• mollymolly

Pappa med sjukersättning

Min sambo har en neuropsykriatisk funktionsnedsättning och sjukersättning som ej är tidsbegränsad ( sjukpension). Hans ersättning är låg då han aldrig jobbat, c:a 100000/år. .

Nu väntar vi barn och har två frågor.
    1. Jag kommer att ta ut de flesta av våra föräldradagar under första bäbistiden, men vad händer med de 10 "dubbeldagarna" och pappamånaderna som han inte får överlåta till mig?

2. Vi planerar att jag ska börja jobba igen efter ett år, och då jobba 50%. Vi tror båda att sambon kommer att klara att ta hand om vårt barn själv medan jag jobbar, men han är orolig att detta medför att ni kan ompröva och dra in hans sjukersättning med argumentet att klarar han ta hand om sitt barn så klarar han att jobba. Brukar ni resonera på det sättet?

mvh molly            

• Svar på tråden Pappa med sjukersättning
  • Försäkringskassan

Hej Molly!

När det gäller de tio första dagarna i samband med ett barns födelse kan de tas ut om man behöver avstå från arbete eller a-kassa ersättning.

De 60 dagarna som är reserverade till varje förälder kan i vissa fall avstås. Det gäller om en av föräldrarna på grund av sjukdom eller funktionshinder varaktigt inte kan vårda barnet, då kan den andra föräldern få samtliga ersättningsdagar. Med varaktigt menas att oförmågan ska kvarstå under den tid som föräldrapenningen kan betalas ut, det vill säga i de allra flesta fall till och med barnets åttaårsdag. Att föräldern inte kan vårda barnet bör styrkas genom ett läkarutlåtande som beskriver sjukdomens eller funktionsnedsättningens inverkan på förälderns förmåga att vårda barnet.

Har föräldern rätt till dagarna och om de inte tas ut till dess att barnet fyller åtta år förfaller dagarna.  

Det finns inget hinder för att få föräldrapenning för samma tid som man får sjukersättning eller aktivitetsersättning För de föräldrar som har sjukersättning och steglös avräkning gäller dock en begränsning.

För att veta vad som gäller din sambo kan han kontakta Kundcenter 0771 - 524 524.

Hälsningar
    Ella, handläggare 

Svar på tråden Pappa med sjukersättning