Anonym (bitterfittan) skrev 2013-07-01 18:06:38 följande:
Hur gör man för att hitta tillbaka till varandra i en relation som på senaste året kantats av "småbarn"?
Då kärleken har slitits sönder av vardagstristess, tjat och gnat, eller ständigt återkommande konflikter?
Kan man gå vidare och hitta en nytändning? Eller hitta tillbaka till kärlek och respekt som helt eller delvis gått förlorad?
Innan vi fick vårt barn så var vi själsfränder på alla nivåer och kärleken och FÖRÄLSKELSEN fanns där.
Men nu är de enda känslorna som finns inom mig hopplöshet och att jag är så otroligt less på allt. Less på vilken soffpotatis jag lever med, less på att ha även en vuxen som jag måste ta hand om precis som med min bebis. Less på att mitt liv från och med att lillen kom enbart består av att vara mamma. Jag älskar visserligen mammalivet och jag har accepterat att mina behov är längst ner på prioriteringslistan och att egentid och ett eget liv bara går att drömma om nu för tiden, medans man har en partner som fortfarande lever sitt liv som han gjorde innan barnet kom.
Och tror att det fungerar att göra så!
Det är alltid bitterhet från min sida för att det hela tiden känns så orättvist! Jag har gett upp allt som hade med mitt egna liv att göra för att bli mamma på heltid medans min partner fortfarande är den han var förut.
Det måste ju finnas ett antal i det här forumet som har upplevt detta. Det vore intressant att höra vad ni har gjort för att få kärleken att börja blomma igen efter en längre tids dvala och allt vad småbarnstid gör med en.
Eller om ni har tips på vad man kan göra för att få någon sorts nytändning under tiden man lever i den.
Jag är mamma! Jag är "hemmafru" då jag är arbetslös och sambon jobbar. Han drog ut och festade med vänner och ibland vart det även spontan utgångar vilket jag inte gillade... När jag fick börja "dricka" igen så vart det ändå alltid jag som fick köra och vara nykter... Blev riktigt j***a tokig på det!!! Och även i hemmet så var det jag som skulle städa, laga mat osv. Men problemet är bara att jag har lätt att hamna i svackor som gör att jag seriöst inte har lust med något (kan även bli så att jag skippar maten för att jag inte har någon ork att äta). Och då fick man skit för att det var stökigt.
Sedan bytte sambon jobb, så nu jobbar han i Stockholm och vardagspendlar hem (Så vi ses mer intensivare nu men i kortare sträckor).
Vi kom fram till att det blir bäst att göra så nu medans dottern är liten och inte "minns" att pappa är borta. Och sedan får han hitta ett jobb närmre hemmet när hon blivit äldre (just för att finnas här hos oss lite mera).
Nu väntar vi vårt andra barn och det är fortfarande jag är fortfarande "hemmafrun".
MEN det har blivit bättre, nu när han är hemma får han en hel dag som har får vila från allt, bara leka med dottern och göra vad han vill (åka iväg själv till kompisar, ta sig en kall öl och njuta av sommaren, eller vad han nu vill göra) och jag ser till att maten finns på bordet och plockar undan. Men nästa dag är det jag som får vila och vara själv. Då är det han som tar hand om hushållet och sköter allt. Och en dag är vi bara med varandra som en familj och gör något roligt ihop och bara är.
Nu har vi även planerat in en middag för bara honom och mig, fixat barnvakt i lite över 4 timmar och vi båda längtar efter det!
Det blir mycket gnäll, tjafs och repetitioner men man måste verkligen se till att få tid för sig själva och prata, prata, prata med varandra!
Hoppas det löser för er och att ni också hittar tillbaka till varandra :)