• Ethernity

Surrogat-moderskap tråden. För oss som vill, kan och planerar en sån lösning

Eftersom jag inte hittade någon vettig tråd om detta sätt att få ett barn så startar jag en.

Låt oss dela erfarenheter med varandra om detta ämne... Hur börjar man? vad ska man tänka på? Vad kostar det? Vilka länder eller delstater (USA) är bra/dåliga? Vilka institut är att rekommendera? Lagar och regler? Vem vill ställa upp och hur ser de på saken (moraltanter göre sig icke besvär här)? Vad är erfarenheterna? Hur gick det sen? osv...

Jag har en fru som egentligen har svårt att genomföra en graviditet, även om hon just nu är gravid. Dock är vi båda fullt friska rent "kemiskt". Innan vi blev gravida så diskuterade vi just denna lösning som enda lösning för oss. Ganska snabbt insåg vi att vägen är lång och krokig... Men skam den som ger sig, vi vill ju ha flera barn så...

Jag har INTE tänkt mig att denna tråd ska vara till för att diskutera moraliska aspekter, värderingar, missionering och annat. Ni som vill diskutera sånt får göra det någon annanstans.

Här hade jag tänkt att vi som är POSITIVA till detta ska samlas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-12 14:50:59:
    Lite länkar som är bra att titta på:

www.creatingfamilies.com/
    www.surrogacy.com/
    www.surrogacy.org.uk/
    www.opts.com/
    www.surrogacyuk.org/
    www.babycentre.co.uk/refcap/4099.html

Och här den här länken är till en rysk advokat firma som kan hjälpa till med både traditional & gestational surrogatmedtod
    www.jurconsult.ru/en/index.html

• Svar på tråden Surrogat-moderskap tråden. För oss som vill, kan och planerar en sån lösning
  • Maria 2

Jag vet inte ens hur lagarna säger om detta! har alltid bara tyckt det verkar vara en sån bra lösning för många! tyvär så är det ju så att mina möjligheter känns helt obetydliga nu. jag tycker även det verkar finnas många som skulle kunna vara bra "kandidater". Har ingen aning om motstånd eller folks olika välvilja till detta.......

Är helt positiv till att folk kan ställa upp som surrogatmamma !!

• Ethernity

Fast det verkar vara jäkla dyrt... jag har läst i gamla trådar att det kostar i runda slängar 300-350 000 kr...

Finns det erfarenhet från släkt som har "ställt upp"?? Är det "lättare" om man gör det för ngn man känner??

• Maria 2

Tror du måste hjälpa mig och uppdatera mig på lite fakta.......vad är det som är jäkligt dyrt?.......

Tyvär har jag ingen erfarenhet alls i frågan.jag har bara alltid älskat att vara gravid och har då tänkt mycket på att jag skulle kunnat ställt upp...men oftast blir det ju inte mer än en tanke.Och "förr" var ju inget så utbrett på alternativ..som idag med äd,ivf , adoption, insemination för homosexuella osv.

Så tankarna man haft har mest känt som önsketänkande.

Lättare att ställa upp för någon man känner? nja...första tanken kom när man kände folk som hade problem...sen känner man ju för alla som har problem.Det kan säkert vara lite svårare med om man känner personerna.Då tänker jag känslomässigt på barnet och att man kanske har svårare att lägga sig i och engarera sig.Då är det bättre att det är "obekanta". fast det hade nog inte spelat någon roll för mig ...jag hade kunnat i vilket fall

• Ethernity

Ja, jag läste i lite gamla trådar att en mamma i USA får ca 100´ (med all rätt skulle jag vilja säga) och andra sjukvårdskostnader för runt 250´. Men jag måste läsa in mig igen misstänker jag. Det finns en hemsida i Storbrittanien som förmedlar såna kontakter utan ersättning, men bara för boende i GB. Vet inte om sånt finns i Sverige...

• Maria 2

Ok då förstår jag bättre.USA.......där får de väl betala all sjukvård själva osv. De ska ju även tjäna på allt ! Nä jag anser att man ska "ställa upp" utan en massa inkomster. Visst skulle det kunna handla om nån ersättning...???? men då enbart för att täcka ev. extra kostnader eller förlorad inkomst.

Tror ju dock det är viktigt att det seriösa människor som gör detta och inga som vill tjäna pengar på det.

• Ethernity

Ja verkligen.. diskuterade nyss detta med min fru och vi spekulerade i vemsom egentligen skulle bry sig... min syster var en het kandidat...tyvärr tror jag att min familj skulle sätta sig på tvären.. de tycker nog att skilsmässa är bättre isf då...???

Så jobbigt när saker och ting inte blir som man planerar...

• Månsson

Är det över huvud taget tillåtet i Sverige? Eller ni bor kanske inte i Sverige?

• Puff Mummy

Surrogatmödrar är inte tillåtet i Sverige. Däremot tillåter vissa andra länder det, tex Finland.

Finns en länk om detta, se nedan. Fast ni kanske ville ha information om USA?

www.villhabarn.com/bviasurrog.html

• Månsson

Om Ethernity och hans fru anlitar Ethernitys syster som surrogatmamma, blir det incest...
    Inte egentligen, eftersom det inte är systerns ägg, men i registerna kommer det att se ut så. Inte så kul kanske...

• Månsson

Om man gör det i Finland enligt länken som PM lade upp, ska jag kanske tillägga!

Svar på tråden Surrogat-moderskap tråden. För oss som vill, kan och planerar en sån lösning