• Rapunzel72

Gå på gymnasiet och åka på semester??

Jag undrar..min son ska åka på semester med sin far och vara borta en månad. Vad gäller? Får man ta ledigt (beviljad ledighet) gäller samma som grundskola. Gymnasiet är ju inte som att gå i grundskolan vad gäller skolplikt.

• Svar på tråden Gå på gymnasiet och åka på semester??
  • Felidae

Olovlig frånvaro påverkar väl studiebidraget, så det är nog bäst att be om ledigt. Skulle tro att rektorn vill se er plan för hur eleven ska ta igen förlorad undervisning innan ledighet beviljas.

• Majsan70

Där min dotter går i gymnasiet beviljas INGEN ledighet. all frånvaro som inte är sjukfrånvaro reggas som olovlig och är man borta en viss procent ryker studiebidraget.

• såärdet

ansök om ledighet hos rektor, som kan säga ja eller nej. Om skolan säger ja kommer sonen troligen få med sig skoluppgifter under en så pass lång ledighet. Vissa väldigt aktiva elever gör undan en del arbete innan en resa också, kan vara ett tips.  Där jag arbetar beviljas ganska mycket ledigheter men bara om eleven har skött skolan bra. En elev som tidigare visat sig ha viss frånvaro och ligger efter med uppgifter kan få nej. 

• Rani
    såärdet skrev 2013-07-01 23:04:35 följande:
    ansök om ledighet hos rektor, som kan säga ja eller nej. Om skolan säger ja kommer sonen troligen få med sig skoluppgifter under en så pass lång ledighet. Vissa väldigt aktiva elever gör undan en del arbete innan en resa också, kan vara ett tips.  Där jag arbetar beviljas ganska mycket ledigheter men bara om eleven har skött skolan bra. En elev som tidigare visat sig ha viss frånvaro och ligger efter med uppgifter kan få nej. 

Så är det där jag jobbar också. Åker man bort är man själv ansvarig för att ta igen det man missat.
  • mivarsson

Jag går på gymnasiet själv och har sökte ledighet för semester när jag skulle till Paris för ett par månader sen. Det som gällde var att man får ta 2-3 dagar ledigt och då behöver endast mentorerna godkänna ledighetsansökan. Handlar då bara om 3 dagar så är det väldigt enkelt att få ledighet om man inte är en person som skolkar det vill säga. Är semestern längre måste rektorn godkänna och det görs endast om det finns SPECIELLA anledningar till det. Tyvärr tror jag inte semester med sin pappa är en sådan anledning. Detta kan självklart variera men det är vad som gäller på min skola. Om din son skulle få ledigt, vilket jag inte tror, så kommer han inte få hem några uppgifter av sina lärare utan det är hans eget ansvar att han jobbar ifatt klassen. Skulle han inte få ledighet och åka ändå så finns det en stor risk att hans studiebidrag blir indraget på grund av ogiltig frånvaro. Skulle ni sjukanmäla honom under den här månaden finns det fortfarande risk att studiebidraget blir indraget då rektorn är skyldig att anmäla till CSN när eleven varit borta mycket från skolan och kommer då kräva läkarintyg. 

• AnnaKatarina

Ska han vara borta en månad? Hur har ni tänkt att han ska klara av skolan sen? Jag är gymnasielärare, på min skola beviljas ingen ledighet för resor. Våra elever reser ändå och får då ogiltig frånvaro men då handlar det om några dagar, max en vecka. Det brukar sen vara jobbigt för eleven att komma i kapp för man missar ganska mycket när man är borta.

Vilket program går han? På natur kan man missa 80-100 sidor i matte på en månad. Det är inte lätt att ta igen själv.

• Rapunzel72

Ja han ska vara borta en månad med sin far..och biljetter är bokade och betalda så i november åker dom till Thailand. Han går verkstadsprogram så det är mycket praktiskt jobb och han är väl medveten att han inte kommer få studiebidrag såklart...det jag ville veta var om folk hade erfarenhet och visste lite..och tackar och bockar för svaren

• Paulina P P

Eeeh... Vad är ni för föräldrar som tycker att en semesterresa är viktigare än sonens utbildning? Om man har en sån lättvindig attityd till gymnasieskolan kanske man inte ska gå på gymnasiet alls.

• Rapunzel72
    Paulina P P skrev 2013-08-05 14:42:12 följande:

Eeeh... Vad är ni för föräldrar som tycker att en semesterresa är viktigare än sonens utbildning? Om man har en sån lättvindig attityd till gymnasieskolan kanske man inte ska gå på gymnasiet alls.

Jadu, det finns alltid folk som dömer utan att veta bakgrund Är ju därför jag skriver här förstår du..för att jag bryr mig om vår son! Orsaken till resan är inte att slappa och ligga på en strand, tänker inte ens gå in på det här. Har dock pratat med berörda personer ang min sons skolgång och det finns inga problem. Enda som händer är att han får indraget studiebidrag och får med sig ett gäng böcker på resan Ska ju tillägga att han är myndig så jag och framför allt inte ni kan bestämma vad han ska göra
Svar på tråden Gå på gymnasiet och åka på semester??