• LindaLarsson

6 månaders med klarvaken-pass mitt i natten

Snälla, lite tips vore underbart just nu...

Min dotters sömn (6 månader) ser ut såhär:

07:30-08:30 vaknar för dagen

10-11 (ibland till 12) tupplur

14-15 (ibland till 16 eller tom 17)

18-19 somnar för natten

MEN mellan 01 och 02 har hon ca varannan natt ett pass där hon vaknar och är hur pigg som helst, och omöjlig att söva. Sprallar och ler med hela ansiktet. Somnar om efter 30-60 minuter. Ibland vaggar jag henne den tiden, på gungtassarna eller i vagnen, ibland tar jag upp henne en stund så hon blir trött fortare.

02-morgonen ammar hon allt ifrån 1 gång till några få ggr, somnar om superlätt och sover vidare...

Hon är en väldigt lättsam bebis. Lugn, storgråter aldrig, bara gnäller o piper, och gör lite tjut när hon är missnöjd. Vet inte dock om hon klarar att sova mindre under dagen, för hon blir väldigt trött till sina sovtider. Hon sover lika gärna tre ggr dagtid om jag låter henne.

Men HUR får jag bort det där knäpprycket mitt i natten? MÅSTE hon liksom dela sin natt i två halvor typ vartannat dygn? Det hjälper inte att inte amma henne o bara vagga, hon är lika pigg o glad för det. Hon är inte snuttig och använder inte napp. Somnar ibland vid bröstet och ibland när hon vaggas. Men alltid lättsövd, förutom vid detta rackarns nattpass :)

Tips, någon? (sitter uppe med henne nu, och hon har precis blivit trött igen...)

God natt så länge! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-02 13:25
    Tack för svaren. Hinner inte svara alla nu, men vill bara förtydliga att det är inte att hon vaknar på natten som är mitt problem, utan att hon vaknar glad och pigg och nöjd efter ca 6 timmar vissa nätter. Och då går hon verkligen inte att söva om.

Hon äter gröt innan hon somnar, och hon verkar inte särskilt hungrig när hon vaknar, utan är nöjd och glad. Men om jag låter henne ligga kvar så ligger hon och gör tjut o grejer, så jag kan ändå inte sova, och hon väcker de andra barnen och min man som ska gå upp till jobbet 03:30...

Hon får massa stimulans om dagarna :) Flera barn här som röjer, samt utevistelse. Kanske att jag skulle kunna korta sovtiderna, men hon är verkligen astrött inför varje sovtid och har då redan varit gnällig i minst en timme. Har även provat att låta henne sova mer på dagen (ifall uppvaken beror på övertrötthet) men utan effekt.

Hon äter massor och går upp i vikt massor (på tal om tillväxtperiod :) Det enda jag kan göra är väl att försöka lägga henne färre timmar på dagen ändå...

Anledningen till att hon lägger sig så tidigt på dagen är för att hon började sova ända till nio om morgnarna, och jag börjar gärna dagen med barnen vid 8 när dom andra vaknar. Och så är det ju nu :) Allt är egentligen perfekt, förutom den där piggheten under en timma mitt i natten... ja vi får väl se hur jag gör... knepigt. På ett sätt kanske det bara är att leva med det där.. bebisar vaknar ju trots allt lite hit o dit. Tänkte bara om nån hade nåt supertips jag inte redan visste om.

:)

• Svar på tråden 6 månaders med klarvaken-pass mitt i natten
  • Chocoholica

Min son hade en period då han hade svårt att somna på natten. Jag kom på att det som hjälper är att trötta ut honom ordentligt. Det vill säga leka en hel del och vara ute med honom så fort det är fint väder. Då sover han som en stock hela natten. Det hjälper dig kanske inte just nu men det kanske hjälper sen? Glad

• Sthlm27

Börjat med välling? Ger min 6 månaders godnatt välling från 6mån, han somnar som en stock från21-08, lägger jag dock honom tidigare än 21-22 typ vid 19 så vaknar han son din son vid 01-02 och jollar runt ett tag.

• Sthlm27

Sry, såg att det var en dotter du hade.När dom börjar bli större än 6 månader så ökar hungern väldigt, säkert därför hon vaknar. Amningen mättar inte lika länge längre

• Ellie

Min dotter har också gjort så i perioder. Det har alltid gått över av sig själv på några veckor.

• Rosa Fluff

Min son har perioder då han är vaken 2 timmar på natten. Dock sover han som en kratta jämt..

Men spontant tänker jag att din dotter sover mycket? En 6 månaders ligger i snitt på 14 timmars sömn per dygn.

Din dotter sover väldigt mycket om man tittar på dina tider. Kan det vara nåt samband? Kanske försöka dra ner sömnen lite på dagen? I alla fall när hon sover väldigt länge.

• Natulcien

Det låter ju som om hon sover väldigt mycket och fantastiskt bra! Jag skulle bara låta det vara, och se om det går över av sig själv till att börja med. Ibland kan de få sådana där "knäppryck", men de brukar gå över.
    Men jag skulle inte ta upp henne, utan se till att det är mörkt, tyst och stilla och bara försöka få henne att somna om.
    Sker ingen förändring så skulle jag se över dagsömnen, och kanske korta den lite.

Du har en bebis som sover fantastiskt bra! Glad

• kudden12

Men det är ju en liten bebis.. Klart hon vaknar nattetid det gör 95 procent

• Mrs Firren

Vår minsta var likadan fram till ungefär 8 mån, men kan fortfarande ha vakenperioder på natten (1 år nu). Vakenperioderna har ofta varit 1-3 h. Ja, det är skitjobbigt och minuskontot för sömn är hur stort som helst men jag skulle ändå vilja påstå att det bara är att vänta ut det. För vår del har beteendet inte gått att påverka. Små och större bebisar är vakna på natten ofta, tyvärr.

Svar på tråden 6 månaders med klarvaken-pass mitt i natten