• Dimish

Vad ska jag ha i mina låga fönster när jag har småbarn?!

Hej!

Jag har två stora låga fönster i mitt vardagsrum, men jag vet inte vad jag ska ha i dem för fint? Jag har nämligen en ganska "pillig" tjej på ett och ett halvt år ungefär och väntar nästa barn om några veckor.

Blommorna jag har i verkar hon inte bry sig om (...än...). Glas-grejer går nog helt bort, och tunga saker lär hon väl banka i golvet eller göra märken med...

Ett riktigt i-landsproblem, jag vet. Men det hade varit kul med lite idéer. :)

Vad säger ni?

• Svar på tråden Vad ska jag ha i mina låga fönster när jag har småbarn?!
  • Clotilda

Vi har stora låga fönster i vardagsrummet och har bara stora krukor med blommor. Sen gardinlängder och hängande lampor bara.

• Ramborg

Normala saker, fast inget oersättligt. Ställ dit det du hade innan du fick barn, om det inte är jättedyrt eller arvegods. Låt tösen undersöka sakerna under uppsikt tills de inte är spännande längre. Försök lära henne att man inte får slå i golvet med tunga saker. Blir det ändå märken som du inte står ut med får du lägga om golvet när småbarnstiden är över.

Så resonerar vi här i alla fall. Huset och trädgården är till för barnen också, inte bara oss vuxna.

42.
  • Fiya

Hehehe. Jag köpte ett snygg tyg i läderimitation och klädde mina karmar med, sen limmade jag fast mina dekorationer på det.... Funkar ju om man hittar någon snygg platsduk också, finns mycket snyggt nu för tiden. 
    Precis som Clotilda, så kan man dekorera fint "uppifrån" också genom att ha lampor/ljuslyktor/blommor hängandes.  

• Fiya
    Ramborg skrev 2013-07-01 13:12:52 följande:
    Normala saker, fast inget oersättligt. Ställ dit det du hade innan du fick barn, om det inte är jättedyrt eller arvegods. Låt tösen undersöka sakerna under uppsikt tills de inte är spännande längre. Försök lära henne att man inte får slå i golvet med tunga saker. Blir det ändå märken som du inte står ut med får du lägga om golvet när småbarnstiden är över.

Så resonerar vi här i alla fall. Huset och trädgården är till för barnen också, inte bara oss vuxna.
    Så tycker egentligen jag med, men eftersom jag hyrde min första "med barn" lägenhet i andrahand, kändes det oförskämt att låta barnen leka sönder golvet. Dock fick hon gärna pilla på sakerna, men jag hindrade att de åkte i golvet :)
  • RöttÄrSött

Häftmassa är svaret! Jag jobbar på småbarnsavdelning och vi har massor av burkar, flaskor och grejor med tjocka lager häftmassa under. Ett äldre barn kan rycka loss dem men de yngre ger upp direkt då det inte går och då de blivit starka nog är de så vana att de låter sakerna vara.

Kan för övrigt rekommendera Ikeas glasburkar (de större), vi har kulor, nappar och andra dekorationer i dem. Locken sitter fast med häftmassa (Guds gåva till förskolan )

• Kalia

Vi år son har varit extremt pillig. Vi har bara långa smala fönster som börjar en dm från golvet = perfekt för barn att riva och pilla på grejerna. Vi skaffade krukor i plast och växter i plast (från Ikea) att ha tillfälligt så att det iaf finns nåt i fönstren. Gör inget om de åker ner i golvet, bara att räta upp igen. Lampor och riktiga växter fick vi ha hängandes istället. Gör det smidigt för er är mitt tips.

• minerva123
    RöttÄrSött skrev 2013-07-01 13:25:30 följande:
    Häftmassa är svaret! Jag jobbar på småbarnsavdelning och vi har massor av burkar, flaskor och grejor med tjocka lager häftmassa under. Ett äldre barn kan rycka loss dem men de yngre ger upp direkt då det inte går och då de blivit starka nog är de så vana att de låter sakerna vara.

Kan för övrigt rekommendera Ikeas glasburkar (de större), vi har kulor, nappar och andra dekorationer i dem. Locken sitter fast med häftmassa (Guds gåva till förskolan )

Vilken bra ide!
  • konichiwa

Min son är snart 3 år och det var längesedan jag hade något i våra fönster. Tror i och för sig inte att han skulle bry sig om jag ställde dit en lampa nu, men en blomkruka skulle säkert kunna hamna i golvet eller pillas i. Nu är nästa barn på väg så det är ingen idé att ställa dit något :) 

Svar på tråden Vad ska jag ha i mina låga fönster när jag har småbarn?!