• beccagranen

Rätt att reklamera varan?

Måste få lite pepp från er andra. För att göra en lång histora kort;

Slutet på 2010 köpte vi en soffa kontant 15.000kr, på ett väletablerat och känt företag. 

drygt 3veckor efter leverans kontakta jag butiken, då soffan knarra i ena hörnet. Fick till svar att det berodde på tempraturskillnader och att soffan inte "satt sig" ännu, så vi skulle avvakta. Vi blev lite lata och tänkte att vi kunde leva med det här, det är trotts allt 13mil till butik och vi orkar inte ta isär och frakta soffan tillbaka till affär för lite knarr ibland. 

Tiden gick och allt var okej, men efter drygt två år efter köpet kontakta jag företaget igen. Då varje sittplats knaka och knarra. Vilket är otroligt störande när man är en familj på fyra och alla måste sitta helt stilla för att inte störas av oljuden. Tog kontakt med reklamationsavdelningen, skickade kopior på kvitton etc. och blev lovad att dom skulle skicka ut någon för att kolla på det. Tiden gick och dom kom med ursäkter att personen som har hand om ärendet var sjuk/ledig, levrantören kan inte längre komma osv. Sen skicka dom mig en lång lista på möbelrepratörer som jag skulle kontakta, vilket jag gjorde. Ingen ville ta sig an jobbet.

Efter fyra månaders kontakt och massor av arbeta från min sida, så säger företaget att dom kan ge mig 10% av priset (1500kr) i "good Will" för besväret, men inget mer.

Kan jag som kund kräva mer? Jag har ju tre års reklamationsrätt, men om företaget  anser att det räcker att kompensera med 10% av priset, pga för lång tid (2år) efter köp.        

• Svar på tråden Rätt att reklamera varan?
  • jassikan

Svårt att svara på hur mycket du kan få.
    De har rätt att göra nyttjandeavdrag.

Men spontant låter det lite väl snålt med tanke på att det är något som stör så fort soffan används.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

Kanske är ett fall för ARN om de inte vill ge mer än så:
    http://www.arn.se/Konsument/Innan-jag-anmaler/Klaga-till-foretaget/

Du ska kunna bevisa felet, men det borde väl gå att spela in om det nu är ett störande knarr.

Svar på tråden Rätt att reklamera varan?