• Anonym (Blivande mamma)

När vågar man gå ut med ett spädbarn?

Är gravid, så jag har inga barn ännu så försök läs med lite förståelse, menar absolut inget illa.

Jag är en väldigt spontan person, vill kunna ta med min bebis ut på tåget, centrum, stan och lite överallt jag går.

Men jag är väldigt oroad över att min bebis ska gallskrika i tåget/stan eller vart jag än befinner mig. Att jag inte kan trösta barnet att vara lugn/tyst..

Händer det ofta såna situationer där barnet gallskriker nonstop och mamma inte kan trösta?? Är väldigt bekymrad över det! 

• Svar på tråden När vågar man gå ut med ett spädbarn?
  • Masken84

Varför skulle du inte kunna trösta barnet även om du är på tåget stan osv?

När barnet är nyfött ska man helst undvika platser som är trånga med mycket folk pga infektions risken innan de har byggtupp ett imunförsvar.

Men visst finns det situationer då bebisen är otröstlig ont i magen, trött, hungrig. Men allt det kan man fixa även om man är ute.

Min son är 15 månader och det är nu som han har börjat skrika otröstligt osv så fort han inte får som han vill, eller om han vill ha något i affären osv. Det grinet han kör nu är mycket värre än det som nyfödd!!!

• Anonym (ja de händer)

Barn skriker ibland det får man räkna med, sen om det är på ett tåg, hemma eller på affären det bryr sig inte barnet om! 

Det är ganska vanligt att man ibland inte kan trösta barnet när det skriker, tillexempel vid magont eller nerbajsad blöja (som man kanske inte har möjlighet att byta på ett tåg)

• Anonym (det går bra)

Det är olika för olika bebisar. Min bebis har bara gråtit om jag antingen försökt ha henne i vagnen när hon inte velat (hjälper direkt att bära henne istället), eller om hon är hungrig (och då skyndar jag mig att ge henne mat - tex i ett provrum, på en toalett, eller liknande (ammar)). Du kommer snabbt lära dig vad du kan göra med just din bebis.

• BELLAm2

Använd bärsjal så har du eliminerat den största risken för att barnet drabbas av närhetstörst eller ont i magen och skriker av den anledningen. Tillse att blöjan är torr och att barnet ätit innan du ger dig ut också så är risken ännu mindre. Sen-en stressad mamma kan inte lugna så försök tänk att 90% av de runtomkring har varit/kommer att vara i samma situation så strunta i blickarna och fortsätt med full fokus med bebisen. Lycka till!

• Tealhawk

I början kommer det nog hända ganska ofta att bebisen gallskriker, ibland till synes helt utan anledning. Det är bara så det är att ha spädbarn. Det är bara att trösta så gott det går och i värsta fall se till att man kan ta sig hem någorlunda snabbt ifall ingenting funkar. Dock är det ju inte helnyttigt att ha nyfödda ute i offentliga miljöer eftersom det är så mycket bakterier och föroreningar, så det är bra att begränsa sina utflykter och människokontakt en del den första tiden.

These are not the droids you're looking for
  • Drake M

Det tar några månader innan du och barnet lärt känna varandra, precis som med vilken relation som helst. I början kommer du känna dig osäker och inte veta precis hur du ska trösta ditt barn eller vad barnet egentligen vill. Är bebisen hungrig? Trött? Bajsat?

De flesta förstagångsföräldrar (inklusive mig själv) gör samma checkups hela tiden. Har han ätit (ja/nej), kolla blöjan, har han sovit (ja/nej) och sen försöker man med allt för att få barnet nöjt.

Barnet kommer att skrika när ni är ute. Och det kommer att komma stunder då du inte vet vad du ska göra. Men så är föräldraskapet och du kommer att lära dig. Sen blir barnet 2 och ligger vid flingorna och skriker sig blå mitt i mataffären och då kommer nästa omgång prov och försök

Lycka till!

• EllisBell

Det är för det första bara om din bebis är nyfödd på vintern du blir ta det lugnt med folksamlingar etc. på grund av RS-virus. Annars är det lugnt att spontant gå vart du vill. Bebisar är inte så känsliga som vissa tror. Sen om bebisen skriker går det 9 gånger av 10 att avhjälpa genom amning (hjälper mot hunger, trötthet, närhetstörst osv) eller att du har/tar upp bebisen i sjal/sele. Och amma kan man göra överallt. Ta det lugnt. Det kommer att gå bra så länge du inte själv sätter upp mentala spärrar.

• auo

jag har väntat när hor var typ 6 månader då gick vi rätt så mycket .. nu sist flög vi med en snart 2åring vem har sin hemskt stort viljan .. när man tog upp henne skrek hon som en stucken gris .. men jag bryr inte om vad alla andra tycker och tänker .. det är MITT BARN och jag får lösa det MITT SÄTT .. fast även just nu när jag åker nånstans helst då när hon sover .. 

• Dragonball

När du känner dig bekväm med det och det faller sig naturligt hur du ska trösta så bra du kan. Då blir du inte nervös för att gå ut längre och kan ha bra dagar och utflykter med din bebis. Så kan det hända att barn börjar skrika, men känns det jobbigt/är störande för andra så kanske du kan planera sådana utflykter att du inte blir "fast" någonstans med ett skrikande barn och inte kan ta dig ut fort.

Man vänjer sig hur man ska göra. Jag har två barn under två år, är ute rätt mycket och har aldrig hittills varit med om att någon av dem skrikit mer än tio sekunder ute på allmän plats. 

Svar på tråden När vågar man gå ut med ett spädbarn?