• Anonym (Lite orolig)

Knöl på ryggen? Cancer?

Kände för ett par
    Månader sedan en liten knöl stor som en liten ärta under huden på ryggen, ca 5 cm från ryggraden. Den är fast och går ej att röra på, den ömmar inte. Nu har ärtan växt, och har storleken av en sojaböna ungefär. Jag känner inte av den men den oroar mig. Förra åre var jag så jävla drabbat av diverse saker och gjorde massa undersökningar och operationer, så jag drar mig verkligen för att kimma dragande med en knöljävel som kanske inte är nåt farligt. Man vill ju inte bli klassad som hypokondriker. Nån som haft nåt liknande som växt?

• Svar på tråden Knöl på ryggen? Cancer?
  • Wtf82

Snälla arenor (talgbollar) och lipom (fettknölar) är vanliga på ryggen, de kan bete sig sådär. Men be någon kolla på den.

• Wtf82

[quote=70362517][quote-nick]Wtf82 skrev 2013-07-01 22:14:27 följande:[/quote-nick]Snälla arenor (talgbollar) och lipom (fettknölar) är vanliga på ryggen, de kan bete sig sådär. Men be någon kolla på den.[/ Aterom, inte arenor.

• Anonym (Lite orolig)

Hur kollar man?

• Dragonfly

Självklart ska du få den kollad. Särskilt som den växer.

• Dragonfly
    Anonym (Lite orolig) skrev 2013-07-01 22:15:30 följande:
    Hur kollar man?

Ring VC.
  • Anonym (Lite orolig)

Men hur går själv kollen till? Tar man nåt vävnadsprov eller röntkar man?

• LinnVirvelvind

Man ska ta vävnadsprov för att se vad den innehåller. Fett, vätska, vanliga eller elaka celler. Sådan kan man aldrig få reda på utan biopsi. Du bör kräva att de sticker i den med en gång, alla knölar ska alltid stickas.

• Wtf82

Är det ett uppenbart lipom eller aterom för en erfaren doktor behöver man inte sticka i den, då plockar man bort den hel med kniv. Om den är för stor så kommer de skicka dig till kirurgmottagningen för att plocka bort den, annars gör man det ibland på vc.

Svar på tråden Knöl på ryggen? Cancer?