, själv vill jag oxå ha så klart har alltid velat ha fler.. Undrar om det är fel på honom för jag brukar ha så lätt att bli gravid och nu funkar det inte. Slutade med mina p-piller i april månad, tog dem knappt 1 månad innan dess har jag haft spiral. Konstigt att jag inte blir gravid, han är 43år. Hjälp mig någon, vad ska jag göra? Hur ska jag gå tillväga

  • Svar på tråden Panik och 44år :-(
  • missan75

    Kanske är du för gammal? Ni behöver kanske hjälp konstgjord väg för att kunna bli gravida.

  • Dragonfly

    Slutade du med pillren i april kan ni inte ha hunnit med så många försök. Ge det lite tid till att börja med.

  • letty

    Tack för ditt svar "missan75", jag vet att man kanske är för gammal men det tyckte inte min läkare och sa att bara satsa på detta om vi kände att vi ville ha barn. Men som du säger, vi kanske skulle behöva lite hjälp.
    "Morningglory" Visst vill min partner ha barn, det är hans största önskan. Som jag sa innan, har  han inga barn innan men där emot så har jag 3st barn men vill ha fler och vill gärna göra han glad oxå med att ge han ett barn .

  • letty

    Jag vet "Dragonfly" att det ej har gått så lång tid men känner mig stressad på grund av tiden rinner ut så snabbt och att jag har haft så lätt att bli gravid förr och nu händer inget ännu. Men visst jag får fortsätta att kämpa bara. Tackar för ditt svar.

  • Jag är bara jag

    Chansen att bli gravid är ca1% så de flesta blir inte gravida i vår ålder. Ett krasst faktum bara,men du har ju barn sen förr så han får väl anse dem som sina eller också gör ni ÄD/EA om det inte går. Det ska vi,vi har försökt många år. Nån hjälp i Sverige har man inte rätt till.

  • Christi38

    Antar att du kanske har full koll på när du har ägglossning kanske, annars kan jag ju tipsa om clearblues ältest. Jag trodde jag hade koll men tji fick jag, hade äl tre dagar efter avslutad mens. Blev gravid direkt efter 7-8 månaders försök när jag testade. Jag var 37 när jag blev gravid med första sonen. 38 med andra.

  • FireLady

    Men oh, varför ska du nu "ge" barn till honom i din ålder?? Näe, njut av friheten istället slipp nattvak och allt det där, han är faktiskt vuxen karl och gjorde sitt val att inte skaffa tidigare. 


  • Blingbling

    Hej letty! Kul att ni båda vill ha barn (för det är ju inte alltid som timingen till en sådan vilja alltid stämmer ) och det är ju en bra utgångspunkt! Själv fyller jag 43 i höst och jobbar på att bli gravid, har läst på en del om vad man kan göra för att förbättra sina chanser och kokat ihop ett "gravid-recept" på lite vitaminer och tillskott som du hittar inne i min profil. Dessa tillskott hjälpte mig att bli gravid 2 ggr i början av året (blev också två MF, men det är en annan historia) - även om sjukvården i höstas sa att jag behövde hormoner för att alls kunna bli gravid... Så kolla min profil och hör av dig om du vill ha fler tips eller har andra frågor

  • Schnulli

    Hej! Jag är i samma situation som du. Jag var på vårdcentralen och tog blodprover för att se om jag inte kommit i klimakteriet. Fsh var 7.8 Lh 5.8 Östradiol 111 Ska prata med läkare på fredag vad de betyder. Men någon som vet hur värdena ska vara? Dag 4 tog jag dem

  • Blingbling

    Det brukar mest vara FSH och AMH som kan ge en hint om hur det står till med äggreservens antal och dess kvalité. Ser att de tagit FSH på dig och är den under 10 så är det bra, det är klart att ju lägre det värdet är desto bättre...men jag har 11 och har redan varit gravid 2 ggr i år. När det gäller AMH så är det tydligen ett lite dyrare test och därför är det inte överallt som de tar det testet...om man inte tjatar/ber dem om det. Sedan ska man väl inte stirra sig blind på alla dessa tester, utan tänka lite mer som min gyn sa, att det är bara att prova så märker man om det funkar eller ej

  • liquorice

    Men du skriver du har 3 vuxna barn, och blir gravid lätt. Det måste ju varit väldigt längesedan och nu är du ju trots allt 44 och har enligt statistik inte så stor chans att bli gravid. Du kanske var 25-30 när du hade lätt, det är en väldig skillnad.

    Om du nu inte varit gravid på senare år och fått mf eller gjot abort.

  • Blingbling

    Varsågod LH är det hormon som släpps från hjärnan för att ägglossning ska kunna ske, det är det hormonet som i höga halter säger till äggstockarna att de ska släppa de ägg som är mogna. Har man för lågt LH-värde så släpper inte äggen som de ska och jag misstänker att när man blir äldre så sjunker den hormonnivån, vilket i sin tur innebär att man inte ägglossar som man ska. Kolla den här länken så ser du i tabellen att just vid ÄL så ökar LH-kurvan dramatiskt: sv.wikipedia.org/wiki/Luteiniserande_hormon. När man gör ÄL-tester så ger de utslag när kurvan av LH är som högst. Hittade också den här tråden där någon hittat referensvärden på LH - kolla den och eftersom du tog testerna dag 4 så är du i den så kallade follikelfasen. Så var det Östradiol du undrade över...hittade den här infon: sv.wikipedia.org/wiki/Östradiol kolla under rubriken effekter så ser du vad det hormonet gör för "nytta". Hittade en sida där man kan se olika sjukhus i landet som har olika referensvärden under olika stadier i cykeln, kan ju vara intressant att jämföra: www.equalis.se/media/54534/östradiol_20120411.pdf. Sedan ytterligare en länk som mer i detalj förklarar vad östradiolet är för något: www.skane.se/sv/Webbplatser/Labmedicin_Skane/AnalyserAnvisningar/Analysportalen/Kemi/Ostradiol-kansligt-P/&idkeep=True&epslanguage=sv Hoppas detta hjälpte dig något

Svar på tråden Panik och 44år :-(