• maramiro84

Avmaskning kattunge. Banminth

Avmaskar våran 12 v kattunge och vi använder Banminth, apotekspersonalen sa att jag skulle ge den till katten tre dagar i följd och sen om 14 dagar igen?
    Är det verkligen rätt, för då jag läser runt på internet om Banminth så står det inget om att upprepa behandligen tre dagar i följd eller efter 14 dagar.

• Svar på tråden Avmaskning kattunge. Banminth
  • Majsan70

På den tiden när vi fortfarande avmaskade ungarna så gjorde vi det tre gånger varannan vecka fram tills de var 12 veckor gamla. Numer avmaskar vi enbart om vi ser att någon har mask. En av våra ungar lev ruskigt sjuk av avmaskningsmedlet för några år sedan så därför har vi ändrat våra rutiner.

• Rikkitikki

Banminth skall bara ges som engångsdos. Upprepa beh om 14 dagar om parasiter förkommer.

• nemo1

Engångsdos som upprepas efter fjorton dagar då äggen kläcks vid den tidpunkten och Banminth tar inte äggen. Har katten varit ute? Är mammakatt utekatt? Apotekspersonalen borde inte ge råd om sånt dom inte kan. Det är Axilur som ges tre dgr i följd.

• maramiro84

Ja, mammakatt är utekatt, lillkillen har visstats på verandan några gånger tydligen, här hemma kommer han vara innekatt, liksom våran 1 åriga hona (hon är kastrerad) , tyckte att det inte kändes rätt när hon sa så apotekaren, så jag kände att jag måste kolla upp det och att fråga här är ett ypperligt sätt att få svar då ni är så duktiga Glad .
    Så då upprepar jag behandlingen om 14 dagar då. 

• nemo1
    maramiro84 skrev 2013-07-01 21:20:04 följande:

Ja, mammakatt är utekatt, lillkillen har visstats på verandan några gånger tydligen, här hemma kommer han vara innekatt, liksom våran 1 åriga hona (hon är kastrerad) , tyckte att det inte kändes rätt när hon sa så apotekaren, så jag kände att jag måste kolla upp det och att fråga här är ett ypperligt sätt att få svar då ni är så duktiga Glad .
    Så då upprepar jag behandlingen om 14 dagar då. 

Japp. Men är du hundra på att mammakatt inte har bjussat på godsaker från naturen? Helt rätt att ha katterna som innekatter, finns så mycket faror ute och våra pälsklingar är för oss värda guld, eller hur?
  • maramiro84

Nej, det är jag verkligen inte säker på om hon har, skulle inte förvåna mig om hon har gjort det, gjorde en liten inspektion av hans avföring och såg ingen mask i alla fall . Ja, absolut är dom värda guld =), vill ge dom ett underbart kattliv här hemma.
    Tänkte fråga dig en sak angående foder, stora katten äter eukanuba och det jag har funderat över, kan lillen äta det eller är det bäst att ge honom RC babycat ? Bägge får blötfoder också. 

• nemo1
    maramiro84 skrev 2013-07-01 21:59:40 följande:
    Nej, det är jag verkligen inte säker på om hon har, skulle inte förvåna mig om hon har gjort det, gjorde en liten inspektion av hans avföring och såg ingen mask i alla fall . Ja, absolut är dom värda guld =), vill ge dom ett underbart kattliv här hemma.
    Tänkte fråga dig en sak angående foder, stora katten äter eukanuba och det jag har funderat över, kan lillen äta det eller är det bäst att ge honom RC babycat ? Bägge får blötfoder också. 
    Ge kattungen det den är van vid första veckorna annars kan den bli väldigt dålig i magen. En flytt är stressande för en liten ändå så byta foder är mycket dumt att göra i början. Sen kan den absolut äta Eukanuba som är ett av de bättre fodren.
  • nemo1

Tänk även på att om inte dina katter är vaccinerade så kan den lille ha tagit med sig kattsnuva hem. Den lille kan ha snuvan latent som vid stress (flytt från mamma) bryter ut eller aktiveras så att din katt blir smittad.

• maramiro84

Jodå, hon är vaccinerad våran stora, men hur lång tid tar det innan man ev kan märka att lillen kan ha kattsnuva som blossar upp, har tänkt att vaccinera lillen också.
    Jo, jag vet att han ska äta sitt gamla foder i några veckor, friskis var det också stackarn, men jag kommer blanda i eukanuba lite åt gången i några veckor också.

Svar på tråden Avmaskning kattunge. Banminth