• Anonym (arbetssökande)

Arbetslös på semester

Vi ska nästa vecka åka på semester en vecka. Jag är arbetslös och får a-kassa. Fick nu av en slump veta att man inte får akassa om man är på semester. Stämmer detta? Jag VILL ha ett arbete och har bara varit arbetslös dessa två månaderna i hela mitt liv. Och jag kommer ju fortsätta söka arbete även på min veckas semester.

• Svar på tråden Arbetslös på semester
  • LFF

Ja, det stämmer. Om man är arbetslös så har man ingen semester, ingen fritid, får inte plugga till omtentor, får helt enkelt inte göra nåt annat än söka jobb ungefär om man vill ha a-kassa under tiden. Du är helt enkelt arbetslös 24/7.

• KaSaM

Har du semester så fyller du i det på dina kassakort, det är du skyldig att uppge.

• Anonym (arbetssökande)
    LFF skrev 2013-07-02 09:39:52 följande:
    Ja, det stämmer. Om man är arbetslös så har man ingen semester, ingen fritid, får inte plugga till omtentor, får helt enkelt inte göra nåt annat än söka jobb ungefär om man vill ha a-kassa under tiden. Du är helt enkelt arbetslös 24/7.

Oj. . .då får jag sluta tvätta,städa,laga mat,handla,träffa vänner och ta hand om mina barn som dessutom inte har någon barnomsorg på sommaren ;)
  • LFF
    Anonym (arbetssökande) skrev 2013-07-02 09:46:48 följande:

Oj. . .då får jag sluta tvätta,städa,laga mat,handla,träffa vänner och ta hand om mina barn som dessutom inte har någon barnomsorg på sommaren ;)
    Ja, i synnerhet det där med barnen. Då står du ju inte till arbetsmarknadens förfogande...

Ja, jag är lite bitter och arg över systemet då jag vid ett tidigare tillfälle råkat ut för att bli nekad a-kassa pga att jag var ärlig och sa att jag ämnade att ta mina 5 restpoäng på en kurs jag läst på högskolan. Fick då raskt veta att då stod jag inte till arbetsmarknadens förfogande helt enkelt. Man kan jobba 8h/dag eller mer och plugga deltid eller till resttentor men det går absolut inte för sig att göra det när man är arbetslös och vara ärlig om det.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (arbetssökande) skrev 2013-07-02 09:46:48 följande:

Nu har jag aldrig stämplat, men detta är ju en intressant "krock". Förskolan stänger 4 veckor på sommaren. Men är skyldig att ha barnomsorg för de som behöver.

Då en arbetslös uppenbarligeb behöver det, då all ersättning annars dras in (?) ska alla dessa barn gå på förskola på sommaren? (Om inte partnern har semester, då får man inte det?)

Samtidigt som barn till arbetslösa har rätt till "endast" 15-30 timmar/v när a-kassorna indirekt säger att de måste gå 40 timmar?
  • sina

Du får ha semester, men inte med a-kassa om du inte står till arbetsmarknadens förfogande, och det är ju en definitionsfråga. Du kan inte åka till Thailand, men om du åker tio mil hemifrån med din husvagn och har dator och telefon med dig (och är beredd att jobba om någon skulle höra av sig) så kan du nog hävda att du har rätt till a-kassa.

Det senaste besked jag fick från fk var också att jag visst kunde ta semester, med om jag inte jobbar, har a-kassa eller plockar fp så nollas sgi:n.

• sextiotalist
    LFF skrev 2013-07-02 09:51:02 följande:
    Ja, i synnerhet det där med barnen. Då står du ju inte till arbetsmarknadens förfogande...

Ja, jag är lite bitter och arg över systemet då jag vid ett tidigare tillfälle råkat ut för att bli nekad a-kassa pga att jag var ärlig och sa att jag ämnade att ta mina 5 restpoäng på en kurs jag läst på högskolan. Fick då raskt veta att då stod jag inte till arbetsmarknadens förfogande helt enkelt. Man kan jobba 8h/dag eller mer och plugga deltid eller till resttentor men det går absolut inte för sig att göra det när man är arbetslös och vara ärlig om det.

AEA tillåter studier upp till 25%
  • sextiotalist

Jag tycker nog att även arbetslösa ska ha rätt att ha semester, jag har inga problem med att bjuda arbetslösa på 20 dagar per år, som de kan vara lediga från arbetssökandet. Kanske resa utomlands eller ut och segla, bara släppa det.

• Anonym (ljug)

Det är ingen som vet att du åker iväg. Jag skulle ljuga. Men se till att inte skriva något på Facebook, inga bilder heller. Det är så man åker dit.

• LFF
    sextiotalist skrev 2013-07-02 20:22:53 följande:

AEA tillåter studier upp till 25%

Det var dock inte de jag bråkade med men det är ju trevligt att veta framöver Skrattande
  • sextiotalist
    LFF skrev 2013-07-03 08:27:31 följande:

Det var dock inte de jag bråkade med men det är ju trevligt att veta framöver Skrattande
    AEA har en mer liberal inställning till detta, till skillnad från de LO-anslutna a-kassorna, vet inte om det är reglerat någon annan stans än just bland de enskilda a-kassorna
  • chrissepisse
    Anonym (hmmm) skrev 2013-07-02 09:53:52 följande:

Nu har jag aldrig stämplat, men detta är ju en intressant "krock". Förskolan stänger 4 veckor på sommaren. Men är skyldig att ha barnomsorg för de som behöver.
    Då en arbetslös uppenbarligeb behöver det, då all ersättning annars dras in (?) ska alla dessa barn gå på förskola på sommaren? (Om inte partnern har semester, då får man inte det?)

Samtidigt som barn till arbetslösa har rätt till "endast" 15-30 timmar/v när a-kassorna indirekt säger att de måste gå 40 timmar?

Det räcker, vad jag vet, att ha ordnad barnomsorg. Det är därmed ok att ha barnen hemma, bara det finns en plats om man får jobb.
  • LFF
    sextiotalist skrev 2013-07-03 09:02:10 följande:
    AEA har en mer liberal inställning till detta, till skillnad från de LO-anslutna a-kassorna, vet inte om det är reglerat någon annan stans än just bland de enskilda a-kassorna
    Bråkade med Alfa om bland annat det och studerandevillkoret som fanns förut, att man fick ha ett visst antal restpoäng. Hade tagit det dumma beslutet som student att inte vara studerandemedlem i nåt förbund och det fick jag sota för rätt rejält kan man väl säga. Och att jag lärde mig att det inte lönar sig att vara helt ärlig alla gånger.
Svar på tråden Arbetslös på semester